מאמני כושר יקרים,
פעילות גופנית היא כלי רב-עוצמה לתמיכה בהתפתחות של ילדים אוטיסטים כבר מגילאים צעירים. מחקרים מראים שפעילות גופנית סדירה, במיוחד כשמתחילים בגיל מוקדם, משפרת משמעותית מיומנויות מוטוריות, חברתיות ותקשורתיות של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.
היתרונות העיקריים של פעילות גופנית לילדים אוטיסטים כוללים:
- שיפור קואורדינציה, כושר גופני וכוח.
- הפחתת התנהגויות סטריאוטיפיות.
- שיפור ריכוז וקשב.
- העלאת הביטחון העצמי.
- פיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות.
- שיפור משמעותי במוטוריקה גסה ועדינה.
חשוב להבין שכל ילד אוטיסט הוא שונה, ויש להתאים את הפעילות ליכולות ולצרכים האישיים של כל ילד.
בכל מסגרת של אימוני ספורט חשוב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם מטפלים רגשיים המתמחים בטיפול בילדים עם אוטיזם כדי להבטיח גישה מותאמת ורגישה.
האתגרים העיקריים איתם מתמודדים במסגרת פעילות גופנית עם ילדי הרצף כוללים:
- קשיי תקשורת ואינטראקציה חברתית.
- רגישות חושית מוגברת.
- קושי בשינויים ובמעברים בין פעילויות.
- התנהגויות חזרתיות או מגבילות.
כדי להתמודד מול האתגרים הללו:
- השתמשו בהוראות פשוטות וברורות.
- הציגו לוח זמנים ויזואלי המתאר את הפעילות.
- היו גמישים והתאימו את הפעילות לפי הצורך.
- ספקו סביבה מובנית ועקבית לילדים המתאמנים.
- היו סבלניים ותנו זמן "אקסטרה" לעיבוד והסתגלות.
מערכי השיעור המצורפים מספקים מגוון פעילויות מותאמות כמו זחילת דב, קפיצות על טרמפולינה, יוגה, אומנויות לחימה, ריקוד, מסלולי מכשולים ועוד.
שלבו בין הפעילויות השונות ליצירת אימון מגוון, מעניין ובעיקר מועיל עבור הילדים.
זכרו תמיד – המטרה היא לספק חוויה חיובית ומעצימה שתעודד את הילדים להמשיך בפעילות גופנית לאורך זמן.
היו קשובים לצרכי הילדים, חגגו כל הצלחה קטנה, והתמקדו בתהליך ולא רק בתוצאה. בהצלחה במשימה החשובה הזו!
13 מערכי שיעור לפעילות גופנית
כל מערכי השיעור מתאימים לילדים אוטיסטים מגיל 4-5 ואילך, מתקיימים בקבוצות קטנות או באופן אישי, כאשר האימון הגופני מותאם ליכולות של הילד.ה שלך.
1. זחילת דב
שם הפעילות: זחילת דב.
אופי הפעילות: תרגיל גוף מלא לשיפור קואורדינציה וכוח.
מהלך האימון 30-40 דקות.
חימום (5 דקות):
התחילו בהליכה קלה סביב החדר, תוך כדי חיקוי תנועות של חיות שונות (כמו קפיצות של ארנבת או הליכה של פיל) כדי להפעיל את כל הגוף ולהכין את הילדים לפעילות.
תרגול מתיחות קלות של הידיים והרגליים.
הסבר על הפעילות (5 דקות):
הסבירו לילדים מהי זחילת דב, והדגימו את התנועה.
הסבירו להם על היתרונות של הפעילות לשיפור הכוח והקואורדינציה.
תרגול זחילת דב (15 דקות):
אפשרות א: קביעת מסלול זחילה בחדר עם מכשולים כמו קונוסים, כריות או חבלים, והזמינו את הילדים לזחול כמו דובים בין המכשולים.
אפשרות ב: משחק "מרדף דובים", שבו ילדים זוחלים על ארבע ומנסים לתפוס אחד את השני תוך כדי זחילה.
אפשרות ג: תרגול זחילה בזוגות, כאשר ילד אחד זוחל קדימה והשני עוקב אחריו, ומנסה לחקות את תנועותיו.
משחקים אפשריים נוספים:
משחק "זחילה עם משימות": הילדים צריכים לזחול למקום מסוים ולבצע משימה קטנה (כמו לגעת בכדור או לאסוף חפץ) לפני שהם חוזרים לנקודת ההתחלה.
משחק "זחילת דב נגד הזמן": קביעת זמן ולראות כמה פעמים הילדים יכולים לזחול ממקום למקום תוך כדי שמירה על טכניקת הזחילה הנכונה.
מתיחות (5 דקות):
סיימו את השיעור עם מתיחות קלות לגוף, במיוחד לידיים והרגליים.
דברו עם הילדים על מה שהם אהבו בשיעור ואילו תחושות הם חוו במהלך הזחילה.
תגובה צפויה: חלק מהילדים עשויים למצוא זאת מבדר ולהתחבר מהר, בעוד אחרים עשויים להזדקק לעידוד. חשוב להיות סבלניים ולהתאים את האימון לכל ילד לפי הצרכים האישיים שלו.
מטרות:
- שיפור קואורדינציה.
- פיתוח כוח ושרירים.
- הגברת המודעות הגופנית.
- עידוד אינטראקציה חברתית ופעילות קבוצתית.
באמצעות מערך השיעור הזה, המאמנים יכולים להנחות את הילדים בפעילות מהנה ומועילה, תוך שמירה על סביבה תומכת ומעודדת.
2: טרמפולינה
שם הפעילות: זמן לקפוץ.
אופי הפעילות: קפיצות על טרמפולינה לשיפור שיווי משקל וקואורדינציה.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
התחילו עם תרגילי קפיצה קלים על הרצפה, כמו קפיצות במקום וקפיצות צד.
בצעו מתיחות קלות, במיוחד לרגליים וגב תחתון.
הסבר והדגמה (5 דקות):
הסבירו לילדים את כללי הבטיחות בשימוש בטרמפולינה.
הדגימו קפיצות בסיסיות ואיך לשמור על יציבות.
קפיצות על הטרמפולינה (15 דקות):
אפשרות א: קפיצות חופשיות – כל ילד מקבל זמן לקפוץ באופן חופשי, תוך עידוד לנסות תנועות שונות.
אפשרות ב: משחק "עקוב אחרי" – המדריך או אחד הילדים מדגים תנועה, והאחרים מחקים.
