נטילת תרופות נגד דיכאון בהריון ואוטיזם

נוגדי דיכאון ואוטיזםמחקר חדש הראה שקיים קשר בין שימוש בתרופות נגד דיכאון במהלך ההריון לעליה בסיכון לאוטיזם. שכיחות הפרעות הספקטרום האוטיסטי נמצאת בעליה מתמדת, וכיום שכיחות ההפרעות האלה היא כ-1 ל-88 בארצות הברית, לעומת 5 ל-10,000 בשנת 1980.

במשך השנים, מחפשים חוקרים רבים גורמים שונים אשר יכולים להגביר את הסיכון להתפתחות ההפרעות האלה במטרה להבין טוב יותר את הגורמים לאוטיזם ולמצוא דרכים להימנע מהם. מקובל לחשוב שהעלייה בשכיחות האוטיזם בשנים האחרונות קשורה בין היתר לעליה ביכולת האבחון, הגברת המודעות למצב ואבחון יתר, אך עדיין מתגלים חדשות לבקרים גורמים שונים אשר מגבירים את הסיכון להתפתחות ההפרעה.

שימוש בתרופות נגד דיכאון בהריון עלול לגרום להפרעה בהתפתחות המוחית

במחקר חדש אשר פורסם בחודש אפריל 2013 בכתב העת BMJ, הראו החוקרים ששימוש בתרופות נגד דיכאון מסוג Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI) ו-Non selective monoamine reuptake inhibitors במהלך ההריון מגבירים את היארעות ההפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

מכיוון שבשנים האחרונות קיימות השערות לגבי הקשר בין סרוטונין להתפתחות מסלולים שונים במוח, עולה במחקרים שונים החשד שחסימת הסרוטונין באמצעות תרופות במהלך ההריון יכולה להשפיע על ההתפתחות המוחית ולגרום להפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

בנוסף, העלייה בשכיחות השימוש בתרופות נגד דיכאון בשנים האחרונות מגבירה את החשד שקיים קשר לשימוש בתרופות אלה ובין העלייה בשכיחות ההפרעות המדוברות. יש לציין שייתכן והגורם האמיתי להיארעות האוטיזם אינו השימוש בתרופות אלא דווקא הדיכאון האימהי, אשר יכול להשפיע על ההתפתחות של התינוק ולגרום להופעת הפרעה מהספקטרום האוטיסטי.

תוצאות המחקר

במחקר אשר בוצע בשוודיה נבדק הקשר בין אוטיזם ובין דיכאון ההורים וחשיפת האימהות לתרופות אנטי דיכאוניות במהלך ההריון.

על פי תוצאות המחקר, דיכאון אימהי מגדיל את הסיכון להפרעה מהספקטרום האוטיסטי (באופן בלי מובהק סטטיסטית) בכ-50%. עם זאת, חשיפה של האימהות לתרופות נוגדות דיכאון במהלך ההריון הוכחה באופן מובהק סטטיסטית כמעלה את הסיכון להפרעה מהספקטרום האוטיסטי פי 3.34 לעומת כלל האוכלוסייה.

במקרים אלה אין הבדל בין הסוגים השונים של התרופות האנטי דיכאוניות, ולכל סוגי התרופות הייתה השפעה דומה. יש לציין שבמקרים אלה מדובר באוטיזם ללא הפרעה באינטליגנציה, ואין כיום עדות מחקרים ששימוש בתרופות נוגדות דיכאון מגביר את הסיכון לאוטיזם עם פגיעה באינטיליגנציה.

חשוב לציין שלהפרעות הספקטרום האוטיסטי גורמים רבים, כמו גורמים גנטיים, חשיפה סביבתית, דוגמא אישית מההורים וגורמים אחרים. מסיבות אלה, קשה מאוד להסביר שאכן קיים קשר בין חשיפת העובר לתרופות במהלך ההריון ובין התפתחות האוטיזם, בעיקר מכיוון שדיכאון ההורים יכול להשפיע על התפתחות התינוק בצורות רבות.

אי לכך, לטענת החוקרים רק כ-0.6% ממקרי האוטיזם קשורים באופן ישיר לחשיפה לתרופות נוגדות דיכאון במהלך ההריון, וכל שאר המקרים קשורים לחשיפה לגורמים נוספים מלבד התרופות.

מסקנות החוקרים אינן חד משמעיות

לאכזבתם של החוקרים, תוצאות המחקר לא הצליחו להראות בצורה חד משמעית את הקשר בין חשיפה לתרופות אנטי דיכאוניות במהלך ההריון ובין האוטיזם. מצד אחד, חשיפה לתרופות האלה אכן העלתה את שכיחות ההפרעות מהספקטרום האוטיסטי בצורה ניכרת, אך מצד שני לא ניתן "לשים את האצבע" שאכן התרופות הן אלו שגרמו לתופעה ולא גורמים אחרים.

כידוע, דיכאון ההורים יכול להשפיע בצורה ניכרת על התפתחות התינוק, וככל הנראה הוא בעל משמעות גדולה יותר בהתפתחות הילדים לעומת החשיפה לתרופות בתוך הרחם. יתרה מכך, קיימים אנשי מקצוע אשר יטענו שדווקא הטיפול בתרופות נוגדות דיכאון הוא חיוני, ושהפחתת הדיכאון של ההורים ושיפור החיוניות שלהם דווקא יכול לסייע להתפתחות הילדים.

ראו גם:
מה הקשר בין רעלת הריון לבין אוטיזם?

אוטיזם אונליין