חברות היי-טק מעסיקות אוטיסטים כבודקי תוכנות

כל עבודה מצריכה את הכישורים האנושיים שלה. עבודה בחברת סטארט אפ, אשר מתמחה בעיקר בהיי טק, מצריכה לעיתים יכולת עבודה מרוכזת, טכנית וברוב המקרים עבודה אשר חוזרת על עצמה. תסמין החזרתיות המאפיין אנשים בעלי אוטיזם יכול להעניק להם יתרון בסוג עבודה שכזה, אך תחילה כדאי להבין מהו אוטיזם.

חברות היי-טק מעסיקות אוטיסטים כבודקי תוכנות אוטיזם הינה מילה כללית לרצף של הפרעות ביניהן תסמונט רט, תסמונת אספרגר, אוטיזם סוואנט ועוד. התכונות העיקריות של ההפרעה הן קושי ביצירת קשר חברתי, חוסר תקשורת עם הסביבה ומוגבלות בתחומי עניין ותחביבים. ברמות נמוכות של אוטיזם יכול להיווצר קשר מסויים בין האוטיסט וסביבתו הקרובה, אך ברמות גבוהות אוטיסט אינו מתקשר עם הסביבה כלל ואף אינו רוכש שפה.

אבחון אוטיזם ניתן להיעשות כבר בשנותיו הראשונות של התינוק. בעיות התקשורת מהן סובלים אוטיסטים לא מעידות על חוסר תבונה, חוסר קליטה או חוסר מודעות, אלא רק על חוסר יכולת להגיב חזרה. למרבה הצער, לא ניתן עדיין לאבחן אוטיזם באמצעות בדיקה גנטית לפני או במהלך ההריון.

טיפול בילד שאובחן כאוטיסט חייב להיות מתואם באופן אישי לקשיים ולצרכים של הילד על פי ליקוייו השונים ולפי שלבי התפתחותו. ככל שההתערבות הטיפולית מוקדמת יותר כך ניתן להגיע להישגים משמעותיים יותר בשיפור יכולת התקשורת, הבנת סיטואציות חברתיות והמחוות הרגשיות של האוטיסט ולשלבו בקהילה.

תסמינים של אוטיזם

אוטיזם הינו בעיקר לקות נוירולוגית אשר משפיעה ברמות שונות על ההתפתחות התקינה של האדם. רמת הקושי של התסמינים מופיעה על רצף הנע בין אוטיזם קל לאוטיזם קלאסי. בעלי האוטיזם הקלאסי מתקשים לתקשר עם העולם החיצון באופן בו נוהגים אנו כבני אדם לתקשר האחד עם השני.

אוטיסטים אינם רוכשים שפה ולכן אינם יכולים להביע עצמם מילולית או רגשית, הם סובלים מבעיות חמורות בדיבור ולעיתים אף אילמים. אוטיסטים נוהגים לחזור על פעולות שהם אוהבים לעשותן שוב ושוב ובהתאם לזאת, הם אינם אוהבים כל דבר אשר מפר את השיגרה היומיומית שלהם.

אוטיסטים בדרך כלל בעלי סף תחושה גבוה במיוחד כלומר, הם רגישים מאוד למגע. מאפיין נוסף הוא חוסר היכולת להגיב מבחינה רגשית או לשלוט ברגשותיהם. לעיתים הם מגיבים באלימות כלפי עצמם או כלפי אחרים ללא סיבה הניראית לעין.

 שילוב אוטיסטים במקומות עבודה

המודעות לשילוב ושיקום בעלי נכויות, כמו גם אוטיסטים, במאגר העבודה והחברה, גברה בשנים האחרונות. בישראל, זכויות רבות הקבועות בחוק, לסובלים מאוטיזם. לדוגמא, ניתן לציין לזכות את תוספת ההכנסה מביטוח לאומי, תקנות שכר מינימום וחוק לרון שהביא לשיפור התנאים של מקבלי קצבות נכות היוצאים לעבוד.

ישנם מרכזי יום אשר מקנים כלים לשיפור רמת החיים, מתן מענה סוציאלי מקצועי, חוגים, מסגרות חינוך לאוטיסטים, סדנאות ואפילו עבודה בשכר. בהתאם לרמת הנכות ובעזרת מדריך מלווה, צמוד ותומך, ניתן לקיים שיתוף פעולה אישי וקהילתי. ישנם, ברחבי הארץ, מרכזי עבודה המעניקים עבודה משקמת ותומכת לבוגרים בעלי אוטיזם ותסמונת אספרגר.

 מבוקשים בחברות היי-טק

תופעה מעניינת במיוחד היא היכולת שלהם ללמוד באופן דקדקני במיוחד נתונים מגוונים כמו מספרים, תכונות מדעיות, זמנים ואף יצירות מוזיקליות. תכונות מיוחדות אלו ביחד עם תסמין החזרתיות, הופכת אוטיסטים לבעלי יכולת להשתלב כבודקי תוכנה בחברות היי-טק שונות. לדוגמא ניתן לתת את חברת הסטארט אפ הישראלית AQA המעסיקה אוטיסטים כבודקי תוכנה. בעלי תסמונת אוטיסטית יכולים לבצע פעילות החוזרת על עצמה ללא התעייפות, אשר מלווה בדרך כלל עובדים בריאים וכך לבצע עבודה עקבית וטובה.

אוטיזם אונליין