הורות לילד עם אספרגר עשויה להיות מאתגרת. הורים רבים מתחילים את השיחה עם מומחה להפרעות נפשיות בילדים, במילים: "הילד שלי הכי נפלא בעולם, אבל…". המתח והחרדה ניכרים בקולם.
הורים יודעים שילדיהם חכמים, אך חסרים מספר כישורים חברתיים או כישורים אחרים המונעים מהם להיות מאושרים או להשתלב עם אחרים, במצב המשפיע על כל בני המשפחה.
חלק מההורים עשויים לבלבל את ההורים עם התנהגויות אותן קשה להבין, היות והתסמינים שונים ביותר מילד אחד למשנהו, ולא קיימת שיטת טיפול אחת שעובדת טוב עם כל ילד.
יחד עם זאת, ההורים יכולים לפתח שיטות המתאימות היטב לילד, באמצעות ביצוע מספר הנחיות בסיסיות, המתוארות במאמר זה.
הורים מעוניינים לעשות כל שביכולתם כדי לסייע לילד עם אספרגר וזקוקים לטיפול מיוחד לעצמם בתהליך. תחושת האשמה עצמית היא אוניברסאלית, אך לעולם אינה מועילה.
רוב הקשיים נובעים מההרכב הנוירולוגי השונה של הילד, וכיצד הוא רואה ומבין את העולם כתוצאה מכך. חשוב שההורים ייקחו הפסקות מהטיפול בילד כדי לחדש את כוחותיהם כאנשים נפרדים וכזוג, שכן זמן איכות זה מהווה תמיכה משמעותית.
הבנת אספרגר
ככל שהורים ידעו יותר על אספרגר, כך יוכלו לשנות את ציפיותיהם מהילד. הורים צריכים להעריך את קשיי הילד העובד מידי יום על מנת להבין ולתפקד בעולמו הייחודי. התנהגויותיו בדרך כלל אינן מכוונות או מניפולטיביות, וקשייו גורמים לו לפרש את עולמו באופן ייחודי העשוי לגרום לתסכול והתשה בחיי היומיום.
הורים צריכים לשנות את גישתם ואת גישת כל בני המשפחה, ולהסביר לאחים את המקור להתנהגות הייחודית של אחיהם, והעזרה לו הוא זקוק, שכן צרכי ילד עם אספרגר משפיעים על כל בני המשפחה. הורים שמקבלים תמיכה והדרכה רגשית מסוגלים לאזן טוב יותר בין צרכי כל בני המשפחה.
שיטות התמודדות
שיטות אלו ניתנות לביצוע בבית ומסייעות להתמודדות טובה יותר של הורים לילד עם אספרגר.
השגת מומחיות – על ההורים ללמוד את צרכי הילד ולהפוך למומחים בתסמונת.
הבנה עצמית – במקביל, עליהם ללמוד להבין את עצמם ולהעריך את יכולותיהם באופן מציאותי.
"חשיבה בקול רם" – זוהי שיטה המלמדת את הילד להיות מסוגל לפתור בעיות בעצמו.
התמודדות עם התנהגות קשה – על ההורים להיות מוכנים לתגובות או התנהגותיות בעייתיות המבוצעות במחזוריות, ולהרגיע את המצב, כך שתגובתם תתבצע בהתאם לתכנית הטיפול ולא באופן רגשי.
תמיכה בילד – ההורים מתבקשים לספק לילד יותר תמיכה, באמצעות שימוש בתרשימים חזותיים, תמונות ודוגמאות במהלך התקשורת עימו, על מנת לסייע לו ללמוד לבצע משימות ארגוניות כגון ניקיון חדרו, הכנת התיק לבית הספר, והכנה לצאת מהבית.
ארגון והתנהגות – ההורים משמשים מודל לילד עם אספרגר, המלמד אותו כיצד לבצע משימות, וכיצד להבין רמזים חברתיים ופיסיים בסביבת הבית ובית הספר.
סבלנות – יש לגלות סבלנות לילד, להתמקד בצרכיו, ובמקביל לטפל בצרכים האישיים של ההורים, על מנת לבנות "מחר" טוב יותר.
קבלת תמיכה – קשרים עם הורים אחרים לילדים הסובלים מאספרגר, או קבלת סיוע ותמיכה, מתאפשרים באמצעות השתתפות בקבוצת תמיכה בנושא זה.