תקשורת באמצעות הקלדה

מה היא תקשורת באמצעות הקלדה ואיך השיטה מאפשרת לילדים אוטיסטים להביע את עצמם בקלות רבה יותר ולכולנו להבין אותם טוב יותר? קיימנו שיחה מרתקת עם איילה עופר, מרי פופינס הישראלית, שיצאה בתחילת מלחמת חרבות ברזל במיזם עבור ילדי הרצף של משפחות המפונים, במטרה לעזור להם לתקשר עם עצמם ועם כולנו – לצלול לעולמם הרגשי והמנטלי.

מרי פופינס זכורה לכולנו כאותה אומנת חביבה בעלת כוחות קסם ואישיות כובשת, שמגיעה למשפחת בנקס הלונדונית ומשנה את עולמם של הילדים והמשפחה.

כעת, מסתבר שחרבות ברזל הביאה איתה את הגרסה הישראלית של מרי פופינס בדמותה של איילה עופר – מורה לתקשורת באמצעות הקלדה עבור אוטיסטים, שרוצה לעזור לילדי הרצף ובני משפחתם שפונו מביתם, בחינם כמובן.

"אני מנסה להגיע לכמה שיותר משפחות של מפונים עם ילדים על הרצף, בידיעה שזו תקופה טראומטית עבור כולם. לצערי, משפחות רבות חוששות או מתביישות לבקש עזרה ולחלוק בנטל ושוקעות פנימה לבד עם כל הקושי שיש" אומרת עופר.

שיחה עם איילה שעוברת מבית לבית ומלמדת את ילדי הרצף איך לתקשר על ידי הקלדה ומסייעת לכם – ההורים המפונים, לשרוד את התקופה המאתגרת הזו מחוץ לבית שלכם. על הדרך, היא תראה לכם איך לשבור את מחסום הבושה ולבקש עזרה, דווקא עכשיו כשאתם עקורים מהבית שלכם ונמצאים 24/7 עם ילדי הרצף – סיטואציה קשה ומאתגרת במיוחד.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פורסמו יוזמות חברתיות רבות בארצנו ועם ישראל הוכיח עצמו עד כמה אנחנו ערבים זה לזה, בעיקר בשעת חירום. "מה עושים עם ילדי הרצף בזמן המלחמה" היתה אחת השאלות הראשונות שעלו, בעיקר מצידם של הורים ומשפחות שפונו מבתיהן.

אחת היוזמות היא של איילה שפרסמה פוסט בקבוצת 'אוטיזם זה לא קללה' הקורא למשפחות המפונים – משפחות לאנשי הרצף, לבוא ולהיעזר בה.

"אני מטפלת באוטיסטים לא וורבליים וגם וורבליים כבר מעל עשור…מבקשת להעביר את השם שלי לכל משפחה עם ילד או מבוגר אוטיסט, שחולץ. יכולה להיות איתכם, ללוות, לקחת משמרות לשמור על הילד.ה, לתמוך בהורים, להביא ציוד ועזרים נדרשים, וכל מה שצריך. כמובן ללא תשלום". כך דברי הפוסט שפורסם.

כמה משפחות כבר פנו אלייך עם פרסום הפוסט? "להפתעתי היו ממש פניות ספורות של משפחות לילדים על הרצף. הייתה אמא לילד אוטיסט שאושפזה ברמב"ם וביקשה ממני עצות ויש משפחה שפונתה מרמת הגולן והעדיפה לקבל תמיכה טלפונית, אז בשלב הראשוני תמכתי בהם ואז תמכתי בילד. חבל לי שיש משפחות רבות שלא פונות אלי, אבל למרות האכזבה שלי אני מבינה את המשפחות האלה ויודעת עד כמה זה קשה לקרוא למישהו מבחוץ שיעזור. במקרים רבים, המשפחה לא תסמוך עלי בגלל שאני זרה להם, הם לא יודעים מי אני ומה אני ואלא אם כן זה מצב חירום של ממש, משפחות רבות לאוטיסטים יחששו לפנות. אנשים מפחדים להכניס גורם זר הביתה ולא משנה כמה אסביר עצמי שכתבתי את הפוסט הזה נטו מתך שליחות של לעזור. יש לי את הכלים וניסיון של שנים לבוא ולעזור לאנשים על הספקטרום, וורבליים או לא וורבליים גם אם מעולם לא פגשתי אותם".

