טיפול באומנות לבעלי אוטיזם

טיפול באומנות לבעלי אוטיזםטיפול באומנות הינה דרך טיפולית מיוחדת אשר נעזרת בכלים שמעניקים סוגי האמנות השונים. האמונה שעומדת מאחורי סוג טיפול זה שהאמנות מעודדת להוציא רגשות החוצה במקום שבו המילים לא מצליחות.

הטיפול מיועד לכל הגילאים, ליחידים, לזוגות, לקבוצות, ולכל סוגי הבעיות הנפשיות או הפיזיות הקיימות. סוגי האמנות שבאמצעותם ניתן לטפל הם רבים לדוגמא טיפול באומנות פלסטית (ציורים, פיסול, עבודה עם חומרים ועוד), טיפול בדרמה, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה, טיפול בסיפור ועוד.

טיפול באומנות – מטרות וגישות

המטרה העיקרית של הטיפול באומנות, הינה לשפר או לשמר מצב בריאותי או נפשי. ההבדל מתבטא בכך שבעוד טיפול רגיל נעזר בעיקר במילים ובדו שיח, טיפול באומנות אינו זקוק למילים כל הזמן. שיטת טיפול זו מאמינה שלפעמים מילים לא יכולות או לא מספיקות בשביל להסביר את תהליכי הנפש.

ציור, פיסול, משחק, מוזיקה ועוד, מוציאים רגשות, סיטואציות ודברים בלתי מודעים מעל לפני השטח ואז ניתן לדבר עליהם. עצם היצירה עצמה הינה תהליך של ריפוי. מתוך היצירות שעושה המטופל בזמן הטיפול עולות הבנות מעמיקות על חייו, רגשותיו, דברים שעולים מן התת מודע ואז אפשר לדבר על הדברים ולעבד אותם בצורה מכבדת ומוגנת.

למי מיועד טיפול באומנות

טיפול באומנות מיועד לכל אחד. לא צריך לדעת לצייר, לפסל או לשחק בשביל להרגיש. מה שחשוב הוא השימוש בחומרים ומה הוא גורם להרגיש. עצם השרבוט או הקשקוש מוציאים החוצה את הדברים. השימוש בצבע משפיע על הנפש ברמות עצומות, גם אם רק משפריצים אותו או מורחים אותו עם הידיים.

המטרה היא להשתמש בחומרים המגוונים בכדי להוציא החוצה את הרגשות. מטפלים באומנות עובדים עם ילדים, עם קשישים, עם נכים, עם פגועי נפש, עם יחידים ועם קבוצות. טיפול דרך אומנות הוא אמצעי משחרר וחופשי שנותן חיזוקים וביטוי גם ללא מילים וללא כישרון.

מהו אוטיזם?

אוטיזם היא הפרעה התפתחותית הנובעת מבעיות נוירולוגיות, גנטיות, ומולדות. אבחון אוטיזם נעשה בדרך כלל בשלוש שנים הראשונות של הילד. זוהי הפרעה שנמשכת לאורך כל החיים. סימפטומים של אוטיזם מתאפיינים לרוב בחוסר יכולת מוחלט או לקוי באפשרות לפתח מערכת יחסים חברתיים, להשתמש בשפה המדוברת, להביע רגשות, להבין הבעות פנים או בכל קשר עם הזולת.

מאפיינים נוספים של ההפרעה הוא שימוש בתבניות התנהגות החוזרות על עצמן שוב ושוב כמו נדנוד הגוף קדימה ואחורה, תחומי עניין מצומצמים שמעניינים רק את עצמם ושאינם מקובלים בדרך כלל על ידי הסביבה. בעשר שנים האחרונות גילו שאוטיסטים רגישים מאוד גם למגע – הם רגישים מאוד וחשים מגע קל בעוצמה חזקה מאוד, ולעומת זאת חסרי רגישות לכאב.

טיפול באומנות לבעלי אוטיזם

ההפרעה האוטיסטית מאופיינת בעיקר בחוסר יכולת חלקי או מוחלט בהבעה מילולית. למרות קושי זה יש אוטיסטים שניתן לתקשר איתם בשפת הסימנים, באמצעות תמונות, המחשות חזותיות, הקלדה ועוד, לכן טיפול באומנות יכול ליצור קשר בלי מילים. השימוש בחומרים השונים, שמתאימים לכל אחד באופן אינדיבידואלי, יכולים להוות צורת ביטוי עם המטפל.

למטפל יכולות להבין את הסימבוליים החבויים בתוך הציור ולהבין לעומק דברים מעולמו הפנימי של האוטיסט שלא היה נחשף במילים. זה ידוע ששירים שחוזרים על עצמם כמו מנטרה מאוד מרגיעים אוטיסטים, לכן טיפול במוזיקה שכזו יכולה להרגיע ולהקל. אוטיסטים רגישים למוזיקה ולאינטונאציה של השיר ולפעמים מבינים טוב יותר כאשר מדברים אליהם בצורה של שיר, לכן, טיפול דרך אומנות יכול לעזור בטיפול באוטיזם.

אולי יעניין אותך גם:

פיתוח חדש: רובוט יסייע לאנשים על הרצף האוטיסטי לפענח את רגשות הזולת

אוטיזם אונליין