מחקרים הוכיחו: טיפול בקנאביס רפואי מקל על תסמיני אוטיזם!

העלייה העצומה במודעות לאפשרויות הטיפול הגלומות בקנביס רפואי רק הולכת ומתרחבת וכך גם השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים ומשלימים. מלבד חולים קשים המטופלים בקנאביס כנגד מחלות נוירולוגיות כמו אפליפסיה, מחלת הסרטן והשפעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים, כל העת מתפרסמים עוד ועוד מחקרים מבוססים שמוכיחים כי השימוש בקנאביס רפואי מיטיב עם רבים מהמאובחנים עם אוטיזם.

בסקירה המעניינת שלפניך נסביר אודות תוצואתיו של מחקר חשוב ורחב היקף, שבדק לעומק את השפעות הטיפול בקנאביס על אוטיסטים, בדגש על אוטיזם בתפקוד נמוך.

אוטיזם וקנאביס בישראל

עד לשנים האחרונות עיקר הטיפול בקנאביס רפואי בישראל ניתן לאנשים צעירים בעלי מצבעים רפואיים הנלווים לאוטיזם. מרבית המטופלים מקבלים בדרך כלל שמן קנביס, שאינו כולל חומרים פסיכו-אקטיביים.

בישראל פועלות כמה וכמה חברות המגדלות ומשווקות מוצרי קנאביס רפואי, ובפרסומים שלהן מדווח כי לטיפול באוטיסטים באמצעות שמן הקנאביס השפעה מבורכת מכמה זוויות.

אחד הפרמטרים המרכזיים שנבדקו היתה רמת האלימות והפגיעה העצמית. דווח כי השימוש בשמן הקנאביס מייצר אפקט מרגיע שמונע התפרצויות זעם והתנהגויות לא צפויות ומפחית משמעותית את תדירותן.

תוצאות חיוביות לשימוש בשמן הקנאביס דווחו גם על ידי הצוותים החינוכיים המטפלים בילדים בגילאי הגן. מהצוות החינוכי בגני הילדים דווח על שיפור ביכולת הריכוז, שליטה עצמית גבוהה יותר ואפילו רמת תקשורת בין אישית משופרת בקרב המטופלים בקנאביס.

קנאביס רפואי ואוטיזם: המחקר המקיף

הרקע למחקר הגדול נשען על מחקר קודם שהוכיח כי הטיפול בשמן קנביס מסייע לחולים אפילפטיים הסובלים גם מאוטיזם.

אחוז גבוה יחסית של אוטיסטים סובלים גם מאפילפסיה נלווית, לרוב בשל פגיעה גנטית, והמחקר הוכיח כי לצד ירידה משמעותית בתכיפות התקפי האפילפסיה (מטרתו המקורית שלה הטיפול) עלו גם עדויות ברורות לשיפור בהתנהגות האופיינית לקשת האוטיסטית.

הורים שילדיהם האפליפטיים טופלו באמצעות שמן הקנאביס הבחינו בתופעה והחלו להפעיל לחץ מאסיבי על משרד הבריאות, על מנת לאפשר קבלת טיפול בקנאביס רפואי כאשר המטרה העיקרית היא שיפור בבעיות התנהגות של הילד.ה.

מכיוון שהממסד הרפואי מתקשה לאשר שימוש בקנאביס ללא מחקרים קליניים מעמיקים עלה הצורך בביצוע מחקר מקיף, שיבדוק את הנושא וכך היה.

בחודש ינואר 2019 פרסמו החוקרים הישראלים את תוצאות המחקר החשוב, שבדק לעומק טיפול רפואי באמצעות שמן קנאביס ב-188 ילדים, בין השנים 2015-2017.

המחקר מצא והוכיח בצורה ברורה כי השימוש בקנאביס רפואי הנו אפשרות טובה, בטוחה מאד ומוכיח אפקטיביות משמעותית בהקלה על סימפטומים נפוצים בקרב מאובחני אוטיזם ובין השאר: התקפי חרדה, טיקים ותנועות בלתי רצוניות, דיכאון, הפרעות מצב רוח, חוסק שקט והתקפי זעם בלתי נשלטים.

החוקרים מבית החולים סורוקה ומאוניברסיטת בן גוריון ציינו כי למעלה מ-80% מההורים לילדים אוטיסטים שטופלו באמצעות שמן הקנאביס דיווחו של שיפור משמעותי או מתון בתפקוד של ילידהם. 15% מההורים דיווחו על שיפור קל במצב הילד.ה או על כך שלא חל כל שינוי במצבה/ו.

החוקרים מדדו ועקבו אחר פרמטרים הנוגעים לאיכות החיים של האוטיסט/ית וההורים, לפני ובמהלך המחקר שנפרס על פני שנתיים שלמות. מצב הרוח והיכולת לבצע פעילות יום יומיות שגרתיות נבדקו לפני ואחרי מתן הטיפול בשן הקנאביס.

לפני הטיפול דיווחו 31.3% מהאוטיסטים המטופלים על איכות חיים טובה, וכעבור חצי שנה מתחילת הטיפול מספר המדווחים על איכות חיים טובה בקרב הצעירים המטופלים הוכפלו ל-66.8%.

42% מהורי הצעירים המטופלים דיווחו על איכות חיים טובה לפני הטיפול וכעבור חצי שנה ממועד תחילת הטיפול, מספר הדיווחים על איכות חיים נסק ל-63.5%.

נתונים מעודדים נוספים שעלו מהמחקר החשוב הצביעו על קפיצה משמעותית ביכולת לתפקד באופן עצמאי [להתקלח ולהתלבש למשל], מ-26.4% מהמטופלים לפני שהחלו לצרוך שמן קנאביס, ל-42.9% מהמטופלים לאחר 6 חודשי טיפול בשמן הקנאביס.
מעבר לכך עלו גם דיווחים על שיפור משמעותי בהרגלי השינה וביכולת הריכוז של המטופלים לאורך 24 חודשים המחקר.

קריאה נוספת: יתרונות וחסרונות של שימוש בקנאביס רפואי

אוטיזם אונליין