חוות דעת רפואית באבחון אוטיזם

מהו אוטיזם ובמה מאופיינת התופעה?

חוות דעת רפואית לאוטיזםאוטיזם הוא מונח כללי לקבוצת הפרעות תורשתיות והתפתחותיות של המוח. הפרעה זאת משפיעה על התפתחות נפשית, אינטלקטואלית, ריגשית, התנהגותית ואף בריאותית.

ילדים המאובחנים כסובלים מאוטיזם מתפתחים בקצב איטי יותר בהשוואה לכאלה שאינם סובלים מאוטיזם, ואינם מסוגלים לתפקד בצורה מירבית.

הפרעה זו היא מורכבת ומשפיעה על הצורה שבה הילד מתקשר באופן מילולי ובתחומים אחרים. לילדים עם אוטיזם קיים קושי אינטרקטיבי עם הסביבה, נוטים להיות שקטים, מופנמים וללא הבעה. בנוסף, ילדים אוטיסטים נוטים לחזור על הרגלים שגרתיים וכמו כן, מתקשים להסתגל לשינויים.

אבחון אוטיזם

כהורה לילד עם בעיות התפתחותיות, לא פעם עולות התהיות: מה צריך לעשות כאשר מופיעות החשדות של אוטיזם? אוטיזם היא אחת ממספר המצבים רפואיים הכרוכים בעיכובים התפתחותיים וליקויים בכישורים חברתיים ותקשורתיים.

אם אתם חושדים באוטיזם, חשוב לפנות לאבחון מוקדם ככל האפשר. התערבות מוקדמת מאפשרת לילד לקבל תמיכה מיקצועית מהגופים המיועדים, מסייעת בהתמודדות עם התופעה ונותנת כלים הן לילד ולהורים בנוגע לדרכי הטיפול השונות.

כאשר מתעורר ליקוי בהתפתחות הילד, ההורים נוטים לפנות  למומחים, כולל פסיכולוגים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע רפואיים, לאבחון.

אבחנה מבדלת

במבט הראשון, כמה ילדים המאובחנים עם אוטיזם, בד בבד מאובחנים עם פיגור שכלי, בעיות שמיעה או ראייה. תנאים אלה למעשה, יכולים להתרחש במקביל עם האוטיזם אולם לא בכל המקרים. עם זאת, חשוב להבחין בין אוטיזם לבין מצבים רפואיים אחרים, שכן אבחון מדויק וזיהוי מוקדם יכולים לספק את הבסיס לבניית תכנית טיפול וחינוך מתאים ויעיל.

ישנם גם מצבים רפואיים אחרים או תסמונות המציגים סימפטומים זהים באופן מטעה לאוטיזם. תופעה זו ידועה באבחנה מבדלת.

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית נבדלת מביקור וייעוץ רפואי. חשוב להגיע עם כלל הרשומות שנאספו, העתקים של מכתבים וטפסים, סיכומים ורשימת שאלות. הורים יכולים לבחור צעצועים שיסייעו לרופא לבחון היכן הילד נמצא מבחינה התפתחותית, כגון בובה.

חלק מההורים מעדיפים להיעזר בחוות דעת שנייה. הורים אחרים מוצאים בחוות דעת שנייה סיוע באבחנה. כאשר הרופא מוצא סימנים אפשריים לאוטיזם, אך מעדיף לחכות ולצפות במתרחש ולא להתחיל התערבות מוקדמת, ניתן להיעזר בחוות דעת שנייה. טיפול מוקדם הוא חיוני לרווחתם של כל הילדים הסובלים מהתופעה.

ניתן להיעזר בחוות דעת שנייה, במקרים בהם ההורה מרגיש כי לילד יש בעיה רפואית, במיוחד לאחר שהרופא הקודם שלל זאת. מומלץ ליצור קשר עם ארגון תמיכה המתעסק עם מקרי אוטיזם.

חוות דעת רפואית נדרשת כאשר חלה רשלנות רפואית ומתעורר חשד לטיפול לקוי או שיש צורך בחוות דעת לצורך ועדה רפואית, תביעת ביטוח וכדומה – ניתן לפנות באמצעות המרכז לחוות דעת רפואיות לקבלת חוות דעת מקצועית.

קיימות גישות שונות לטיפול ונעשים מאמצים וניסיונות רבים במטרה לשפר את אורח חיי הילד וההורים. הטיפולים נעשים בדרך כלל במסגרות פרטיות או לחילופין ניתן להעזר בשירותי בריאות ואנשי מקצוע העוסקים בתחום.

רשלנות רפואית – אוטיזם

לגלות כי לילד יש אוטיזם יכול להיות הרסני. אמנם קיימים גורמים רבים לאוטיזם, רשלנות רפואית יכולה הוביל להתפתחותה של ההפרעה. לדוגמה, תרופות מרשם מסוימות עשויות לגרום לנזק מוחי הגורם לאוטיזם בתינוקות. כאשר מתעוררות חשדות לרשלנות, נדרשת מערבות וחקירה מול עורך דין המתמחה בתחום.

המנגנון הגורם לנזק המוחי המתבטא באוטיזם איננו ברור עד היום לרופאים ולחוקרים העוסקים בתחום.
תביעות רבות בגין רשלנות רפואית במהלך לידה, מתבטאות בין היתר בביצוע ואקום בלתי תקין, ואשר הביאה לדימומים ביילוד או לארוע הסיבוך של כליאת כתפיים. לכן, חוות דעת רפואית במקרים אלה עשויה להוות מענה יעיל להורים אובדי העצות.

ועדה רפואית

ילדים המאובחנים באוטיזם, תסמונת רט ותסמונת הקשת האוטיסטית זכאים לקבל הטבות, להשתתף בחינוך מיוחד, לקבל אישור במקרים מסויימים להעסיק עובדת סיעודית זרה והוריהם זכאים לקבל הטבות מס שונות. במקרים מסויימים יש צורך לגשת לועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי או חברות ביטוח פרטיות על מנת לקבל הקלות אלו.

אולי יעניין אותך גם:

ביטוח סיעודי לילדים אוטיסטים, כי אין די בסיוע שמעניקה המדינה

אוטיזם אונליין