מסגרות חינוך לאוטיסטים

אוטיזם הינה הפרעת תקשורת אשר לה טווח של מצבים, מה שנקרא ספקטרום אוטיזם. באופן כללי ניתן לומר, כי מדובר בלקות התפתחותית, הנובעת מבעיה נוירולוגית גנטית ומולדת. את התסמינים של התופעה מחלקים לשלוש קבוצות:

  • קבוצה אחת היא תסמיני הפרעה בדיבור, הכוללים: שגיאות דקדוק גסות, הימנעות משימוש בדיבור, אוצר מילים קטן ועוד.
  • בקבוצה השנייה נמצאים תסמיני תקשורת לא מילולית. ביניהם: קושי בהבעת רגשות, קושי ביצירת קשרים חברתיים, קושי בקריאה של הבעות פנים וכדומה.
  • בקבוצה השלישית נמצאים תסמיני התנהגות חזרתית, לדוגמא, פחד משינויים ונדנוד חוזר של הגוף.

בעשור האחרון נוספה קבוצת תסמינים נוספת של בעיות בוויסות החושי, כאן הכוונה לתת רגישות או עודף רגישות לכאב, מגע, טעם ושאר החושים.

ללא ספק, כאשר ילד מאובחן באוטיזם יש לחשוב על מסגרת חינוכית ייעודית ומקצועית עבור ילדים אוטיסטים. שיטות החינוך מיועדות לענות על צרכיהם המיוחדים של ילדים אלו. ברחבי הארץ ישנן אינספור מסגרות חינוך אשר מעניקות את המענים הספציפיים לאוטיסטים.

אוטיזם – שיטת חינוך וטיפול ABA

ABA  היא שיטת טיפול באוטיזם הידועה ביותר ורוב המסגרות החינוכיות משתמשות בשיטה זו כדי ללמד את הילדים. שיטה זו מבוססת על הגישה ההתנהגותית בפסיכולוגיה. גישה זו אפשרה לקדם את מיומנויותיהם של ילדים אוטיסטים ולשלבם בקהילה. מדובר בגישה אשר דורשת מאמצים רבים הן מהילד והן מסביבתו.

אלו אשר מטופלים על פי גישה זו הראו הצלחה של 47 אחוזים בהשתלבות במסגרות חינוך רגילות. השיטה מבוססת על תיאוריית הלמידה, כאשר תיאוריה זו רואה את האדם כביטוי לאוסף של התנהגויות אשר נלמדו באמצעות הקשר שלו עם הסביבה. כאשר האדם קיבל תגובה נעימה על ההתנהגות, הוא המשיך אותה. כאשר קיבל תגובה לא נעימה הוא הפסיק אותה.

כך, בעבודה אינטנסיבית עם ילד עם אוטיזם ניתן ללמדו מחדש התנהגויות ולסייע לו להפסיק התנהגויות לא רצויות. שיטת העבודה יורדת לפרטים הקטנים ביותר,  כאשר היא כוללת, איסוף נתונים, תכנון מטרות וקביעת רמת הקריטריון לתגובה על התנהגות של הילד.

מסגרות חינוך בית ספריות לאוטיסטים

ישנן מסגרות חינוך רבות לאוטיסטים, מגני ילדים ועד בתי ספר. בית ספר לחינוך מיוחד לאוטיזם, המיועד לילדים המאובחנים באוטיזם, בדרך כלל יכיל ארבע כיתות לימוד, כאשר בכל כיתה ילמדו בין חמישה לשמונה ילדים. צוות של הכיתה יורכב ממורה לחינוך מיוחד וסייעת. ישנם בתי ספר המיועדים לילדים מגיל שש ועד גיל עשרים ואחד.

בתי ספר אחרים מיועדים רק לתלמידי יסודי או רק לתלמידי תיכון. תלמידי בית הספר זכאים להסעות עם ליווי, קבלת ארוחות וטיפולים פרא רפואיים ממשרד החינוך. כדי להתקבל לבית ספר זה יש צורך לעבור וועדת השמה, אשר קובעת כי הוא זכאי למסגרת של חינוך מיוחד.

ישנם בתי ספר לחינוך מיוחד אשר מיועדים לא רק לילדים המאובחנים באוטיזם, אלא גם לילדים המאובחנים בלקויות אחרות. כדי לקבל מידע על בת הספר השונים ברחבי הארץ, רצוי להיכנס לאתר של משרד החינוך.

מסגרת חינוכית נוספת אפשרית לילדים הלוקים בתסמונות הקשת האוטיסטית היא כיתת תקשורת. מדובר בכיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל, אשר מיועדת לילדים עם אוטיזם. בכיתה כזו לומדים בין חמישה לשמונה תלמידים. אף כיתה זו מורכבת מצוות של מורה לחינוך מיוחד וסייעת. התלמידים זכאים להטבות, הסעות עם ליווי, טיפולים פרא רפואיים, ארוחות ועוד.

אפשרות נוספת היא השתלבות בכיתה רגילה עם משלבת, אשר מלווה את הילד ומסייעת לו במהלך השנה להשתלב בכיתה. כל ילד משולב זכאי לסל שילוב, אשר כולל: טיפול בהבעה ויצירה, הוראה מתקנת, הדרכת הצוות המטפל טיפולים פרא רפואיים ועוד.

אוטיזם אונליין