חג הסוכות בפתח, ואיתו ניחוח ההדרים של האתרוג, רשרוש עלי הלולב וההתרגשות של בניית הסוכה תחת חופה חגיגית של כוכבים, עם ריח של סתיו.
האוויר מתמלא בתחושה של חג, של משפחתיות ושל יציאה מהשגרה אל הטבע, גם אם הוא נמצא ממש מחוץ לדלת ביתנו. עבור כולנו, זוהי תקופה של שמחה והתחדשות.
עבור הורים לילדים אוטיסטים, לצד השמחה והרצון להעניק לילדינו חוויה חגיגית ומשמעותית, עשויים לעלות גם חששות טבעיים ומובנים.
כולנו מכירים את התחושה הזו, הרצון העז לחגוג כמו כולם, והדאגה מפני האתגרים שהחג מציב בפני הילד המיוחד שלנו.
הסוכה, על אף יופייה וייחודה, יכולה להפוך למקור של הצפה חושית וחברתית, והשבירה הפתאומית של השגרה המוכרת והבטוחה עלולה לייצר קושי ואי-שקט.
כפי שאתם ודאי כבר יודעים, אנחנו מאמינים שבכל אתגר טמונה הזדמנות אמיתית.
חג הסוכות, עם ההתאמות הנכונות והחשיבה היצירתית, יכול להפוך לחוויה מעצימה, מהנה ומקרבת עבור כל המשפחה.
הסוכה יכולה להיות לא רק מבנה ארעי מחוץ לבית, אלא מרחב קסום של חיבור, משחק ולמידה עבורכם ועבור הילד.ה.
הרשו לנו להציע לכם 5 רעיונות לפעילויות מיוחדות, פשוטות ומהנות שאפשר לעשות יחד בסוכה, כדי להפוך את החג הזה לזיכרון משפחתי מתוק עבור כולנו.
רגע לפני: להבין את האתגר
כדי שנוכל להתאים את החוויה החגיגית גם לילד.ה, חשוב שנבין תחילה מה עלול להיות מאתגר בסוכה.
ילדים אוטיסטים חווים את העולם באופן שונה, ומה שעבורנו הוא אווירת חג, עלול להיתפס אצלם כרצף של גירויים לא שגרתיים ומציפים.
הצפה חושית
הסוכה היא סביבה עשירה בגירויים. משחקי האור והצל המשתנים דרך הסכך, רשרוש הרוח, ריחות חדשים של ארבעת המינים, מגע של קישוטים במרקמים שונים, וקולות השכנים מהסוכות הסמוכות – כל אלו עלולים ליצור עומס על המערכת החושית.
שבירת שגרה
המעבר מהבית המוכר והבטוח לארוחות, ולעיתים גם שינה, בסוכה הוא שינוי משמעותי. ילדים אוטיסטים רבים נשענים על שגרות וטקסים קבועים כדי לחוש ביטחון בעולם, והשינוי, שובר השגרה המוכרת, עלול לערער אותם.
עומס חברתי
חג הסוכות הוא חג של אושפיזין – אורחים. המרחב הקטן והסגור של הסוכה, יחד עם ריבוי אנשים זרים, שיחות רועשות וציפייה לאינטראקציה חברתית, יכולים להיות קשים ומאיימים במיוחד עבור האוטיסטים.
חוסר ודאות
השהות בחוץ מביאה איתה אלמנטים בלתי צפויים כמו משב רוח פתאומי, חרקים שמזדמנים לביקור, או שכנים שמחליטים להשמיע מוזיקה.
חוסר הוודאות הזה, שאנחנו לא מייחסים לו משמעות מיוחדת, עלול לייצר מתח וחרדה אצל האוטיסטים.
ההבנה של הקשיים והאתגרים שחג האסיף מביא עמו היא המפתח לחגיגה המשפחתית המשותפת.
ההבנה וההכלה מאפשרות לנו לא לכעוס או להתאכזב, אלא לגשת לחג מתוך חמלה, הכלה ותכנון מוקדם.
המטרה שלנו היא לא לנצח את האתגרים, אלא ליצור סביבה מותאמת שתאפשר לילד.ה שלנו לפרוח בתוכם באווירת החג המיוחדת.
