הורים יקרים, עד כה למדנו להכיר ולהבין את מהותם של אתגרי האכילה ועולמו החושי של הילד, השקענו מחשבה ומאמץ משותף בכדי להוריד את הלחץ משולחן האוכל וליצור אווירה חיובית, ואפילו העזנו לשחק וליצור במטבח.
כל הצעדים האלה דרשו מכם סבלנות אין קץ, חמלה ואמונה. בנינו תשתית של ביטחון, ועכשיו, על הבסיס האיתן הזה, אנחנו יכולים להתחיל לבנות משהו חדש: גשר של טעמים.
חשבו על המאכלים המוכרים והאהובים על הילד כעל גדה בטוחה ויציבה. בצד השני של הנהר, ישנה גדה חדשה ומסקרנת, מלאה בטעמים, צבעים ומרקמים לא מוכרים.
התפקיד שלנו אינו לזרוק את הילד למים העמוקים ולהורות לו לשחות לעבר הגדה השניה, אלא לבנות עבורו גשר יציב ובטוח, שיאפשר לו לחצות בקצב שלו, מתוך סקרנות ולא מתוך לחצים והפחדות.
הכלים שנציג כאן הם אבני היסוד החשובים לבניית הגשר הזה, שיוביל אתכם ואת הילד לכדי הרחבת התפריט התזונתי שלו.
שרשור מזון: חיבור הדרגתי בין מוכר לחדש
הרעיון מאחורי שיטת שרשור המזון (Food Chaining) הוא גאוני בפשטותו אנחנו מוצאים מאפיין אחד או יותר במאכל שהילד כבר אוהב, ומשתמשים בו כנקודת חיבור למאכל חדש שדומה לו.
אנחנו בעצם מציירים עבור הילד, בהדרגה, שביל של טעמים מהמוכר אל עבר הלא נודע.
והנה כמה דוגמאות ליישום שרשור המזון:
דוגמה מבוססת מרקם וצורה
הילד מאד אוהב צ'יפס תפוחי אדמה קפוא ופריך? מצוין.
הצעד הבא יכול להיות צ'יפס בטטה אפוי בתנור, הדומה בצורה ובמרקם אך שונה בצבע ובטעם עדין. משם אפשר לעזור לתחנה הבאה, שכוללת מקלות גזר אפויים, שהם למעשה צ'יפס גזר.
דוגמה מבוססת ציפוי
הילד ממש אוהב לאכול שניצל עם פירורי לחם? נהדר.
השתמשו באותם פירורי לחם בדיוק כדי לצפות משהו אחר, כמו פרח כרובית קטן או טבעת בצל. הטעם המוכר של הציפוי מהווה שכבת ביטחון סביב הטעם החדש.
דוגמה מבוססת מותג
הילד מאד אוהב לאכול יוגורט של מותג X בטעם תות? נסו להציע יוגורט של אותו מותג בדיוק, אבל בטעם בננה או פירות יער.
המרקם והאריזה המוכרים יכולים להפוך את השינוי הקטן בטעם לפחות מאיים.
הרחבת התפריט לפי סולם החשיפה
אז איך בעצם מתחילים בפעולות יזומות לצורך הרחבת התפריט? איך מגישים לילד את הגזר מבלי שיתחיל בהיסטריה של בכי? המחשבה טבעית ואנחנו לגמרי מבינים אתכם.
חשוב לזכור כי הקפיצה ממצב של "לא מכיר" למצב שבו הילד "טועם" מאכל חדש היא לרוב קפיצה גדולה מדי, שאחרת זה היה קל מדי.
התקדמות הדרגתית, איטית במיוחד, בהתאם לסולם החשיפה מאפשר לנו לפרק את המשימה המאיימת הזו לשלבים קטנטנים וניתנים להשגה, המאפשרים לילד לטפס בקצב שלו, מתוך תחושת ביטחון ושליטה.
חשוב מאד לזכור כי כל שלב בסולם הוא הצלחה אדירה בפני עצמה, ויש לחגוג אותו.
שלב 1: שלום לך, אורח חדש על השולחן
מה עושים? מניחים את המאכל החדש, למשל קערה קטנה עם פרחי ברוקולי מבושלים, במרכז השולחן. הוא פשוט שם, כמו אורח שקט שהצטרף לארוחה.
המטרה: נורמליזציה. להפוך את המראה והריח של המזון לחלק מהנוף המוכר של הארוחה.
מה אומרים? "היום הברוקולי מצטרף אלינו לארוחת הערב. הוא פשוט יושב כאן איתנו".
מתי חוגגים הצלחה? אם הארוחה הסתיימה וה"אורח" לא גרם למצוקה. זהו! כולם מנצחים.
שלב 2: שכנים טובים בצלחת
מה עושים? מניחים חתיכה קטנטנה אחת של המאכל החדש בפינה מרוחקת בצלחת של הילד. הרחק מהמאכל הבטוח שלו.
המטרה: לאפשר לילד להתרגל לנוכחות המזון במרחב האישי שלו, ללא כל דרישה נוספת מהילד. לא חייב לגעת ובטח שלא חייב לטעום.
מה אומרים? "אני שמה לך פרח ברוקולי קטן בפינה של הצלחת. הוא רק יהיה שם שכן של הפסטה, לא צריך לגעת בו".
מתי חוגגים הצלחה? אם הברוקולי נשאר בצלחת לאורך כל הארוחה, זו הצלחה אדירה וכולם מנצחים שוב. זה מראה שהילד מתחיל להרגיש בטוח יותר.
יתכן שתישארו בשלב הזה כמה ימים או שבועות, וזה בסדר גמור, אנחנו בונים אמון ולא ממהרים.
