מסתבר שבגילאים צעירים מאד, קשה להבחין בצורה מדוייקת בין אוטיזם לעיכוב התפתחותי רב תחומי, לאור הדימיון הרב שבין שני המצבים הנפוצים.
הבנת ההבדלים ההתפתחותיים של ילדכם עלולה להרגיש מכריעה, במיוחד כאשר נתקלים במונחים כמו עיכוב התפתחותי כוללני (GDD) והפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD).
עיכוב התפתחותי כוללני מוכר בישראל גם בשם עיכוב התפתחותי רב תחומי, ומשמש לתיאור מצב בו הילד אינו רוכש אבני דרך התפתחותיות בקצב המתאים לגילו במספר תחומי התפתחות.
בעוד שמצבים אלה עשויים להיות דומים מאד בחלק מהמקרים, הם נבדלים במאפיינים ובצרכים המיוחדים של הילדים.
בסקירה שלפניך נסביר את המשותף והשונה בין שני המצבים, אוטיזם ועיכוב התפתחותי רב תחומי.
מהו עיכוב התפתחותי כוללני (GDD)?
עיכוב התפתחותי כוללני או רב תחומי מתייחס לעיכובים משמעותיים בשניים או יותר מתחומי התפתחות, כגון:
- קוגניציה: אתגרים בלמידה והבנת מושגים.
- מיומנויות מוטוריות: עיכוב באבני דרך כמו זחילה, הליכה, או פעילויות מוטוריקה עדינה כמו אחיזה בחפצים.
- דיבור ושפה: קושי ביצירת מילים או הבנת שפה.
- התפתחות חברתית ורגשית: קושי באינטראקציה עם בני גיל או הבנת רגשות.
לדוגמה, ילד בן שנתיים עם עיכוב התפתחותי עשוי שלא לשבת ללא תמיכה או למלמל מילים פשוטות.
העיכוב ההתפתחותי מזוהה לעיתים קרובות בגיל הרך ויכול לנבוע ממצבים גנטיים, סיבוכים במהלך הלידה, או בעיות רפואיות אחרות.
עיכוב התפתחותי לעומת אוטיזם: הבדלים עיקריים
הבנת ההבדל בין עיכוב התפתחותי לאוטיזם היא קריטית לצורך התערבות מוקדמת והתאמת טיפול הולם, בהתאם לאתגרים שעמם הילד מתמודד.
תקשורת
עיכוב התפתחותי: עיכובים בדיבור או בשפה הם רחבים ועשויים לא לכלול תקשורת לא מילולית.
אוטיזם: אתגרי תקשורת כוללים לעתים קרובות קושי הן בתקשורת מילולית והן בתקשורת הבלתי מילולית, כגון אי הבנת רמזים חברתיים, קושי ביצירת קשר עין, או הבנת הקשרים חברתיים.
אינטראקציה חברתית
עיכוב התפתחותי: ילדים עם עיכוב התפתחותי עשויים להשתתף חברתית אך מתקשים להביע את עצמם ביעילות.
אוטיזם: כישורים חברתיים לקויים הנם תסמין בסיסי של האוטיזם, כולל אתגרים ביצירת קשרים חברתיים, אי יכולת לפירוש רגשות, או השתתפות באינטראקציות הדדיות.
רגישות חושית
עיכוב התפתחותי: ברוב המקרים הילדים אינם מציגים רגישות חושית מיוחדת.
אוטיזם: רוב הילדים מתמודדים מול אתגרים בעיבוד חושי, כגון רגישות לרעש, מרקמים, או אורות.
התנהגות חזרתית
עיכוב התפתחותי: דפוסים של התנהגות חזרתית כמו נפנוף ידיים או שגרה נוקשה נדירים מאד אצל הילדים.
אוטיזם: התנהגות חזרתית ותחומי עניין נוקשים ומוגבלים הם מאפיינים בולטים של אוטיזם בילדים.
קויי דמיון עיקרי
למרות ההבדלים ביניהם, האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי יכולים לחפוף בכמה תחומים, מה שעלול להוביל לאבחון לא מדוייק.
כמה נקודות דמיון כוללות:
- עיכוב בהתפתחות הדיבור: שני המצבים עשויים לכלול אתגרים בתקשורת מילולית.
- אתגרי למידה: עיכובים קוגניטיביים קיימים אצל רבים מהילדים עם עיכוב התפתחותי ואצל חלק לא מבוטל מהילדים האוטיסטים.
- התערבות וטיפול מוקדם: טיפול מוקדם הוא קריטי למקסום הפוטנציאל ההתפתחותי של הילדים בשני המקרים.
אתגרי האבחון מתעוררים מכיוון שחלק מהילדים האוטיסטים חווים גם עיכוב התפתחותי, מה שמקשה להבדיל בין השניים בגילאים צעירים.
לדוגמה, ילד אוטיסט עם עיכוב התפתחותי עשוי לחוות עיכוב בדיבור וקושי משמעותי במעורבות חברתית.
אבחון התערבות וטיפול
אבחון של עיכוב התפתחותי או אוטיזם דורש הערכה מפורטת על ידי מומחים כמו רופאי ילדים, פסיכולוגים התפתחותיים, או נוירולוג מומחה.
תהליך האבחון עבור עיכוב התפתחותי ואוטיזם כולל שיטות נבדלות המותאמות לכל מצב.
העיכוב ההתפתחותי מוערך בדרך כלל באמצעות בדיקות סינון התפתחותיות, בדיקות גנטיות, והערכות של מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות.
לעומת זאת, אבחון אוטיזם מסתמך על הערכות התנהגותיות, כמו סולם האבחון האוטיסטי ADOS או ADOS-2 הנהוגים בישראל, ושאלונים להורים לזיהוי תכונות מפתח של הילד.
גם כאשר מדובר בצורך בהתערבות טיפולית הגישות שונות.
עבור עיכוב התפתחותי הטיפולים מכוונים לתחומי עיכוב ספציפיים, כמו פיזיותרפיה לפיתוח מיומנויות מוטוריות או טיפול בדיבור לשיפור כישורי השפה והתקשורת של הילד.
התערבויות טיפוליות לאוטיזם רחבות ומגוונות הרבה יותר, וכוללות בין השאר ניתוח התנהגות יישומי (ABA), טיפול באינטגרציה חושית, ואימון מיומנויות חברתיות כדי לטפל במגוון רחב של צרכים, בהתאם לרמת התפקוד ולמצב של כל ילד.
גם העיכוב ההתפתחותי וגם האוטיזם מצריכים זיהוי סימנים ראשוניים בשלב מוקדם ככל שניתן.
בעוד שהבנת ההבדלים בין שני המצבים חיונית, הרי שהאבחנה היא רק תחילתו של המסע המשותף עם הילד. התערבות מוקדמת עושה הבדל משמעותי, ועם המשאבים הנכונים, כל ילד יכול להגיע למלוא הפוטנציאל שלו.
קריאה נוספת: אוטיזם בתפקוד גבוה