ריפוי בעיסוק לטיפול באוטיזם

ריפוי בעיסוק ואוטיזםריפוי בעיסוק הוא טיפול במיומנות אשר מסייע לאנשים להגיע לעצמאות בכל היבטי חייהם. שיטה זו מסייעת לאנשים לפתח כישורים לתפקוד בחיים על מנת לחיות חיים עצמאיים ומספקים.

עבור אוטיזם, הריפוי בעיסוק מהווה חלק בלתי נפרד מתכנית הטיפול. הפעילויות הספציפיות של שיטות הטיפול המתקדמות של היום מספקות את הצרכים ומותאמות לרמות היכולת האישיות של האוטיסט. תרגילי ריפוי בעיסוק להפרעות אוטיזם מתמקדות בפיתוח כישורים אשר מעודדים עצמאות בפעילויות יומיומיות.

למה אוטיסט זקוק לריפוי בעיסוק?

במקרה של אוטיזם, מרפאים בעיסוק הרחיבו במידה רבה את הממדים הרגילים של עבודתם. הם מומחים בקליטה חושית, או שהם עשויים לעבוד עם המטופלים על כישורי משחק, כישורים חברתיים ועוד.

הריפוי בעיסוק מסייע להם ללמוד להסתגל למצבים חדשים או לעבור בין פעילויות שונות, תהליך המהווה מאבק לילדים אוטיסטים רבים. הם לומדים אף לדחות סיפוקים, לזהות ולווסת את תגובותיהם הרגשיות ולהתמקד במשימה שלפניהם.

כיצד ריפוי בעיסוק מסייע לאוטיסטים?

ריפוי בעיסוק לאוטיסטים הוא מקצוע המסייע למטופלים לפתח את הכישורים הדרושים על מנת לתפקד בבית ובסביבה. היות ואוטיסטים חסרים לעיתים קרובות חלק מהכישורים החברתיים והאישיים הבסיסיים הנדרשים לתפקוד בחיים עצמאיים, מרפאים בעיסוק פיתחו טכניקות לעבודה על צרכים אלו, והם מתמקדים בהיבטים הבאים:

  • לסייע לילד האוטיסט להגיב למידע המגיע דרך החושים. הטיפול עשוי לכלול התנדנדויות, צביעה, משחקים בבריכת כדורים ומכלול שלם של פעילויות אחרות אשר מטרתן לסייע לילד להניע טוב יותר את גופו.
  • להקל על שימור פעילויות, כגון לסייע לילד לתקשר עם אחרים. מרפאים בעיסוק המתמחים באוטיזם, מתרגמים באופן פרטני משחקים שונים לטיפול, אשר פותחו על מנת לבנות מיומנויות אינטלקטואליות ורגשיות, כמו גם כישורים פיסיים.
  • לתכנן שיטות המסייעות מעבר מטיפול אחד למשנהו, מעבר של תקשורת מאדם אחד לשני, ושילוב מיומנויות אלו בחיים. לילד האוטיסט, טיפול זה עשוי להיות כרוך בשיטות הרגעה להתמודדות המעבר מהבית לבית הספר. לבוגרים אוטיסטים טיפול זה עשוי להיות כרוך בהקניית כישורים מקצועיים.
  • לפתח טכניקות ושיטות הסתגלות לעקוף את המוגבלויות, למשל, בעת התקשות בהקלדה על מחשב, לבחור מחשב משוכלל המשפר את המיקוד ועוד.
  • הלבשה וטיפוח אישי.
  • אכילה.
  • משחק.
  • כישורי למידה.
  • תשומת לב ומיקוד.

מיומנויות תקשורת

מטפלים של ריפוי בעיסוק לאוטיזם עוסקים בדרך כלל בהתמקדות במספר כישורים שונים. פיתוח מיומנויות התקשורת של האוטיסט באמצעות טיפול זה, משולב בדרך כלל עם אימוץ כישורים חדשים לטיפול עצמי.

כל פעילות אותה רוכש האוטיסט במהלך הטיפול, מעודדת פיתוח של כישורים הדרושים לתקשורת, תוך התייחסות לטכניקות טיפול עצמי תוך כדי התהליך. שילוב של דיבור ותרגילי ריפוי בעיסוק לאוטיזם, הוא גישה נפלאה ליצירת תכנית טיפול מקיפה.

קליטה חושית

לעיתים קרובות אוטיסטים מתקשים בעיבוד קלט חושי. מצב זה משבש את יכולותיהם לבצע היטב משימות ולהתמקד בהן. מספר תרגילי ריפוי בעיסוק כוללים גישות חושיות רבות על מנת לטפל בבעיות חושיות תוך פיתוח מיומנויות לטיפול עצמי בזמן התהליך. ניתן לשלב תרגילים אלו עם הטיפול בדיבור.

כל פעילות של ריפוי בעיסוק מספקת לאוטיסט הזדמנויות לפתח כישורים חשובים. למשל, איזון הכדור עשוי לסייע לילד לשבת כראוי על הכיסא תוך השתתפות בפעילות. קלינאי תקשורת עובד עם המומחה לריפוי בעיסוק לשם עידוד התקשורת. יחד עם זאת, לא תמיד שיטת שילוב הכישורים עובדת עבור כולם, ולאוטיסטים מסוימים מתאימה שיטת טיפול של ריפוי בעיסוק המתמקדת במיומנות בודדת בכל פעם.

מוטוריקה עדינה

פיתוח המוטוריקה העדינה הוא קריטי ליכולת האוטיסט לבצע משימות יומיומיות. הריפוי בעיסוק בתחום זה כולל פעילויות רבות המפתחות תנועות שרירים מכוונות בידיים, תוך הפעלת תשומת לב לתיאום עין ויד. כאן מתמקד הטיפול בהפעלה חושית באמצעות בניה בחמר או ציור. חלק מההתפתחות המוחית נעוצה, בין היתר, בפעילויות של מוטוריקה עדינה.

שילוב קליטה חושית ומוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה וקליטה חושית עשויים לסייע לאוטיסט להשתמש בשני צידי המוח. עיסוק בפעילויות הכוללת הפעלת אחד או יותר מחמשת החושים מהווה גישת טיפול אידיאלית. בעת שימוש בפעילויות מוטוריות עדינות, למשל, המטופל מפעיל גם את חושי הראיה והמישוש.

ריפוי בעיסוק למבוגרים עם אוטיזם

אוטיסטים מבוגרים מפיקים תועלת מתרגילי ריפוי בעיסוק באמצעות הקניית מודעות לפעילות בטיחותית, טיפול עצמי ופיתוח כישורי חיים. פעילויות מחשב ומיומנויות עבודה ספציפיות דוגמת בישול, תכנות ועבודה עם בעלי חיים הם בדרך כלל הפעילויות בהן עוסקים אוטיסטים בוגרים. תכנון קריירה עשוי להתחיל בגיל ההתבגרות המוקדמת. חשוב להוסיף כי התמכרות למשחקי מחשב נפוצה בקרב אוטיסטים ויש לבחון ולהשגיח על שעות הפעילות אל מול המחשב.

אוטיסטים רבים נאבקים עם משימות יומיומיות. ריפוי בעיסוק לאוטיזם הוא משאב מועיל המעודד פיתוח כישורי חיים עם תקווה לעצמאות גוברת והסתמכות עצמית.

אוטיזם אונליין