אפשרות ג: משחק "קפוץ לפי הצבע" – המדריך מחזיק כרטיסיות צבעוניות, וכל צבע מייצג סוג קפיצה שונה.
משחקים אפשריים נוספים:
זרוק וקפוץ: זריקת כדור רך לילד בזמן שהוא קופץ, והוא צריך לתפוס ולזרוק בחזרה.
קפיצות מוזיקליות: הילדים קופצים כשהמוזיקה מתנגנת ועוצרים כשהיא נפסקת.
מתיחות (5 דקות):
סיימו עם מתיחות קלות, במיוחד לשרירי הרגליים.
שוחחו עם הילדים על חוויותיהם ותחושותיהם במהלך הפעילות.
תגובה צפויה: הילדים לרוב נהנים מתחושת הקפיצה ועשויים להפגין התרגשות. חלקם עשויים להיות זהירים בהתחלה, ויש לעודד אותם בעדינות.
מטרות:
- שיפור שיווי משקל.
- פיתוח קואורדינציה.
- מתן גירוי חושי.
- חיזוק שרירי הרגליים והליבה.
- העלאת ביטחון עצמי.
- נכונות לנסות דברים חדשים.
הערות למאמנים:
- שמרו על בטיחות מרבית. ודאו שרק ילד אחד קופץ בכל פעם.
- התאימו את רמת הקושי לכל ילד. חלק מהילדים עשויים להתקדם מהר יותר מאחרים.
- היו ערניים לסימני עייפות או חוסר נוחות. אפשרו הפסקות קצרות לפי הצורך של כל ילד.
- עודדו את הילדים לבטא את רגשותיהם ותחושותיהם במהלך הפעילות.
מערך שיעור זה מספק מסגרת מובנית לפעילות טרמפולינה, תוך שילוב משחקים ואתגרים שיכולים לעזור לילדים על הספקטרום האוטיסטי לפתח מיומנויות מוטוריות וחברתיות חשובות.
3. יוגה
שם הפעילות: יוגה לילדים.
אופי הפעילות: פעילות מרגיעה המסייעת לגמישות ולוויסות רגשי.
מהלך האימון 30 דקות.
פתיחה והכנה (5 דקות):
התחילו בישיבה במעגל, הסבירו על יוגה ויתרונותיה.
תרגלו נשימות עמוקות פשוטות: "נשימת בלון" – נשיפה ארוכה כאילו מנפחים בלון.
חימום (5 דקות):
תנועות עדינות של הצוואר, הכתפיים והידיים.
מתיחות קלות בישיבה, כמו "חתול מתמתח".
תרגול תנוחות יוגה (15 דקות):
אפשרות א: "סיפור יוגה" – עברו בין תנוחות תוך כדי סיפור (למשל, "טיול בג'ונגל" עם תנוחות של חיות).
אפשרות ב: "יוגה עם כרטיסיות" – הראו לילדים כרטיסיות עם תמונות של תנוחות יוגה והנחו אותם לחקות.
אפשרות ג: "יוגה בזוגות" – תרגילים פשוטים שהילדים יכולים לעשות יחד, כמו "סירה בזוג".
משחקי יוגה (5 דקות):
יוגה פריז: הילדים נעים בחדר ועוצרים בתנוחת יוגה כשהמוזיקה נפסקת.
מצא את הזוג: כל ילד מקבל כרטיסיה עם תנוחת יוגה ועליו למצוא את בן הזוג עם אותה תנוחה.
הרפיה וסיום (5 דקות):
תרגיל הרפיה קצר בשכיבה, עם הנחיה קולית עדינה.
סיימו בישיבה במעגל, שתפו תחושות וחוויות מהשיעור.
תגובה צפויה: חלק מהילדים עשויים למצוא זאת מרגיע, בעוד אחרים עשויים להזדקק להכוונה להתמקד. יש להיות סבלניים ולהתאים את הפעילות לצרכי כל ילד.
מטרות:
- שיפור גמישות.
- פיתוח ריכוז.
- חיזוק הוויסות הרגשי.
- חיזוק המודעות הגופנית.
- טיפוח יכולת הרגעה עצמית.
הערות למאמנים:
- השתמשו בשפה פשוטה וברורה בהנחיות.
- עודדו את הילדים להתמקד בתחושות הגופניות שלהם במהלך התרגילים.
- היו גמישים – אם ילד מתקשה בתנוחה מסוימת, הציעו אלטרנטיבה או התאמה.
- שלבו אביזרים כמו כדורים רכים או סרטים צבעוניים לעזור בריכוז ועניין.
- שמרו על אווירה רגועה ונעימה לאורך כל השיעור.
מערך שיעור זה מספק מסגרת טיפולית באמצעות יוגה בהתאמה לילדים על הספקטרום האוטיסטי, ומשלב תרגול פיזי עם טכניקות הרגעה ויסות רגשי. הגישה המשחקית והגמישה [תרתי משמע] מאפשרת התאמה לצרכים האינדיבידואליים של כל ילד.
4. אומנויות לחימה
שם הפעילות: אומנויות לחימה.
אופי הפעילות: תנועות מובנות המשפרות משמעת וקואורדינציה.
מהלך האימון 30 דקות.
פתיחה וחימום (5 דקות):
התחילו בעמידת מוצא בסיסית ותרגלו קידות פשוטות.
בצעו חימום קל הכולל סיבובי ידיים, מתיחות רגליים וקפיצות במקום.
הסבר והדגמה (5 דקות):
הציגו את הקונספט של אומנויות לחימה בצורה ידידותית לילדים.
הדגימו כמה תנועות בסיסיות והסבירו את חשיבות הריכוז והשליטה.
לימוד ותרגול תנועות בסיסיות (15 דקות):
אפשרות א: תרגול עמידות בסיסיות ותנועות ידיים פשוטות.
אפשרות ב: לימוד ותרגול בעיטות בסיסיות במקום.
אפשרות ג: שילוב תנועות ידיים ורגליים בקומבינציות פשוטות.
משחקים ותרגילים (5 דקות):
חיקוי אומנויות לחימה: המדריך או ילד מדגים תנועה מסויימת והאחרים מחקים.
תנועה-פריז: הילדים נעים בחדר ועוצרים בתנוחת אומנות לחימה כשהמוזיקה נפסקת.
סיום והרפיה (5 דקות):
תרגילי נשימה ומתיחות קלות.
סיכום קצר של מה שנלמד וחזרה על ערכי המשמעת והכבוד.