5 פעילויות מהנות ומותאמות לחג בסוכה
הסוכה שלנו
הופכים את הבנייה והקישוט של הסוכה לחוויה חושית משותפת לכל בני המשפחה.
הרבה לפני שהאורחים מגיעים, הסוכה עומדת להיות פרויקט משפחתי משותף.
שלב ההקמה וההכנות הוא הזדמנות פז ליצור חיבור חיובי ראשוני של הילד עם המרחב החדש, ולהפוך אותו לאישי ומוכר יותר.
מה עושים?
גם אם הילד צעיר, שתפו אותו במשימות קטנות ומותאמות ליכולות שלו. אפשר להגיש לכם את הקישוטים, להחזיק פריטים קלים, או פשוט להיות נוכח ולצפות בתהליך ממקום בטוח ונוח.
תארו כל הזמן ובמילים פשוטות מה אתם עושים "עכשיו נחבר את המוט הזה לכאן", "עכשיו נניח את הסכך למעלה", "עכשיו נתלה את הציור" וכדומה.
במקום להסתפק בקישוטים קנויים, שלעיתים יכולים להיות מבריקים ומרשרשים מדי, הכינו ביחד קישוטים ידידותיים חושית בעבודת יד.
למשל: שרשראות מנייר צבוע, ציורים של הילד שניתן לניילן ולתלות, יצירות מצמר או בדים רכים. זהו תרגול נהדר למוטוריקה עדינה והזדמנות לביטוי עצמי.
הגדירו מראש פינה אחת "שקטה ובטוחה" בסוכה שתהיה המרחב הבטוח של הילד. הניחו שם פוף נוח, שמיכה אהובה, כמה ספרים או צעצועי ויסות שהילד אוהב.
הסבירו לו שזו הפינה שלו, ומתי שירגיש מוצף או ירצה רגע של שקט, הוא תמיד יכול ללכת לשם.
הידיעה שיש לו מקום מפלט בטוח בתוך הסביבה החדשה יכולה להפחית חרדה באופן משמעותי.
מה מרוויחים?
הילד הופך משותף פסיבי לשותף פעיל, מה שמעניק לו תחושת בעלות ושליטה.
התהליך מאפשר לו להתרגל לסוכה בהדרגה, לחקור אותה דרך חושיו בקצב שלו, וליצור אסוציאציה חיובית של יצירה וזמן איכות משותף עם ההורים ובעיקר, עם האחים והאחיות.
מסע חושי עם ארבעת המינים
ארבעת המינים הם הסמלים המרכזיים בחג האסיף, אך הדרישה להחזיק את כולם יחד ולנענע אותם עלולה להיות מורכבת מדי. במקום זאת, אפשר להפוך את ההיכרות עם ארבעת המינים לחוויה חושית רגועה ומסקרנת.
מה עושים?
מצאו זמן שקט, רק אתם והילד, והניחו את ארבעת המינים על שולחן או שטיח. גשו אליהם אחד אחד, ללא לחץ.
האתרוג: הריחו אותו יחד ואמרו את שמו בקול רם. תארו את הריח: "זה כמו ריח של לימון, ריח של חג". הרגישו את המרקם המחוספס של הקליפה. אם מתאים, תוכלו לגלגל אותו בעדינות בין הידיים.
הלולב: אמרו את שמו בקול רם. העבירו אצבעות על העלים הארוכים והקוצניים מעט. הרגישו את המרקם. נענעו אותו בעדינות והקשיבו לרשרוש. אפשר להשתמש בעלה בודד כדי לדגדג קלות את היד.
ההדס: אמרו את שמה בקול רם. קחו ענף הדס, מוללו בעדינות את העלים הקטנים בין האצבעות ושוב, הריחו את הריח הייחודי שעולה מהעלים של ההדס.
הערבה: אמרו את שמה. הרגישו את העלים הרכים והחלקים. נענעו גם אותה והקשיבו לצליל העדין שהיא מפיקה.
מה מרוויחים?
במקום חוויה טקסית שעלולה להיות מלחיצה, אתם יוצרים חקירה חושית משותפת.
זוהי הזדמנות נהדרת לעבוד על הגדלת אוצר המילים או שיום ("זה אתרוג"), תיאור תחושתי ("זה רך", "זה מחוספס", "ריח של לימון").
הפעילות המשותפת להיכרות עם ארבעת המינים, שנעשית באווירה רגועה, מחברת את הילד לסמלי החג באופן בלתי אמצעי, חיובי ומווסת.
