הבית של רונית

הבית של רוניתהאדם המיוחד חווה קשיים רבים במהלך חייו, אך הקושי המורכב והכואב ביותר הוא הבדידות החברתית. ניכור וריחוק מהחברה "הרגילה", ניתוק מהזהות העצמית, קושי ברכישת מיומנויות וכישורים חברתיים, ותלות בסביבה התומכת – כל אלה ועוד משאירים את האדם המיוחד ואת משפחתו בבדידות ובכאב.

הקהילה אשר סובבת אותנו והקשרים החברתיים שנוצרים בין אנשים משמעותיים ביותר להתפתחות הרגשית שלנו ומאפשרים לנו לקיים אורח חיים בריא ומאוזן. המצב אצל אנשים בעלי צרכים מיוחדים הוא שונה משום שאין בכוחם אפשרות להתפתח מבחינה חברתית מבלי שיהיה תיווך והדרכה מכוונת, ויצירה של הזדמנויות חברתיות על ידי אנשים אחרים.

על הבית של רונית

הבית של רונית הוא מרכז שפותח את שעריו לאנשים בעלי צרכי מיוחדים ומשמש כמקום מפגש והתפתחות חברתית- קהילתית לכל הגילאים- ילדים, נוער, בוגרים ומבוגרים. האוכלוסייה המיוחדת של האנשים שבאים אל הבית של רונית הם אוטיסטים, בעלי פיגור שכלי קל וגבולי, אנשים פגועי נפש, לוקים ב- PDD (הפרעה התפתחותית בעלת היקף רחב), אנשים בעלי תסמונות של לקויות בתפקוד גבוה, כאלה המתקשים בתקשורת בין אישית וקבוצתית ועוד.

הבית הוקם בשנת 2007 על ידי רונית חיון מתוך מענה אישי כאימא לבת עם צרכים מיוחדים, ובמטרה לשפר ולתקן את מציאות חייהם של האנשים המיוחדים שנתונים בבדידות חברתית גדולה בכל מהלך חייהם. אנשי הצוות שעובדים במרכז הם מנחי קבוצות, מדריכים מקצועיים בתחומים שונים, מתנדבים, מדריכים חברתיים, מייעצים ומלווים.

פעילויות במסגרת המרכז

בבית של רונית מתקיימות מגוון פעילויות אשר מטרתן יצירת סביבה התפתחותית:

הפעלת קבוצות חברתיות למטרת התפתחות אישית וחברתית

במסגרת הקבוצות משתתפים אנשים בעלי צרכים מיוחדים דומים וכולם בתפקוד גבוה. העבודה בקבוצות מתבצעת עם הנחיה אינטגרטיבית-הוליסטית שרואה את האדם כגוף שלם וכחלק מהסביבה הטבעית שלו.

עבודת הקבוצה מונחית על ידי ערכים של קבלה ושייכות, של אהבה וסובלנות, ושל אמונה ותמיכה אחד בשני. האנשים המיוחדים מגיעים לקבוצה חסרי ביטחון, בעלי דימוי עצמי נמוך ומבולבלים מבחינה חברתית. החברים בקבוצה מקבלים אחד את השני בצורה מכבדת ולא שופטת, כך הם מקבלים ביטחון להיות מי שהם מבלי להתייחס ללקויות. הכול נעשה באמצעות ליווי של מנחים.

מרחב מוזיקלי

המוזיקה נלמדת בדגש החברתי במטרה להביא להעצמה אישית של האנשים המיוחדים. לימודי המוזיקה במסגרת הבית של רונית מאפשרים פיתוח של יכולת הריכוז, מיומנויות של קצב, הקשבה לאחר ופיתוח הקואורדינציה.

הלימודים שכוללים הקשבה, נגינה ושירה מאפשרים את הגילוי העצמי והקבוצתי. במסגרת המרחב המוזיקלי מתקיימים לימודי שירה בקבוצה ולימודי גיטרה.

סטודיו לאמנות

חיזוק יכולות חברתיות באמצעות אומנות. במסגרת פעילות זו החברים לומדים להכיר את האמנות העתיקה ולהכיר את גדולי האמנים. החברים מתנסים ביצירה תוך דגש על חשיבה אקולוגית ומשתמשים בחומרים שונים כמו אדמה, עץ, חמר, ניירות, גבס וכדומה.

בחזרה לגוף

חיבור ל"אני" דרך הגוף בעזרת מחול ואימון גופנפש. בפעילות זו מתנועעים במרחב ומשלבים מיומנויות של אמנות לחימה. הפעלת הגוף בדרך זו מגבירה את המודעות העצמית של האנשים המיוחדים לגופם וליכולות המנטליות והפיזיות שלהם, ובנוסף מחזקת את הביטחון העצמי שלהם.

פעילויות ואירועים חברתיים

במסגרת זו של פעילות חברתית, הבית של רונית מעניק לחבריו חוויות חברתיות כמו מסיבות, ערבי שירה, סרטים שמלווים בדיון ובארוחת ערב, הרצאות מרתקות ומעשירות במגוון רחב של נושאים, הופעות ועוד.

טיולים ברחבי הארץ

הצוות של הבית של רונית מוציא את האנשים המיוחדים לטיולי ג'יפים במקומות שונים ברחבי הארץ והמשתתפים נהנים מחוויית הנסיעה, מנופים נהדרים ומחברת האנשים.

טיול נוסף שיוצא מהמרכז הוא טיול יום למקומות שונים בליווי אוטובוס מהבוקר עד הערב בהדרכת מורי דרך, ובנוסף יוצאים גם טיולי "חמישה כוכבים" לסוף שבוע שלם יחד בחברת אנשים.

טיולים ברחבי העולם

סוג טיולים זה נקרא בשם "טיול בעולם הגדול" שמוציא קבוצות של עד 12 איש מהמרכז בליווי מדריכים למדינות שונות, מה שמעניק למשתתפים חוויות של העצמה, העשרה עצמאות, ובעיקר הנאה.

הבית של רונית

רחוב ויתקין 26, שיכון עלייה, כפר סבא

טלפון: 09-7442376

דוא"ל: [email protected]

אתר אינטרנט: http://www.habaitshelronit.org/

פייסבוק: https://www.facebook.com/habaitshelronit

אוטיזם אונליין