אוטיזם בתפקוד נמוך

כיצד מגיעים להגדרה של אוטיזם בתפקוד נמוך ומה משמעותה של הגדרת תפקוד נמוך לגבי הילד.ה, ההורים ובני המשפחה?

בעבר הרחוק, כשהיו מדברים על אוטיזם, עיקר השיח הגדיר ילדים שנמצאים בתוך בועה, לא מתקשרים, לא יוצרים קשרים בינאישיים וכמעט ולא מגיבים.

ככל שהתקדם והתפתח המחקר בתחום, עלתה ההבנה כי אוטיזם הוא רצף או ספקטרום, עליו נמצאים ילדים ומבוגרים ברמות שונות של תפקוד.

על פי ה-DSM-IV, נקראה ההפרעה PDD- הפרעת התפתחות רחבת היקף. ילדים אובחנו ושובצו על הספקטרום האוטיסטי, בין אם  אוטיזם בתפקוד נמוך, דרך רמות תפקוד בינוניות ועד לאוטיזם ברמת תפקוד גבוהה.

ב-DSM-5, שפורסם בשנת 2013, שונתה שוב ההגדרה וההפרעה נקראת כיום ASD או בעברית הפרעה על הספקטרום האוטיסטי. ההכרה בכך שקיים רצף של הפרעות על הספקטרום האוטיסטי ורמות חומרה שונות נותרה ללא שינוי.

הרבה נכתב על אוטיזם בתפקוד גבוה ועל תסמונת אספרגר. בעבר הלא רחוק, היה נהוג להעריך כי ככל שהתפקוד של הילדים גבוה יותר, כך יש יותר מקום להבנה, להתערבות ולטיפול.

בשנים האחרונות [10+] נהוג לתת דגש גם על אפשרויות הטיפול התומך המיועד לילדים אוטיסטים המוגדרים בתפקוד נמוך.

אבחון אוטיזם בתפקוד נמוך

במידה מסוימת, החלק "הקל" ביותר בהתמודדות עם אוטיזם בתפקוד נמוך הוא הליך האבחון, כאשר בחלק ניכר מהמקרים האבחון הראשוני של ילד.ה עם אוטיזם בתפקוד נמוך מבצע כבר בגיל צעיר מאד יחסית.

במקרים של אוטיזם בתפקוד גבוה מעלה שאלות מגוונות ולעיתים קשה לאתר את הבעיה המדויקת של הילד.ה וצריך לעבור בין רופאים ואנשי מקצוע על מנת להגיע לאבחון המדוייק.

מאידך, כאשר הילד פגוע מאוד, כאשר הסימפטומים האוטיסטיים מופיעים ברמת חומרה גבוה, לא קשה להבחין בהם כבר בגיל צעיר מאד.

בכל מקרה, האבחון הרשמי של האוטיזם נעשה על ידי אנשי מקצוע, רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. לאחר קבלת אבחנה רשמית של אוטיזם בתפקוד נמוך רצוי לפנות עם הילד לביצוע בדיקה גנטית, על מנת להבין האם האוטיזם נובע מרקע גנטי מוכר.

מאפיינים של אוטיזם בתפקוד נמוך

לפניך הסבר אודות כמה מהתסמינים הבולטים של אוטיזם בתפקוד נמוך.

הפרעות תקשורתיות

הפרעות על הרצף האוטיסטי מאופיינות בראש ובראשונה בפגיעה ביכולות התקשורת של הילד. בתפקוד נמוך, בדרך כלל הפגיעה היא משמעותית ביותר, כך שהילד מתקשה לדבר ולהביע את עצמו, עד כדי חוסר יכולת לדבר בכלל.

רוב הילדים האוטיסטים שמוגדרים בתפקוד נמוך אינם מסוגלים לרכוש כישורי שפה, או שכישורי השפה שלהם מוגבלים מאד, עד לרמה שבה הילדים מסוגלים ללמוד להגיד מילים ספורות בלבד ולא מצליחים להרכיב משפטים ולו הקצרים ביותר.

לדוגמא: הילד.ה מסוגל להצביע על כלב ולהגיד את המילה כלב אך לא יצליח להרכיב, ולו משפט קצר הכולל את המילה כלב.

מעבר לכך, האוטיסטים בתפקוד נמוך אינם עושים כל שימוש בשפה על מנת ליצור קשרים בינאישיים או לצורך הבעה עצמית.

הילדים גם אינם מבינים מחוות אנושיות ואינם יודעים לפרש את משמעותן או לעשות בהן שימוש על מנת להביע את עצמם. בניגוד לאנשים שאינם על הספקטרום האוטיסטי, הילדים האוטיסטים אינם מצליחים להבין ולהתייחס להבעות פנים של הזולת ואף אינם מגלים בהם כל עניין.

לדוגמא: ילד בוכה או ילדה צוחקת לא ישפיעו כלל על ילד.ה עם אוטיזם בתפקוד נמוך.

קשיים תפקודיים

אלמנט מרכזי נוסף הוא האלמנט התפקודי. אוטיסטים בתפקוד נמוך מתקשים בתפקוד בכל התחומים, והם זקוקים לסיוע וליווי צמוד, מסביב לשעון ולמשך כל ימי חייהם.

תנועות הסטריאוטיפיות או תנועות חוזרות וחסרות משמעות שכיחות מאד אצל אוטיסיטים בתפקוד נמוך. מעבר לכך, ילדים ומבוגרים בתפקוד נמוך מתקשים בשליטה על 4 הגפיים, מתקשים לאכול לבד, אינם מסוגלים להתלבש, להתקלח או לאכול לבד ולעיתים אף מתקשים בהליכה.

פגיעה קוגניטיבית

אצל רבים מהאוטיסטים בתפקוד נמוך ניתן לאבחן, בנוסף לאוטיזם, גם פגיעה קוגניטיבית, המגיעה גם לרמות שונות של פיגור שכלי.

הפיגור השכלי מוסיף לתפקוד הנמוך של הילדים ומקשה עוד יותר על הטיפול בהם.

טיפול באוטיסטים בתפקוד נמוך

האתגר בטיפול באוטיסטים בתפקוד נמוך הוא גדול ומורכב יותר, אך חשוב מאד לדעת כי יש מה לעשות וניתן להציע לילדים מגוון טיפולים מקדמים, המסייעים לשפר את מצבם למרות האוטיזם ולמרות רמת התפקוד הירודה.

כמו במקרים אוטיזם אחרים, חשוב להעניק את הטיפול לילדים בשלב מוקדם ככל שניתן, כבר מגיל צעיר.

הטיפולים כוללים שילוב של קלינאית תקשורת בדרך כלל להשגת דרכי תקשורת חלופיות ככל האפשר, פיזיותרפיה, טיפול תרופתי ועוד שיטות טיפול מגוונות, בהתאם למצב של כל ילד.ה.

מעבר לכך ראוי להכיר ולדעת כי רבים מהאוטיסטים בתפקוד נמוך מקבלים טיפול וסיעוד במוסדות ייעודיים וטיפוליים.

אולי יעניין אותך גם:

מחקר חדש מצא שאוטיזם קשור לבעיית תפקוד של נוירונים חושיים הנמצאים מחוץ למוח

אוטיזם אונליין