תגובה צפויה: ילדים עשויים ליהנות מהאופי המובנה ולהפגין ריכוז מוגבר. חלקם עשויים להתלהב מהתנועות הדינמיות, בעוד אחרים עשויים להזדקק לעידוד נוסף.
מטרות:
- שיפור משמעת.
- פיתוח קואורדינציה.
- חיזוק שליטה עצמית.
- הגברת מודעות גופנית.
- טיפוח ביטחון עצמי.
- פיתוח ויסות עצמי.
הערות למאמנים:
- הדגישו את חשיבות הבטיחות והכבוד ההדדי לאורך כל השיעור.
- התאימו את קצב הלימוד ורמת הקושי לכל ילד באופן אישי.
- השתמשו בדימויים ויזואליים להמחשת התנועות (למשל, ידיים כמו נמר).
- עודדו את הילדים לבטא את עצמם מילולית ולשתף בתחושותיהם.
- שלבו משוב חיובי ועידוד לאורך כל השיעור.
מערך שיעור זה מציע מסגרת מובנית ללימוד יסודות אומנויות לחימה, תוך התמקדות בפיתוח משמעת, קואורדינציה ושליטה עצמית. הגישה המשחקית והמותאמת מאפשרת לילדים על הספקטרום האוטיסטי ליהנות מיתרונות אומנויות הלחימה בסביבה בטוחה ותומכת.
5. ריקוד
שם הפעילות: ריקוד חופשי.
אופי הפעילות: תנועה אקספרסיבית למוזיקה לשיפור קואורדינציה והבעה.
מהלך האימון 30 דקות.
פתיחה וחימום (5 דקות):
התחילו במעגל עם תנועות פשוטות לחימום הגוף כמו סיבובי ידיים, תנועות צוואר וראש, מתיחות לפנים ולצדדים וכו'.
ריצה קלה למרחק כולל של 50-100 מטרים, תוך דילוגים וקפיצות לפי היכולות של הילדים, לצלילי מוזיקה חלשה יחסית.
משחק שם ותנועה: כל ילד אומר את שמו ומבצע תנועה, והקבוצה מחקה.
הכרות עם מוזיקה ומקצבים (5 דקות):
השמיעו מקצבים שונים ועודדו את הילדים לתופף בידיים או ברגליים לפי הקצב.
תרגלו "עצור וזוז" עם המוזיקה לשיפור שליטה ותגובה.
ריקוד חופשי וחקירת תנועה (15 דקות):
אפשרות א: מסע מוזיקלי – השמיעו סגנונות מוזיקה שונים ועודדו תנועה חופשית.
אפשרות ב: חיקוי תנועות – המדריך או ילד מציג תנועה והאחרים מחקים ומפתחים.
אפשרות ג: ריקוד עם אביזרים – שימוש בצעיפים או סרטים צבעוניים ואביזרים מתאימים לעידוד תנועה.
משחקי ריקוד (5 דקות):
פסלים מוזיקליים: ריקוד חופשי כשהמוזיקה מתנגנת, קפיאה במקום כשהיא נעצרת.
מעגל הריקודים: כל ילד בתורו נכנס למרכז המעגל מציג תנועה, והאחרים מחקים.
סיום והרגעה (5 דקות):
ריקוד איטי ומרגיע לסיום.
ישיבה במעגל לשיתוף חוויות ותחושות מהשיעור.
תגובה צפויה: ילדים לרוב נהנים ממוזיקה ועשויים להביע את עצמם בחופשיות. חלק מהילדים עשויים להיות נלהבים, בעוד אחרים עשויים להיות מהוססים בהתחלה ויתכנו מקרים של רגישות לרעש, אותה צריך לבחון עם הילד כבדיקת התאמה מקדימה.
מטרות:
- שיפור קואורדינציה.
- שיפור גמישות הגוף.
- עידוד הבעה עצמית.
- פיתוח אינטראקציה חברתית.
- הגברת מודעות גופנית.
- חיזוק ביטחון עצמי.
הערות למאמנים:
- נדרש תיאום מול ההורים בשלל רגישות אפשרית לרעש.
- היו רגישים לתגובות הילדים למוזיקה ולעוצמת הקול, שכן ילדים עשויים להיות רגישים לרעש.
- עודדו השתתפות, אך אל תכפו – אפשרו לילדים להצטרף בקצב שלהם.
- שבחו כל ניסיון להבעה עצמית ותנועה מצד הילדים.
- השתמשו במגוון רחב של סגנונות מוזיקה לחשוף את הילדים למקצבים שונים.
- היו מוכנים להתאים את הפעילות לפי תגובות הילדים ורמת הנוחות שלהם.
מערך שיעור זה מציע מסגרת לשיעור ריקוד חופשי המותאם לילדים על הספקטרום האוטיסטי. הדגש הוא על הבעה עצמית, חקירת תנועה ואינטראקציה חברתית באמצעות מוזיקה וריקוד. הגישה גמישה והריקוד חופשי ונוח לילדים, ומאפשר לכל ילד להשתתף ולהתפתח בקצב שלו.
6. מסלולי מכשולים
שם הפעילות: אתגר המכשולים.
אופי הפעילות: סדרת אתגרים פיזיים ומכשולים לשיפור זריזות ופתרון בעיות, בשילוב ריצה, הליכה וזחילה.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום והכנה (5 דקות)
ריצה קלה במקום ומתיחות בסיסיות.
משחק "תופסת צבעים" – המדריך מכריז על צבע והילדים רצים לגעת בחפץ בצבע זה.
הסבר והדגמה:
הצגת המסלול ומרכיביו.
הדגמת טכניקות בטוחות לעבור כל מכשול ולאחר מכן, לבקש מילד או שניים להדגים לכולם.
אתגר המכשולים (15 דקות):
אפשרות א: מעבר המסלול באופן אישי, עם עידוד להשתפר בכל סיבוב.
אפשרות ב: תחרות קבוצתית – הילדים מחולקים לזוגות או קבוצות קטנות ומתחרים זה בזה.
אפשרות ג: "מסלול משתנה" – בכל סיבוב משנים חלק מהמכשולים או את סדרם.
אתגרים אפשריים נוספים:
מסלול עיוור: ילד אחד מנחה את חברו (עם עיניים עצומות) דרך חלק מהמסלול.
שליחים מכשולים: תחרות שליחים בקבוצות קטנות דרך חלק מהמסלול.
דוגמאות למכשולים:
- קונוסים לזיגזוג: הילדים צריכים לרוץ בין הקונוסים בתבנית זיגזג.
