אוטיזם וטכניקת הלימוד DTT

אוטיזם וטכניקת הלימוד DTTהספקטרום האוטיסטי הוא רצף של הפרעות המתאפיינות בפגיעה התפתחותית בעיקר בהתנהגויות חברתיות ובתקשורת.

למרות שאין אפשרות לרפא אוטיזם, ניתן לטפל בילדים ולעזור להם להגיע לרמה גבוהה יותר של הסתגלות ושל תפקוד, בהתאם לדרגת החומרה של ההפרעה שלהם.

תוכנית ההתערבות הנפוצה והמקובלת ביותר כיום נקראת Applied Behavioral Analysis (ABA). שיטה זו משתמשת במגוון טכניקות של למידת מיומנויות, עיצוב התנהגות, ושיפור יכולת ההסתגלות לסביבה. בשלבים הראשונים של תוכנית ABA, הטיפול פרטני ומובנה מאוד. עם הזמן, הטכניקות נעשות טבעיות ומקריות יותר.

DTT היא טכניקת לימוד בה נעשה שימוש בשלבים הראשונים של תוכנית ABA. בהמשך התוכנית בדרך כלל נעשה שימוש בטכניקות ספציפיות פחות, אלא אם מדובר בילדים בתפקוד נמוך ביותר, או-אז DTT  עשויה להמשיך להיות כלי טיפולי יעיל.

מה זה DTT?

Discrete Trail Treatment) DTT) היא טכניקה ללימוד מיומנויות. אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי, יש קושי ברכישת מיומנויות של התנהגות, הסתגלות ויחסים בינאישיים, שאצל ילדים אחרים נרכשים באופן טבעי וללא תיווך (או בתיווך מועט). לכן יש צורך ללמד את אותן מיומנויות בצורה מלאכותית.

ב-DTT מפרקים כל מיומנות כזו לגורמים, ומלמדים את הילד כל רכיב בנפרד תוך שימוש בחיזוקים חיוביים כדי להעלות את המוטיבציה ללמידה.

שיטת העבודה של DTT

כאמור, DTT היא טכניקה מאוד מובנית, ולכן יש להגדיר ראשית מהי הפעולה או המיומנות שמנסים ללמד את הילד. הפעולה צריכה להיות מוגדרת היטב. כך למשל, במקום לומר "אני רוצה שהילד יבצע משימות", מגדירים מטלות ספציפיות אותן רוצים שהילד יבצע, למשל "שהילד יענה להוראה למחוא כפיים".

כעת, הלימוד מחולק לניסיונות (trail) רבים, שכל אחד מהם מורכב משלושה חלקים (A-B-C)- הוראה, פעולה ותגובה. ההוראה היא מה שמהמטפל אומר, ולעיתים גם כלי עזר (למשל, אם יש כרטיסים צבעוניים וכדומה). הפעולה היא מה שהילד עושה. התגובה היא של המטפל בעקבות פעולת הילד, והיא מהווה חיזוק חיובי אם הפעולה נעשתה כנדרש, והפסקת הפעולה או התעלמות אם הפעולה לא נעשתה כנדרש.

דוגמא לעבודה לפי שיטת הלימוד

אם הפעולה הנדרשת היא מחיאת כפיים, המטפל יבקש מהילד (בישיבה אחד על אחד) למחוא כפיים (A). כעת המטפל יעשה הכל כדי שהילד יצליח למחוא כפיים- ידגים מחיאת כפיים, יטול את ידיו של הילד ויבצע איתן את הפעולה וכדומה.

כאשר הילד ימחא כפיים (B) (ולא משנה אם הוא עושה זאת באופן עצמאי או בעזרה מאסיבית של המטפל), המטפל יגיב באופן מיידי בחיזוק חיובי (C)- למשל יגיד כל הכבוד, יתלהב, יעניק פרס קטן מוסכם וכולי.

אם הילד לא יצליח למחוא כפיים, למרות כל עזרתו של המטפל, המטפל יתעלם וימשיך למשימה אחרת, או יעשה הפסקה קצרה שלאחריה יעשה ניסיון נוסף, או שיתן לילד משוב פשוט שלילי ("לא הצלחת" וכדומה).

המעגל הזה הוא ניסיון (או trail) אחד, ואחריו חוזרים שוב ושוב על ניסיונות לאותה משימה, עד שהיא הופכת לטבעית יותר עבור הילד.

איך DTT  מסייע לילדים ביום יום?

כאמור, רכישת מיומנויות פשוטות אינה טבעית עבור ילדים הסובלים מאוטיזם. ויחד עם זאת, לפחות חלק מהילדים נמצאים במצוקה מכך שאינם מצליחים לתפקד בסביבה בשום רמה. DTT היא שיטה שמתאימה לילדים קטנים, ולילדים בוגרים יותר בתפקוד נמוך, משום שהיא יעילה מאוד בלימוד מיומנויות ומטלות קטנות ופשוטות, שניתן לפרקן למרכיבים.

באמצעות העבודה עם השיטה, הילדים לומדים לבצע מטלות שהיא נשארות רחוקות מהישג ידם ללא השיטה. כך מתאפשר להם תפקוד נוסף, קשר נוסף עם הסביבה, וגם תחושה של הצלחה, חיזוק הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות.

אוטיזם אונליין