שילוב אוטיסטים בכיתה רגילה

עוד בשנות ה-70 של המאה הקודמת החל השינוי ומאז, יותר ויותר ילדים המאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה משולבים בכיתות לימוד רגילות, במסגרת החינוך הפורמלי ולאו דווקא בבתי ספר ומוסדות במסגרת החינוך המיוחד, מתוך רצון לסייע לילדים להתקדם ולהתפתח כמו כל בני גילם ולמרות האוטיזם.

כמעט בכל בית ספר, ברבות מהכיתות, משולבים ילדים שאובחנו עם אוטיזם. לעיתים בליווי וסיוע חיצוני ולעיתים ממש כמו כל שאר הילדים בכתה.

הכללת ילדים אוטיסטים בכיתות רגילות באופן חלקי או למשך כל יום הלימודים נועדה לאפשר לילדים לקיים אינטראקציה ולהתפתח בסביבה פחות מגבילה. כלומר, להעניק לילדים במידת האפשר את היתרונות של מגעים חברתיים עם ילדים אחרים ולאו דווקא במסגרת החינוך המיוחד, בכתה רק עם ילדים אוטיסטים אחרים.

שילוב הילדים במסגרות חינוך רגילות מציע לרבים מהילדים האוטיסטים בתפקוד גבוה יתרונות ברורים ולצידם גם מספר שאלות שחשוב להעלות ולדון בהן.

אחד היתרונות של אפליה מתקנת היא סיוע לילדים אוטיסטים להתכונן לחיים שמחוץ לבית הספר, כולל תקופת המשך הלימודים והעבודה. בתחומים אלו, ילדים ומבוגרים זקוקים לכישורי תקשורת עם אנשים שונים, עם או ללא מוגבלויות.

שילוב ילדים אוטיסטים בכיתות רגילות מספק להם את ההזדמנות ליצור קשרים עם ילדים שונים, ולא עם בעלי מוגבלויות בלבד.

מספר מחקרים מקיפים שהתפרסמו לאורך השנים הוכיחו כי הכללה מוקדמת של ילדים אוטיסטים בכיתות רגילות, מסייעת להם לשפר ציוני IQ וכישורים חברתיים באופן משמעותי.

שילוב הלכה למעשה

תומכי הגישה ששואפת לשילוב מירבי של אוטיסטים בכיתות לימוד רגילות מציינים, ובצדק, כי מגעים חברתיים של ילדים אוטיסטים עם בני גילם, שאינם מאובחנים, חיוניים להתפתחותם האישית של האוטיסטים.

כשמאפשרים להם להתחבר עם ילדים ללא מוגבלויות, מספקים להם מודל למגעים חברתיים מגוונים יותר.

שילוב אוטיסטים בכיתות רגילות מאפשר טיפוח סביבה של סובלנות, הפנמה של ערך החברות וקבלת האחר ומסייעת לילדים, כולם, בלמידת כישורי חיים חשובים.

ילדים אוטיסטים רבים הצליחו ומצליחים להשתלב נפלא בכיתות לימוד הרגילות. חלקם זקוקים לתמיכה וליווי נוסף, כגון סייעת צמודה או מורה עזר לצורך סיוע בתקופת ההסתגלות ולעיתים לאורך תקופת הלימודים, בהתאם לצרכים המיוחדים לכל ילד.ה.

במהלך הלימודים מתבצעת הערכה מתמדת לגבי השתלבות הילד.ה בכתה, הערכה המסייעת להורים ולצוות ההנהלה בבית הספר לבצע כיוונונים והתאמות נדרשות, במידת האפשר, לטובת הילד.ה ומתוך כוונה להקל ולסייע ככל שניתן.

המורים מקבלים הדרכות מיוחדות ומערכת החינוך משלבת, גם במסגרת החינוך הרגיל, שיטות הוראה מתקדמות, שנועדו עבור ילדים אוטיסטים המושלבים בכיתות רגילות.

כולנו תקווה כי בשנים הקרובות יוקצו עוד ועוד משאבים בחינוך ילדינו בכלל ובתחום החינוך לילדים בעלי מוגבלויות בכלל.

ניתן לקרוא בהרחבה בנושא בכתבה על כיתה משלבת לילדים אוטיסטים

קריאה נוספת: תוכנית תמיכה בסטודנטים אוטיסטים בארצות הברית

אוטיזם אונליין