- חישוקים לקפיצה: סדרה של חישוקים על הרצפה שהילדים צריכים לקפוץ לתוכם.
- מנהרת זחילה: מנהרה מבד או קרטון שהילדים צריכים לזחול דרכה.
- קורת שיווי משקל: קורה נמוכה או קו על הרצפה שהילדים צריכים ללכת עליו.
- מזרן לגלגול: מזרן שעליו הילדים צריכים להתגלגל מצד לצד.
- מחסומים נמוכים לקפיצה: מוטות או חבלים נמוכים שהילדים צריכים לקפוץ מעליהם.
- כדורים לזריקה למטרה: תחנה שבה הילדים צריכים לזרוק כדורים לתוך סל או מטרה.
- סולם שכיבה: סולם מונח על הרצפה שהילדים צריכים לדלג בין שלביו.
בניית מסלול מכשולים:
חשוב לתכנן מסלול מעגלי או בצורת ח כדי לאפשר זרימה טובה במהלך הפעילות של הילדים.
סדרו את המכשולים כך שיהיה גיוון בין פעילויות כמו ריצה, קפיצה, זחילה וכדומה.
דוגמאות לסדר המכשולים:
- התחלה: ריצת זיגזג בין קונוסים.
- קפיצה לתוך חישוקים.
- זחילה דרך מנהרה.
- הליכה על קורת שיווי משקל.
- גלגול על מזרן.
- קפיצה מעל מחסומים נמוכים.
- זריקת כדורים למטרה.
- דילוג בסולם שכיבה.
- סיום בריצה קצרה.
התאמות:
השתמשו בסרטים צבעוניים או חיצים על הרצפה להנחיית הילדים בין המכשולים.
הכינו 2 מסלולים, בגרסאות קלות וקשות יותר של כל מכשול להתאמה מיטבית לילדים.
בטיחות:
ודאו כי קיים מרחק מספיק בין המכשולים למניעת התנגשויות.
הציבו מזרנים או משטחים רכים מתחת למכשולים גבוהים יותר.
גמישות:
היו מוכנים לשנות או להסיר או לשנות מכשולים בהתאם לצרכי הילדים.
שקלו להוסיף אלמנטים חושיים כמו משטחים בעלי מרקמים שונים לחלק מהמסלול.
זכרו להתאים את המסלול לגיל הילדים, רמת היכולת שלהם, וגודל המרחב הזמין. המטרה היא ליצור אתגר מהנה ובטוח שיעודד את הילדים לפתח מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות.
מתיחות ורגיעה (5 דקות):
מתיחות קלות ותרגילי נשימה.
דיון קצר על האתגרים והצלחות במהלך הפעילות.
תגובה צפויה: ילדים עשויים למצוא זאת מרגש ולהשתתף באופן פעיל. חלקם עשויים להתלהב מהאתגר, בעוד אחרים עשויים להזדקק לעידוד נוסף בהתמודדות עם מכשולים מסוימים.
מטרות:
- שיפור זריזות.
- פיתוח יכולת פתרון בעיות.
- עידוד עבודת צוות.
- חיזוק ביטחון עצמי.
- שיפור קואורדינציה וסיבולת לב-ריאה.
הערות למאמנים:
- ודאו שהמסלול בטוח ומותאם ליכולות הילדים.
- התאימו את רמת הקושי לכל ילד, אפשרו גמישות בביצוע המשימות.
- עודדו שיתוף פעולה ותמיכה הדדית בין הילדים.
- שימו דגש על ההנאה והאתגר האישי, לא רק על מהירות או תחרותיות.
- היו מוכנים לספק תמיכה פיזית או מילולית לילדים שזקוקים לכך.
מערך שיעור זה מציע חוויה מאתגרת ומהנה המשלבת מגוון מיומנויות פיזיות וקוגניטיביות. פעילות גופנית סביב מסלולי מכשולים מסייעת לילדים על הספקטרום האוטיסטי לפתח זריזות, יכולת פתרון בעיות ועבודת צוות, תוך כדי שיפור הכושר הגופני הכללי שלהם.
הגמישות במבנה המסלול והאפשרויות השונות מאפשרות התאמה אישית של הפעילות הגופנית לצרכים וליכולות של כל ילד.ה.
7. הליכה
שם הפעילות: טיול חושי.
אופי הפעילות: הליכה מודרכת המתמקדת במודעות חושית ואינטראקציה, משולבת עם פעילויות גופניות מגוונות.
מהלך האימון 30 דקות.
פתיחה והכנה (5 דקות):
התכנסות במעגל, נשימות עמוקות ומתיחות קלות.
הסבר קצר על מטרת הפעילות והדגשת חשיבות ההקשבה לסביבה.
טיול חושי (20 דקות):
הליכה איטית ומודעת, תוך שילוב הפעילויות הבאות:
הליכה: על קצות האצבעות, על העקבים, בצעדים גדולים/קטנים.
ריצה: ריצה קלה במקטעים קצרים, תוך הקשבה לקצב הנשימה והלב.
שיווי משקל: הליכה על קו דמיוני או על שפת מדרכה (בליווי צמוד).
קפיצות: קפיצות קלות במקום או מעל סימונים על הקרקע.
זחילה: זחילה קצרה על משטח דשא או חול (אם זמין).
בכל תחנה לאורך הטיול, התמקדות בגירוי חושי שונה:
ראייה: זיהוי צבעים וצורות בסביבה.
שמיעה: הקשבה לקולות הטבע או הסביבה.
מישוש: מגע במרקמים שונים (עלים, אבנים, קליפות עצים).
ריח: הרחת פרחים או עשבים.
פעילות קבוצתית (5 דקות):
משחק "מצא את החבר": הילדים מתחלקים לזוגות, אחד עם עיניים עצומות והשני מנחה אותו בעדינות דרך מסלול קצר.
נמתחים ונרגעים (5 דקות):
חזרה למעגל, שיתוף חוויות ותחושות מהטיול.
מתיחות קלות וסיום בנשימות עמוקות.
תגובה צפויה: ילדים עשויים להיות יותר מודעים לסביבתם ולהתחבר עם בני גילם. חלקם עשויים להתרגש מהגילויים החושיים, בעוד אחרים עשויים להזדקק לעידוד להשתתף.
מטרות:
- שיפור מודעות חושית.
- עידוד אינטראקציה חברתית.
- פיתוח קואורדינציה ושיווי משקל.
- הגברת המודעות הגופנית.
- טיפוח יכולת הרגעה וויסות עצמי.
