כמה עולה לגדל ילד אוטיסט?

אוטיזם ידוע כנכות התפתחותית מורכבת. מומחים מאמינים כי אוטיזם מציג את עצמו בשלוש השנים הראשונות לחיי הילד. המצב נוצר כתוצאה מהפרעות נוירולוגיות המשפיעות על תפקוד תקין של המוח, אשר גורם להפרעת תקשורת וכישורים חברתיים.

אוטיזם הוא הפרעה בספקטרום רחב. אין שני אנשים עם אוטיזם אשר מגלים את אותם התסמינים. חלקם יגלו תסמינים קלים, בעוד שאחרים יסבלו מתסמינים חמורים. גידול ילד עם אוטיזם הוא אחת ההתמודדויות הקשות ביותר להורים. זהו אתגר עצום מבחינה פיזית ונפשית, ולעיתים קרובות גורמת ההתמודדות לבעיות בחיי הנישואין, בעיות תקשורת עם ילדים אחרים וחוסר יציבות בעבודה. האחריות להתמודדות עם התפתחות והתנהגות הילד נופלת בעיקר על בני המשפחה.

אוטיסט אינו יכול להביע באופן בסיסי מה הוא רוצה או למה הוא זקוק. כאשר הורה אינו יכול לקבוע את צרכי הילד שלו, הוא מרגיש מתוסכל. תסכול הילד יכול להוביל להתנהגויות תוקפניות או פגיעה עצמית אשר מאיימת על ביטחונם ושלומם של בני משפחה אחרים.

המתח הפיננסי

הורים לילדים אוטיסטים מוצאים את עצמם מתמודדים עם אתגרים כלכליים וחברתיים, כמו גם עם סדר יום של טיפולים, בעיות כלכליות, קבלת סיוע וחינוך הולם. המתח בו הם שרויים עלול להיות משמעותי ולתת את אותותיו על כל בני המשפחה ואף לתרום לשיעור גירושין גבוה.

עלות גידול ילד אוטיסט יכולה לגבות מחיר כלכלי עצום, גם כאשר קצבת הביטוח הלאומי מסייעת לכסות חלק מהעלויות. בנוסף לעלויות המיוחדות הכרוכות בטיפולים המיוחדים לילד, קיימות גם העלויות השוטפות כגון מזון, חינוך ודיור.

העומס הכלכלי על משפחות אשר מגדלת ילדים שאובחנו עם אוטיזם הוא עצום. הורים מתמודדים עם חשבונות כה גבוהים, עד שהם נאלצים לפנות לקבלת משכנתאות שניות או קווי אשראי חריגים, ואז הם פונים להלוואות בנקאיות ולהלוואות מבני משפחה, עד למיצוי כל האפשרויות.

בעוד שעלויות רפואיות, כגון טיפול באשפוז, טיפול בבית וטיפול תרופתי תתרומנה באופן משמעותי להוצאה הכוללת, הוצאות שאינן רפואיות, ובכלל זה חינוך מיוחד, טיפול ומעונות יום מהוות את החלק הגדול ביותר של עלויות האוטיזם.

בנוסף ללחץ הכלכלי הקשה, משפחות עם ילדים אוטיסטים גם מרוויחות כ-28% פחות ממשפחות בהן הילדים אינם סובלים ממגבלות בריאותיות. עבור אימהות, הפער אפילו חמור יותר, בין השאר מפני שאימהות לילדים עם אוטיזם מנועות מלצאת לעבודה, או שהן נאלצות לעבוד בשכר נמוך יותר תמורת עבודה עם גמישות רבה יותר המתאימה לטיפול בילד אוטיסט.

העלויות בפועל לגידול ילד אוטיסט

  • השכר הממוצע של שני בני הזוג עשוי לעמוד על 15,000 שקלים ביחד.
  • קצבת הביטוח הלאומי עשויה להגיע לסך של 2,400 שקלים.
  • שהות בגן מיוחד עשויה להגיע לסך של 2,200 שקלים.
  • טיפול ביתי הכולל סייעת בבית ובגן, מנתחת התנהגות, ורכזת עשוי להגיע לסך של 12,000 שקלים.
  • טיפול בהפרעות אכילה עשוי להגיע לסך של 1,200 שקלים לחודש.
  • קלינאי תקשורת וריפוי בעיסוק מוכר כהוצאה על ידי קופות החולים, אך על ההורים להשתתף בסך של 300 שקלים לחודש.
  • קופת החולים, הביטוח המשלים והביטוח הפרטי אינם משתתפים או מכירים בהוצאות בגין טיפולים מיוחדים.

משכך, ואם מוסיפים גם עלות תרופות אשר משתנות בהתאם לשינויים ההתפתחותיים של הילד, הסך הכולל של עלות גידול ילד אוטיסט עשוי לעמוד על סכום של קרוב ל-14,000 שקלים ומעלה.

הורים לילדים אוטיסטים, בדרך כלל מוכנים להקריב ולעשות המון למען רווחת הילד. הוא שווה את כל המאמצים ולמעלה מכך. גם אם מותחים את קו כרטיסי האשראי או מתגוררים בדירות שכורות, לילדים האלה מגיע המון, והחדשות הטובות הן, שעולם הרפואה עמל ללא הרף על מציאת פתרונות חדשים לטיפול באוטיזם, אשר יביא לרווחה והקלה על חיי הילד ומשפחתו.

אוטיזם אונליין