רשלנות רפואית: אם הרופא לא הסביר לכם בהריון…

האם ניתן להגיש תביעת פיצויים בעילת רשלנות רפואית לאחר אבחון ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי?

התשובה חיובית, בחלק מהמקרים, ואם יתברר כי ההורים לא זכו לקבל הסבר על החשיבות והאפשרות לעבור בדיקות גנטיות בהריון, בדיקות כמו צ'יפ גנטי ואקסום, שמסוגלות לאבחן פגיעות גנטיות שגורמות ליותר משליש ממקרי האוטיזם המאובחנים.

חשוב לשים את הקלפים על השולחן, למרות שהנושא מעורר אנטגוניזם ותגובות רבות בקרב חלקים נרחבים בציבור, ולקבוע באופן חד משמעי כי ניתן לאבחן רקע גנטי שגורם, בסבירות גבוהה מאד, לאוטיזם באמצעות הבדיקות הגנטיות ולפי מחקרים אחרונים, עד 35% מכלל מקרי האוטיזם!

אנחנו לא דוחפים אף אחד לבצע בדיקות או להימנע מהן, אבל חשוב להכיר בעובדות ולהביא אותן לידיעת ההורים בכל הריון, על מנת שלהורים יהיו כלים לקבל החלטה מושכלת לגבי ביצוע הבדיקות, כל אחת ואחד בהתאם לצו מצפונו ותפיסת עולמו.

לא קיבלתי הסבר מהרופא ולא ידעתי עד עכשיו…

המשפט הזה חוזר על עצמו לא מעט פעמים בכל שנה, כשההורים מגלים, רק לאחר האבחון של הילד.ה על הספקטרום האוטיסטי, כי האוטיזם נובע מפגיעה גנטית שאובחנה בבדיקת צ'יפ גנטי / אקסום.

נשמע מוזר? גם לנו. הלכה למעשה, לאחר אבחון של ילד.ה עם אוטיזם, נהוג להפנות את הילד. לבדיקות גנטיות, ממש אותן בדיקות גנטיות שניתן לעשות בזמן ההריון…

הבדיקה הגנטית של הילד.ה מתבצעת באמצעות דגימת דם פשוטה [בעוד שבזמן ההריון הבדיקה כרוכה בניקור מי שפיר] ולפחות בשליש מהבדיקות [יותר מ-30%] ימצא רקע גנטי מוכר הגורם לאוטיזם.

הורים שידעו על הבדיקות הגנטיות בזמן ההריון וויתרו עליהן, לא יוכלו לבוא בטענות לרופאים, שכן הם קיבלו הסבר מפורט ובעקבותיו את ההחלטה להימנע מהבדיקות.

מאידך, הורים שלא קיבלו את ההסבר מהרופא עלולים למצוא את עצמם מופתעים מאד, ברגע משנה חיים, ורק בגלל שהרופא שליווה את ההריון התרשל בביצוע תפקידו.

רופא שמונע מההורים את ההסבר המפורט על החשיבות של הבדיקות הגנטיות, למעשה שולל מההורים לצמיתות את האפשרות לקבל החלטה חשובה, בצומת דרכים קריטית, לגבי ניהול ההריון. רופא כזה הוא רופא רשלן ובמקרים כאלה ניתן לגבש עילה לתביעת פיצויים בסכומי עתק בשל אותה רשלנות רפואית.

איך אפשר לדעת למי מגיעים פיצויים?

ניתן לתבוע פיצויים בשל רשלנות רפואית בכל מקרה שבו יוכח, מתוך התיק הרפואי מתקופת מעקב ההריון, כי ההורים לא קיבלו הסבר על הבדיקות הגנטיות במהלך ההריון ולכן לא ביצעו אותן – ובשלב כלשהו לאחר הלידה אובחן אוטיזם, שהתברר כנובע מרקע גנטי מוכר.

אם יוכח כי הרופא לא הסביר להורים על הבדיקות הגנטיות, אותן בדיקות בדיוק שאבחנו את הפגיעה הגנטית שגורמת לאוטיזם לאחר הלידה, להורים ולילד.ה יגיעו פיצויים בסכומים של מיליוני שקלים.

עורך הדין עופר סולר, מייסד עמותת אוטיזם אונליין, הנו מבכירי עורכי הדין בישראל בכל הנוגע לייצוג הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי בתביעות רשלנות רפואית, ולמעשה, היוזמה שמאחורי הקמת העמותה והצ'אט המשוכלל התחילה מתוך ההיכרות הקרובה עם מאות משפחות, אלפי הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי.

לצורך בדיקת המקרה שלך, ניתן לפנות ולשוחח עם עורך דין עופר סולר באופן אישי.

קריאה נוספת: עוד על האפשרות לאבחון אוטיזם בהריון

אוטיזם אונליין