הערות למאמנים:
- התאימו את קצב ההליכה ואורך המסלול ליכולות הקבוצה.
- יש לשקול לפתוח 2 קבוצות לילדים ברמות תפקוד שונות.
- היו רגישים לתגובות הילדים לגירויים שונים, והיו מוכנים להתאים את הפעילות בהתאם.
- עודדו שיתוף פעולה ותקשורת בין הילדים במהלך הפעילויות.
- שמרו על בטיחות, במיוחד בפעילויות שיווי משקל ופעילויות בשטח פתוח.
- השתמשו בשפה פשוטה וברורה בהנחיות, ותנו דוגמאות מוחשיות.
שילוב הפעילויות הגופניות השונות כמו הליכה, ריצה, שיווי משקל, קפיצות וזחילה מאפשר לילדים לחוות מגוון תחושות גופניות תוך כדי חקירת הסביבה, מה שמעשיר את החוויה החושית ומפתח מיומנויות מוטוריות מגוונות וחשובות מאד כבר בגילאים צעירים.
8. תרגילי חיקוי
שם הפעילות: חיקוי תנועות.
אופי הפעילות: פעילויות הכוללות חיקוי תנועות לשיפור ריכוז וקואורדינציה.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
מתיחות קלות בליווי חיקוי תנועות פשוטות.
משחק שם ותנועה: כל ילד אומר את שמו ומבצע תנועה, והקבוצה מחקה.
תרגילי מראה בסיסיים (10 דקות):
המדריך מבצע תנועות פשוטות והילדים מחקים:
הרמת ידיים לצדדים.
קפיצה לצדדים.
סקוואט – כפיפת ברכיים בגב זקוף.
סיבובי ראש וכתפיים.
תנועות איטיות ומהירות לסירוגין.
תרגילי מראה מתקדמים (10 דקות):
שילוב תנועות מורכבות יותר:
- רצף של מספר תנועות. למשל: קפיצה, מחיאת כף, סיבוב.
- תנועות א-סימטריות. למשל: יד ימין למעלה, יד שמאל לצד.
- תנועות המשלבות שיווי משקל. למשל: עמידה על רגל אחת.
משחקי חיקוי (5 דקות):
ילד מוביל: ילד אחד מוביל את התנועות והאחרים מחקים.
תנועה-פריז: הילדים נעים בחופשיות וקופאים במקום כשהמוזיקה נעצרת, מחקים את תנוחת המדריך.
רגיעה ושחרור (5 דקות):
תרגילי נשימה ומתיחות קלות בחיקוי המדריך
שיחה קצרה על החוויה ועל התנועות שהיו קלות או מאתגרות
פעילויות גופניות שניתן לשלב:
- ריצה: שילוב ריצה במקום או ריצה קלה בחדר כחלק מתרגילי החיקוי.
- קפיצות: קפיצות במקום, קפיצות צפרדע, או קפיצות על רגל אחת כחלק מרצף התנועות.
- שיווי משקל: תרגילי עמידה על רגל אחת, הליכה על קו דמיוני, או תנוחות יוגה פשוטות.
- תרגילי כוח: כפיפות בטן, שכיבות סמיכה מותאמות, או כפיפות ברכיים.
- תנועות ספורטיביות: חיקוי תנועות מענפי ספורט שונים כמו כדורסל (זריקה לסל), כדורגל (בעיטה), או תנועות ידיים.
- תרגילי גמישות: מתיחות שונות לגוף, כולל נגיעה בקצות האצבעות, מתיחת זרועות מעל הראש.
- קואורדינציה: תרגילים המשלבים תנועות ידיים ורגליים יחד, או תיאום בין שני צדי הגוף.
תגובה צפויה: ילדים עשויים למצוא זאת מאתגר אך מעניין. חלקם עשויים להתלהב מהאפשרות לחקות ולהוביל, בעוד אחרים עשויים להזדקק לעידוד נוסף.
מטרות:
- שיפור ריכוז.
- פיתוח קואורדינציה.
- שיפור בהבנת רמזים חברתיים.
- הגברת מודעות גופנית.
- עידוד אינטראקציה חברתית.
הערות למאמנים:
- התחילו עם תנועות פשוטות והתקדמו בהדרגה לתנועות מורכבות יותר.
- היו סבלניים ועודדו כל ניסיון לחיקוי, גם אם אינו מדויק.
- שימו לב לילדים שמתקשים ועזרו להם באופן פרטני.
- השתמשו בהנחיות מילוליות ברורות לצד הדגמה ויזואלית.
- שלבו אלמנטים של משחק והומור כדי לשמור על עניין ומוטיבציה.
9. ג'מפינג ג'קס
שם הפעילות: ג'ק המקפץ.
אופי הפעילות: ג'מפינג ג'קס הוא תרגיל אנרגטי לשיפור כושר קרדיווסקולרי וקואורדינציה.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
ריצה קלה במקום
מתיחות דינמיות לכל הגוף.
לימוד ג'מפינג ג'קס (5 דקות):
הדגמה של ג'מפינג ג'קס – תנו לילדים דוגמא.
תרגול איטי של התנועה ללא קפיצה.
ניסיונות ראשונים לביצוע ג'מפינג ג'קס והדגמה של כל ילד.
תרגול (15 דקות):
קפיצות בסדרות קצרות. למשל, 5 קפיצות, מנוחה, חזרה.
משחק עם כדור: ג'מפינג ג'קס בשילוב עם אחיזה / הקפצה / מסירות בכדור.
תחרות קבוצתית: כמה קפיצות כוכב הקבוצה יכולה לבצע ב-30 שניות.
משחקים נוספים (5 דקות):
משחק תופסת: תופסת רגילה, אך כדי להינצל מתפיסה אפשר לבצע קפיצות ג'מפינג ג'קס במקום.
מרוץ ג'מפינג ג'קס: מסלול קצר שבו יש לבצע קפיצת כוכב בכל תחנה.
קופצים עם המוזיקה: קפיצות ג'מפינג ג'קס לקצב המוזיקה וקופאים בעצירתה.
רגיעה ומתיחות (5 דקות):
מתיחות סטטיות.
נשימות עמוקות.
שיחה קצרה על החוויה והתחושות הגופניות.
פעילויות גופניות נוספות לשילוב:
- ריצה: שילוב ריצה קלה בין סדרות של ג'מפינג ג'קס.
- סקוואטים: ביצוע סקוואטים בין קפיצות כוכב לחיזוק הרגליים.
- פלאנק: החזקת תנוחת פלאנק לזמן קצר בין סדרות קפיצה.