תקשורת באמצעות הקלדה – מה זה אומר?

כבר למעלה מעשור שאיילה עובדת כמורה לתקשורת באמצעות הקלדה לאוטיסטים לא וורבליים ומלמדת בבתי ספר וגם בבתים פרטיים. הבעה באמצעות הקלדה היא שיטת טיפול באנשים על הרצף שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, המלמדת אותם לחבר בין קלט לפלט להתחבר לרגשות ולרצונות שלהם ולהפוך מחשבות למילים.

"שיטת התקשורת באמצעות ההקלדה מאפשרת לאנשים על הספקטרום האוטיסטי להביע את עצמם, את העולם הפנימי שלהם, המחשבות והרצונות שלהם. זה תהליך מורכב שבו אני מלמדת אותם את טכניקת ההקלדה ועל ידי כך מפתחת את מיומנות ההבעה והתקשורת שלהם, כשתחילה הם לומדים להצביע על אותיות ולחברן לכדי מילים של ממש המבטאות את מחשבותיהם" מספרת אילה.

"כדאי לזכור שאוטיסטים לא וורבליים, שזו ההתמחות העיקרית שלי, רבים מהם לוקים בבעיות דיבור ורבים אינם מדברים כלל. יש כאלה שעושים קולות, יש כאלה שמהדהדים את מה שהם רוצים לומר ויש אנשים שחוזרים על אותה תבנית דיבור אך לא יוצרים מילים חדשות. הבעה באמצעות ההקלדה פותחת בפני האוטיסטים הלא וורבליים עולם שלם בו הם יכולים לבטא את עולמם הפנימי – המחשבות, הרגשות, החשקים ואת התסכולים שלהם ולשפר את היכלות הקוגניטיבית שלהם עם הסביבה ובני המשפחה שלהם. הם נחשפים למאגר מילים, תמונות וסמלים המאפשרים להם להביע את עצמם, ולמעשה שיטה זו מאפשרת להם להיות יותר נוכחים בעולם הזה באמצעות מילים מבלי לדבר – היא 'מנכיחה' את הקיום שלהם ומאפשרת להם לתקשר עם הסביבה, כפי שלא עשו מעולם".

ספרי לי קצת על היוזמה שלך, למה חשוב לך להגיע למפונים שעל הרצף וללמד אותם תקשורת באמצעות הקלדה, למה זה קריטי, דווקא עכשיו?

"דווקא עכשיו זה הזמן הכי קריטי ללמוד את טכניקת התקשורת הזו. מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' רציתי לתמוך במשפחות שיש בהם אוטיסטים לא וורבליים או וורבליים כדי לסייע להם להביע את עצמם, להבין את עצמם דווקא במצב הכאוטי הזה אליו הם נקלעו. אני יודעת שיש לא מעט משפחות עם אנשים על הספקטרום האוטיסטי שפונו מבתיהם ואין אף מורת הקלדה שחיה בעוטף עזה, לכן חייבים מישהו כזה שיודע לתקשר באמצעות הקלדה, שיילמד אותם את התקשורת הזו. צריך להבין שדווקא במצב כזה של מלחמה, אם יש אוטיסט לא וורבלי שאינו מדבר ואינו מתקשר, צריך שתהיה לו תקשורת חלופית שתאפשר לו לבטא את עצמו ולסביבה להבין אותו גם ללא מילים. הם צריכים מישהו שיבין אותם בלי מילים ובדיוק בגלל זה אני כאן, אני יודעת שהם במצוקה, מלאי פחד ולעיתים גם חרדות כשלמעשה גם הסביבה הקרובה שלהם ובני משפחתם נמצאים בסיטואציה של הישרדות. וחשוב לזכור שגם להורים עצמם זה מתיש לטפל בהם 24 שעות ביממה, זה על גבול הבלתי אפשרי ובגלל זה הצעתי להגיע אליהם, לסייע וללמד אותם תקשורת באמצעות הקלדה".