שלב 3: הכרות עם כל החושים
אחרי שהילד הסכים והתרגל לנוכחות המזון החדש בצלחת, אפשר להתחיל באינטראקציה עדינה ומדורגת. כל סעיף פה הוא שלב בפני עצמו.
אינטראקציה עקיפה: "תוכל לעזור ולהעביר את קערת הברוקולי לאבא?" עצם המגע בקערה הוא צעד גדול קדימה.
הרחה: "מעניין איזה ריח יש לברוקולי. בוא נריח ביחד". ואז היושבים סביב השולחן מריחים ביחד את פרח הברוקולי הירוק והופכים את הפעולה לחקר משותף ומסקרן.
מגע: "מעניין איך זה מרגיש. אתה רוצה לגעת בפרח של הברוקולי עם האצבע? איך זה מרגיש, חלק או מחוספס?" הופכים את המרקם למסקרן.
ליקוק ומגע שפתיים: "אולי תיגע בפרח הברוקולי עם השפתיים או עם קצה הלשון, כדי להרגיש את הטעם שלו?" אלו צעדים קטנים ולא מאיימים לפני שלוקחים ביס.
שלב 4: טעימה של אמיצים
זהו השלב האחרון בסולם. המטרה היא עצם ההתנסות ולא הכמות.
זכרו כי הפחד מהלא נודע הוא משתק. כשאנחנו מבקשים מילד לטעום משהו חדש, הוא לא יודע למה לצפות. "טעימה של אמיצים" היא הסכם ברור: "אתה מתבקש לנסות רק ביס אחד, קטן-קטן. אחרי הביס הזה, אתה לא חייב לאכול יותר".
הסכם כזה מסיר את החרדה מהמחויבות לסיים צלחת שלמה או לאכול את כל הברוקולי. הוא הופך את המשימה לגדולה ומפחידה למשימה קטנה ומוגדרת.
זה מעניק לילד תחושת שליטה ומאפשר לו להיות אמיץ ולו לרגע אחד, בידיעה שזה נגמר מיד. שבחו אותו על האומץ, ללא קשר לתגובתו לטעם.
מה עושים? מציעים לילד ביס קטן מאוד, "ביס של נמלה". חשוב שתהיה לו אפשרות יציאה בטוחה.
המטרה: להפוך את פעולת הטעימה לפחות מאיימת, בידיעה שהיא לא מחייבת.
מה אומרים? "אתה רוצה לנסות לקחת ביס של אמיצים? יש פה מפית מוכנה אם תחליט שאתה לא אוהב את הטעם" משפט כזה נותן לילד שליטה מלאה ומוריד את מפלס החרדה.
מתי חוגגים הצלחה? ברגע שהילד הכניס את הביס לפיו וגם אם הוא ירק אותו מיד, הוא העז לטעום – כולם מנצחים! הילד התנסה במשהו חדש, וזו גבורה ששווה את הכל.
זכרו, אתם המדריכים בטיפוס הזה. אין צורך למהר. אם ילדכם מטפס מדרגה אחת ונשאר שם חודש, זה המקום הבטוח שלו כרגע.
תפקידכם הוא לשבת איתו על אותה המדרגה, לעודד אותו, ורק כשהוא מוכן, להראות לו בעדינות את המדרגה הבאה בסולם. היכולת של הילד לטפס והדרך עצמה הם ההצלחה.
חשוב לדעת כי בדרך להרחבת התפריט והכירות עם מאכלים חדשים, לכל ילד קצב אחר וכל ילד מתקדם בקצב שלו.
יתכן שתישארו בשלב 2 במשך שבועות, וזה בסדר גמור. המטרה היא התקדמות עקבית ונטולת לחץ, ולא מהירות.
שינויים קטנים במאכל מוכר
לפעמים, הדרך היעילה ביותר לצורך הרחברת התפריט התזונתי של הילד היא לעבור מתחת לרדאר.
במקום להציג מאכל חדש לחלוטין, אפשר לערוך שינויים זעירים וכמעט בלתי מורגשים במאכל שהילד כבר אוהב.
דוגמה: אם הילד אוהב רוטב עגבניות חלק, נסו להוסיף לכל סיר הרוטב כף אחת בלבד של רסק גזר או בטטה מבושלת. הכמות כל כך קטנה שהיא לא תשנה את הטעם או המרקם באופן מורגש, אך היא מתחילה להרגיל את החך שלו למורכבות גדולה יותר.
עם הזמן, תוכלו להגדיל את הכמות בהדרגה.
דוגמה נוספת: אם הילד אוכל פנקייק מקמח לבן, נסו להחליף כף אחת של קמח לבן בקמח מלא או קמח שיבולת שועל.
חשוב לעשות זאת בעדינות, תוך שמירה על תחושת הביטחון של הילד.
הסבלנות שלכם בונה גשרים
הורים יקרים, בניית גשר מצריכה עבודה יסודית, הדרגתית ועקבית. יהיו ימים שבהם תרגישו שהוספתם שלב חדש, וימים שבהם תרגישו שלקחתם צעד אחורה. זה טבעי לחלוטין.
כל ניסיון, כל חשיפה, כל רגע של סקרנות הוא הצלחה וניצחון משותף, שלכם ושל הילד.
אתם מעניקים לילד מתנה לחיים, את הביטחון לחקור את עולם הטעמים העשיר שמחכה לו, צעד אחר צעד, ביס אחר ביס דרך הרחבת התפריט והיכולת להסתגל לטעמים ומרקמים חדשים.
קריאה נוספת: נפלאות המטבח היצירתי