- מתיחות דינמיות: שילוב מתיחות דינמיות בין הפעילויות לשמירה על גמישות.
- תרגילי שיווי משקל: עמידה על רגל אחת או תנוחות יוגה פשוטות בין הקפיצות.
- תרגילי כוח לפלג גוף עליון: כפיפות מרפקים מותאמות או דחיפות קיר בין סדרות הקפיצות.
תגובה צפויה: ילדים עשויים ליהנות מהתנועה האנרגטית ולהפגין התלהבות. חלקם עשויים להתעייף מהר ולהזדקק להפסקות תכופות.
מטרות:
- שיפור כושר קרדיווסקולרי.
- פיתוח קואורדינציה.
- חיזוק שרירי הרגליים והליבה.
- הגברת מודעות גופנית.
- עידוד הנאה מפעילות גופנית.
הערות למאמנים:
- התאימו את קצב ומשך הפעילות הגופנית ליכולות הילדים.
- עודדו הפסקות מנוחה קצרות ושתיית מים לפי הצורך.
- הדגישו את חשיבות הטכניקה הנכונה מעל כמות הקפיצות.
- היו ערניים לסימני עייפות יתר או קושי נשימתי.
- שבחו את המאמץ וההשתתפות, לא רק את הביצוע המושלם.
10. סיבובי ידיים
שם הפעילות: סיבובי ידיים
אופי הפעילות: תנועות סיבוביות של הידיים לשיפור כוח וקואורדינציה של פלג הגוף העליון.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
מתיחות לפלג גוף עליון – כתפיים, זרועות וגב.
סיבובי כתפיים קדימה ואחורה.
הרמת כתפיים וסיבובים קטנים.
לימוד סיבובי ידיים (5 דקות):
הדגמה של סיבובי ידיים קדימה ואחורה.
תרגול איטי של התנועה עם כל יד בנפרד.
שילוב שתי הידיים יחד בתנועה סיבובית.
תרגול סיבובי ידיים (15 דקות):
סיבובים בקצבים שונים: אטי, בינוני, מהיר.
שינוי כיוונים: קדימה, אחורה, בכיוונים מנוגדים.
משחק מראה: ילדים בזוגות מחקים את סיבובי הידיים של בן הזוג ומתחלפים לפי הנחיה.
סיבובים מוזיקליים: שינוי מהירות וכיוון הסיבובים לפי קצב המוזיקה.
משחקים ואתגרים (5 דקות):
סופר הסיבובים: ספירת מספר הסיבובים שניתן לבצע ב-30 שניות.
סיבובי שרשרת: הילדים עומדים בשורה, כל אחד מניח יד על כתף הילד שלפניו ומבצעים סיבובי יד חופשית יחד.
רגיעה ומתיחות (5 דקות):
מתיחות עדינות לשרירי הידיים והכתפיים.
נענוע ידיים להרפיה.
שיחה קצרה על התחושות בידיים ובכתפיים.
פעילויות גופניות נוספות לשילוב:
- הליכה במקום: ביצוע סיבובי ידיים תוך כדי הליכה במקום או בחדר.
- כפיפות בטן: שילוב סיבובי ידיים עם כפיפות בטן קלות בישיבה.
- שכיבות סמיכה מותאמות: ביצוע שכיבות סמיכה על הקיר, ולאחר מכן סיבובי ידיים.
- תרגילי שיווי משקל: עמידה על רגל אחת תוך ביצוע סיבובי ידיים.
- מתיחות דינמיות: שילוב מתיחות לגב וחזה בין סדרות של סיבובי ידיים.
- קפיצות: קפיצות קלות במקום תוך כדי ביצוע סיבובי ידיים.
- תרגילי נשימה: שילוב נשימות עמוקות עם סיבובי ידיים איטיים ומבוקרים.
תגובה צפויה: ילדים עשויים למצוא זאת קל ולהתחבר מהר. חלקם עשויים ליהנות מהתחושה של תנועה מתמשכת.
מטרות:
- שיפור כוח וסיבולת של פלג הגוף העליון.
- פיתוח קואורדינציה.
- הגברת מודעות גופנית.
- שיפור טווח תנועה של הכתפיים.
- עידוד ריכוז ומיקוד דרך תנועה חזרתית.
הערות למאמנים:
- שימו לב לטכניקה נכונה כדי למנוע מתח יתר בכתפיים.
- התאימו את משך ומהירות התנועות ליכולות הילדים.
- עודדו את הילדים לשמור על יציבות גוף תוך כדי ביצוע סיבובי הידיים.
- היו ערניים לסימני עייפות ואפשרו הפסקות מנוחה לפי הצורך.
- שלבו דימויים מעולם הילדים לעידוד המוטיבציה. למשל, "סיבובים כמו גלגלי רכבת".
11. כדור כוח
שם הפעילות: כדור הכוח הגדול.
אופי הפעילות: תרגיל עוצמתי לשיפור כוח ושחרור אנרגיה.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
ריצה קלה במקום.
מתיחות דינמיות לכל הגוף, במיוחד לזרועות וגב.
משחק "העבר את הכדור" במעגל לחימום הידיים.
הדגמה ולימוד טכניקה (5 דקות):
הסבר והדגמה של טכניקת הטחת הכדור.
תרגול איטי של התנועה ללא כדור.
ניסיונות ראשונים עם כדור קל.
תרגול הטחת כדור כוח (15 דקות):
סדרות של 5-10 הטחות כדור עם מנוחה קצרה בין לבין.
תרגול עם כדורים במשקלים שונים (מותאם ליכולת הילדים).
משחק שיא אישי: ספירת מספר ההטחות בדקה אחת.
תחרות זוגות: הטחת כדור לסירוגין עם בן זוג.
משחקים ואתגרים (5 דקות):
מסלול הטחה: הטחת כדור תוך כדי תנועה לאורך מסלול מסומן.
הטחה למטרה: ניסיון לפגוע במטרות מסומנות על הרצפה.
רגיעה ומתיחות (5 דקות):
מתיחות סטטיות לשרירי הידיים והגב.
תרגילי נשימה עמוקה.
שיחה קצרה על החוויה והתחושות הגופניות.
פעילויות גופניות נוספות לשילוב:
- סקוואטים: שילוב סקוואטים עם הרמת הכדור והטחתו.
- לאנג'ים: ביצוע לאנג' קדימה תוך כדי הטחת הכדור.
- פלאנק: החזקת תנוחת פלאנק בין סדרות של הטחות כדור.