ומבחינה פרקטית, איך עובדת תקשורת על ידי הקלדה, מה את מביאה איתך פיזית?

"יש לי ערכת עזרים קבועים שאני לוקחת איתי לביקורי הבית כמו מסך מחשב, לוח אותיות, ספרות מקצועית וחוברות עבודה ולימוד, כשבהתחלה אני עובדת איתם על נושא חיבור בין מילים ותמונות ובהדרגה מגיעים למקלדת. כמובן שמדובר במספר פגישות ובהליך מאוד ארוך, כשמשך הזמן אנחנו בונים דברים, ממחישים, עושים קריאה אודיולוגית כדי לעורר את הערוץ השמיעתי ואני גם מביאה אביזרי קשקוש כדי לתת מענה לערוצים התחושתיים. כמובן שתוך כדי הליך ההכרות עם הילד, אני מזהה את ערוצי התקשורת הפתוחים והסגורים שלו ועוזרת לו לפתח אותן וכן, כל הליך התקשורת באמצעות הקלדה מביא במקרים מסוימים להגייה ואף לדיבור".

נשמע כמו מיזם שאסור לפספס!

לא מעט הורים לילדים על הרצף מתביישים לבקש עזרה או אף לקבל אותה. יש החוששים להיחשף בפני אנשים זרים, יש משפחות שמתמודדות עם טראומת המלחמה והעקירה מהבית והמקום הבטוח ולבטח שאין להן פנאי מנטלי ורגשי לזירה נוספת.

מה שבטוח, שמלחמה זה הסיוט הכי גדול שיכול להיות לילדים האוטיסטים ובני משפחתם שכאחת מוצאים עצמם הרחק מאזור הנוחות והשגרה המוכרת להם, אז למה בעצם לא להיעזר במי שיכול להקל ולו במקצת?

"אני גם מלמדת בבתי ספר וגם יש לי לקוחות פרטיים רבים ואני סופר עסוקה. אבל, מבחינתי במציאות של היום במדינת ישראל, בראש סדר העדיפויות שלי נמצאים הילדים האוטיסטים של המפונים. המלחמה הזו היא הסיוט הכי גדול עבור האוטיסטים שחווים קושי אמיתי ושינוי התנהגותי ממשי תך כדי המלחמה ביחד עם פחד ממנה, שהוא אחד הפחדים הכי קשים שיש לאנשי הרצף. במצב כזה, גם הילדים וגם כמובן ההורים מותשים מהאתגר הלא פשוט הזה שמצריך הרבה משאבים, בשעה שגם הם עצמם נמצאים במצב טראומתי או פוסט טראומתי, לכן אני כאן כדי לעזור. מי מכם שמתעייף, אני כאן לשרותכם, לעבוד על תקשורת הקלדה כדי שהם יוכלו לבטא את עצמם ואתם תוכלו להבין אותם ולתקשר טוב יותר" אומרת אילה.

מוזמנים לפנות לאיילה שכאן כדי לעזור ולתמוך, לשלוח הודעה בוואטסאפ, ולאפשר לילדי הרצף להנגיש לעצמם ולעולם את מה שיש להם במחשבות. איילה עופר: 052-8515186

קריאה נוספת: הטיפול בקאנביס רפואי עשוי לשנות חיים!

אוטיזם אונליין