- ג'אמפינג ג'קס: ביצוע ג'אמפינג ג'קס בין סדרות להגברת הדופק.
- מתיחות דינמיות: שילוב מתיחות דינמיות לגב וכתפיים בין הסדרות.
- ריצה קלה: ריצה קלה למרחקים קצרים בין סדרות ההטחה.
- תרגילי שיווי משקל: עמידה על רגל אחת תוך כדי הרמת הכדור מעל הראש.
תגובה צפויה: ילדים עשויים ליהנות מהמאמץ הפיזי ולהפגין אנרגיה מוגברת. חלקם עשויים להתלהב מהאפשרות לשחרר אנרגיה בצורה מבוקרת.
מטרות:
- שיפור כוח בפלג גוף עליון ותחתון.
- פיתוח קואורדינציה.
- מתן פורקן לאנרגיה.
- שיפור טכניקת הרמה והטחה בטוחה.
- עידוד עבודה בקבוצה ותחרותיות חיובית.
הערות למאמנים:
- ודאו שהילדים משתמשים בכדורים במשקל מתאים ליכולתם.
- רצוי לעשות שימוש במספר כדורים במשקלים שונים.
- הדגישו טכניקה נכונה למניעת פציעות, במיוחד בגב.
- עודדו הפסקות מנוחה ושתיית מים לפי הצורך.
- התאימו את עוצמת הפעילות ליכולות האישיות של כל ילד.
- שימו דגש על בטיחות ומרחק מתאים בין המשתתפים.
12. משחקי כדור
שם הפעילות: כיף עם כדורים.
אופי הפעילות: משחקים מגוונים עם כדורים לשיפור קואורדינציה ואינטראקציה חברתית.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
ריצה קלה עם כדור בידיים.
מתיחות דינמיות תוך כדי החזקת כדור.
משחק "תופסת כדור": תופסת רגילה, אך מי שמחזיק כדור לא ניתן לתפוס.
מסירות בסיסיות (5 דקות):
תרגול מסירות בזוגות: מסירות חזה, מסירות מעל הראש, מסירות קופצות.
מסירות מעגל: הילדים עומדים במעגל ומוסרים את הכדור אחד לשני.
משחקי כדור מגוונים (15 דקות):
כדורגל ידיים: משחק כדורגל אך מותר להשתמש רק בידיים למסירות.
מסלול כדור: גלגול כדור דרך מסלול מכשולים.
זריקה למטרה: זריקת כדורים לתוך סלים או חישוקים במרחקים שונים.
כדור חם: העברת כדור במעגל במהירות עד שהמוזיקה נעצרת.
משחק קבוצתי (5 דקות):
כדורסל מותאם: משחק כדורסל עם חוקים פשוטים יותר.
כדוררגל מותאם: משחק כדורגל בסיסי עם חוקים פשוטים יותר.
רגיעה ומתיחות (5 דקות):
מתיחות קלות עם הכדור
משחק העבר את הכדור במעגל בישיבה, תוך שיתוף חוויות מהשיעור
פעילויות גופניות נוספות לשילוב:
- קפיצות: קפיצה מעל כדור מתגלגל.
- שיווי משקל: עמידה על רגל אחת תוך כדי זריקת כדור באוויר ותפיסתו.
- כפיפות בטן: ביצוע כפיפות בטן עם העברת כדור מיד ליד מעל הבטן.
- ריצה: ריצה קצרה עם כדור ביד או תוך כדי בעיטות קלות בכדור.
- תרגילי כוח: שכיבות סמיכה כאשר הידיים על כדור (לילדים מתקדמים).
- גמישות: מתיחות עם כדור, כמו הושטת הכדור מעבר לראש לכיוון הרגליים.
- קואורדינציה: תיפוף על כדור עם שתי הידיים בקצבים שונים.
תגובה צפויה: ילדים עשויים מהפעילות הגופנית במשחק ולהשתתף באופן פעיל. יתכן שחלק יגלו העדפה למשחקים מסוימים על פני אחרים.
מטרות:
- שיפור קואורדינציה עין-יד.
- עידוד אינטראקציה חברתית.
- פיתוח עבודת צוות.
- שיפור מיומנויות מוטוריות.
- הגברת הביטחון העצמי.
הערות למאמנים:
- התאימו את גודל וסוג הכדור ליכולות הילדים.
- עודדו שיתוף פעולה ותקשורת בין הילדים במהלך המשחקים.
- היו גמישים ומוכנים להתאים את המשחקים בהתאם לתגובות הילדים.
- שימו דגש על הנאה ומשחק יותר מאשר על תחרותיות.
- ודאו שכל הילדים מעורבים ומשתתפים, גם אלו שפחות בטוחים ביכולותיהם.
13. ריצה
שם הפעילות: לרוץ בכיף.
אופי הפעילות: אימון ריצה ממוקד לשיפור בריאות הלב וכלי הדם, קואורדינציה ואינטראקציה חברתית.
מהלך האימון 30 דקות.
חימום (5 דקות):
הליכה מהירה במקום.
מתיחות דינמיות: סיבובי ידיים, הרמת ברכיים, עקבים לישבן.
משחק תופסת צבעים: ריצה קלה וכשהמדריך קורא בצבע, יש לגעת בחפץ בצבע זה.
הכרות עם טכניקת ריצה (5 דקות):
הדגמה של טכניקת ריצה נכונה.
תרגול קצר של ריצה במקום עם דגש על תנועת ידיים ורגליים נכונה.
אימון ריצה מדורג (15 דקות):
ריצה קלה למשך 2 דקות.
הליכה מהירה למשך 1 דקה.
חזרה על מחזור זה 3-4 פעמים, בהתאם ליכולת הקבוצה.
שילוב משחקים תוך כדי ריצה:
עקוב אחרי המנהיג: ילד מוביל ואחרים רצים אחריו. המוביל מתחלף לפי הנחיה.
ריצת שליחים: העברת חפץ קל בין חברי הקבוצה תוך כדי ריצה.
משחקי ריצה (5 דקות):
מרוץ מכשולים: ריצה קצרה עם מכשולים קלים, כמו קונוסים לעקוף, חישוקים לקפוץ לתוכם וכו.
תחנות ריצה: ריצה בין תחנות שונות עם משימות קצרות בכל תחנה (5 קפיצות, 3 סיבובים במקום וכו').
רגיעה ומתיחות (5 דקות):
הליכה איטית להורדת הדופק.
מתיחות סטטיות קלות.
שיחה קצרה על החוויה ותחושות הגוף במהלך הריצה.
פעילויות גופניות נוספות לשילוב:
- קפיצות: שילוב קפיצות קצרות או דילוגים בין מקטעי הריצה.
- תרגילי כוח: עצירות קצרות לביצוע סקוואטים או כפיפות בטן.
- שיווי משקל: הליכה על קו ישר או עמידה על רגל אחת בין מקטעי הריצה.
- קואורדינציה: ריצה עם הרמת ברכיים גבוה או עקבים לישבן.
- גמישות: מתיחות דינמיות תוך כדי תנועה.
- משחקי תגובה: שינוי כיוון הריצה לפי סימן מוסכם.
- תרגילי נשימה: לימוד נשימה נכונה תוך כדי ריצה.
תגובה צפויה: ילדים עשויים להתלהב מהאנרגיה של הריצה, אך חלקם עלולים להתעייף מהר. חשוב לעודד ולהתאים את הקצב לכל ילד.
מטרות:
- שיפור סיבולת לב-ריאה.
- פיתוח קואורדינציה וטכניקת ריצה.
- עידוד אינטראקציה חברתית דרך משחקי ריצה.
- הגברת המודעות לגוף ולנשימה.
- טיפוח הנאה מפעילות אירובית.
- שריפת קלוריות.
הערות למאמנים:
- התאימו את קצב ומרחק הריצה ליכולות האישיות של כל ילד.
- שימו דגש על טכניקת ריצה נכונה ובטוחה.
- עודדו שתית מים מרובה לפני, במהלך ואחרי האימון.
- היו ערניים לסימני עייפות יתר ואפשרו מנוחה לפי הצורך.
- שלבו משחקים ואתגרים כדי לשמור על עניין ומוטיבציה.
- הדגישו את ההנאה והשיפור האישי מעל התחרותיות.
כושר ופעילות גופנית בהנחיה של מטפלים רגשיים
לאחר שקראתם את מערכי השיעור, חשוב להדגיש את החשיבות הקריטית של שיתוף הפעולה עם מטפלים רגשיים המתמחים בטיפול בילדים אוטיסטים:
- הבנה מעמיקה: המטפלים הרגשיים יספקו תובנות ייחודיות לגבי הצרכים הספציפיים של כל ילד, מעבר למה שניתן ללמוד ממערכי השיעור הכלליים.
- התאמה אישית: בעזרת המטפלים, תוכלו להתאים את הפעילויות באופן מדויק יותר לכל ילד, תוך התחשבות בחוזקות ובאתגרים האישיים שלו.
- תקשורת יעילה: המטפלים יכולים לסייע בפיתוח אסטרטגיות תקשורת יעילות עם הילדים, מה שיגביר את האפקטיביות של האימונים.
- ניהול התנהגות: תקבלו כלים לניהול התנהגויות מאתגרות שעשויות לעלות במהלך האימונים.
- מעקב והתקדמות: שיתוף פעולה עם המטפלים יאפשר מעקב מקיף יותר אחר התקדמות הילדים, לא רק בהיבט הפיזי אלא גם בהיבטים רגשיים וחברתיים.
- יצירת סביבה תומכת: המטפלים יכולים לסייע ביצירת סביבת אימון גופני שתתמוך בצרכים החושיים והרגשיים של הילדים.
- העצמת ההורים: עבודה משותפת תאפשר לכם לספק להורים כלים ועצות לתמיכה בילדיהם גם מחוץ לזמן האימון.
שילוב הידע המקצועי של מאמני כושר מוסמכים ביחד עם התובנות של המטפלים הרגשיים יאפשר יצירת תוכנית אימונים הוליסטית שתקדם את הילדים לא רק מבחינה פיזית, אלא גם מבחינה רגשית, חברתית וקוגניטיבית. זהו המפתח להצלחה ארוכת טווח ולשיפור איכות החיים של הילדים ומשפחותיהם.
הערות כלליות למאמני הכושר
רוב מאמני הכושר המוסמכים רגילים לעבוד עם ילדים, בני נוער ומבוגרים נוירוטיפיקלים. חשוב לזכור כי אימוני כושר ופעילות גופנית לילדים שאובחנו עם אוטיזם, מצריכים תשומת לב מיוחדת.
לכן אנו ממליצים לקחת בחשבון וליישם את 15 הנקודות הבאות:
- התאמה אישית: התאימו את הפעילויות והקצב לצרכים, לתפקוד וליכולות האישיות של כל ילד.
- סביבה מובנית: שמרו על מבנה קבוע ועקבי בשיעורים לספק לילדים תחושת ביטחון חשובה.
- הוראות פשוטות: השתמשו בשפה ברורה ופשוטה, ועשו שימוש קבוע בעזרים ויזואליים.
- גמישות: היו מוכנים להתאים את התוכנית במהלך השיעור בהתאם לתגובות הילדים.
- רגישות חושית: היו מודעים לרגישויות חושיות אפשריות והתאימו את הסביבה בהתאם.
- חיזוקים חיוביים: עודדו ושבחו את הילדים כל התקדמות, גם קטנה, לחיזוק הביטחון העצמי.
- סבלנות: היו סבלניים ואפשרו זמן נוסף לעיבוד והסתגלות לכל סוג של פעילות גופנית.
- משחק: שלבו אלמנטים משחקיים לשמירה על עניין ומוטיבציה אצל הילדים.
- תקשורת לא מילולית: שימו לב לשפת הגוף ולרמזים לא מילוליים של הילדים.
- בטיחות מוגברת: הקפידו על בטיחות יתרה בכל הפעילויות ובכל סביבת אימונים.
- שיתוף פעולה: עבדו בשיתוף עם הורים ומטפלים המכירים את הילדים המתאמנים.
- הדרגתיות: התקדמו בהדרגה מפעילויות פשוטות למורכבות יותר.
- אינטראקציה חברתית: עודדו אינטראקציות חברתיות מותאמות במהלך הפעילויות.
- ויסות רגשי: סייעו לילדים בהתמודדות מול אתגרי בוויסות רגשי במהלך האימון.
- מעקב והערכה: עקבו אחר התקדמות הילדים והתאימו את הפעילות הגופנית בהתאם.
יישום המלצות אלו יסייע למקסם את יעילות האימונים ולתרום לחיזוק הילדים המיוחדים בכל המימדים. כפי שציינו, פעילות גופנית ואימוני ספורט תורמים מאד לילדים בכלל וחשובים מאד עבור ילדי הרצף בפרט.
קריאה נוספת: אוטי-פיט אימון גופני קבוצתי לילדים אוטיסטים