אושפיזין משלנו: אירוח בתנאים בטוחים
קונספט האושפיזין או האירוח בסוכה הוא מעקרונות הייסוד של חג הסוכות, אך הוא גם אחד המורכבים ביותר עבור האוטיסטים.
במקום לוותר על הרעיון, אפשר להתאים אותו לעולם המוכר והקרוב יותר אל הילד.
מה עושים?
הציעו לילד לארח את הצעצועים בסוכה. ערכו ביחד קבלת פנים חגיגית לבובות, לחיות הפרווה או לדמויות האהובות על הילד.
הושיבו את האורחים החשובים [לילד] בסוכה, הגישו להם כיבוד, צעצועי אוכל או חטיף אמיתי, ותוכלו לנהל איתם שיחה: "בובה, את רוצה עוגייה? בואי תשבי ליד הדובון".
אם אתם מצפים לאורחים, קרובי משפחה ו/או חברים, היזכרו במושג הטרמה והכינו את הילד מראש.
השתמשו בלוח תקשורת חזותי או בתמונות כדי להראות לו מי מגיע ומתי. הגדירו יחד איתו לוח זמנים פשוט: "קודם סבא וסבתא יבואו, נשב קצת בסוכה, נאכל עוגה, ואז הם ילכו הביתה".
הידיעה מה עומד לקרות יכולה להפחית משמעותית את רמת החרדה.
תנו לילד תפקיד קטן [או גדול- בהתאם ליכולות שלו] וברור בזמן האירוח, אם הוא מעוניין בכך. למשל, "אתה אחראי להגיש את המפיות לאורחים".
תפקיד כזה נותן לו מטרה קונקרטית ומפחית את הלחץ מאינטראקציה חברתית פתוחה ובלתי צפויה.
מה מרוויחים?
הילד מתרגל מיומנויות חברתיות כמו אירוח, הגשה והמתנה לתור, בסביבה בטוחה ומשחקית. הוא לומד את הקונספט של אורחים בצורה מבוקרת וחיובית.
ההכנה המוקדמת מעניקה לו תחושת שליטה ומפחיתה את החרדה מהלא נודע, ומאפשרת גם לכם, ההורים, ליהנות מהאירוח בידיעה שהילד מרגיש בטוח יותר.
סיפורי כוכבים: קסם לילי בסוכה
הערב יורד, הרעש מסביב שוכך והסוכה מקבלת אווירה ליילית, קסומה ומיוחדת. זהו זמן מושלם לפעילות רגועה של אחד על אחד, שמחזקת את הקשר והופכת את הסוכה למקום של שלווה ודמיון.
מה עושים?
קחו פנס כיס וצאו ביחד עם הילד לסוכה לאחר שהשמש שקעה ובחוץ חשוך. האירו עם הפנס על דפנות הבד של הסוכה וצרו בעזרת הידיים צורות של חיות.
תוכלו להכין מראש, ביחד עם הילד, דמויות פשוטות מבריסטול המחוברות למקל, וליצור תיאטרון צלליות – מופע אור קולי המלווה בסיפורים על חיות.
שכבו יחד על מחצלת או פוף, והביטו למעלה דרך הסכך. נסו למצוא את הכוכבים המציצים. אין צורך לדבר הרבה. לפעמים, השקט המשותף וההתבוננות המשותפת הם הדבר המקרב ביותר.
אם מראה הכוכבים יעניין את הילד, חפשו ביחד צורות בשמיים ונסו לזהות אותן. השיחה והמראה של חופת הכוכבים מרגיעים ומהפנטים.
הביאו לסוכה את הספר האהוב על הילד, יחד עם שמיכה נעימה ופנס. הקריאו לו את הסיפור באור המיוחד של הפנס.
האווירה העוטפת והאינטימית של הסוכה בלילה יכולה להפוך את שעת הסיפור לחוויה בלתי נשכחת.
מה מרוויחים?
פעילות לילה משותפת הופכת את הסוכה למרחב ייחודי של רוגע, ביטחון ודמיון עבור הילד.
היא מציעה חוויה חושית עדינה ומווסתת, באמצעות האור הממוקד של הפנס בתוך החושך, ומעודדת תקשורת לא מילולית וקשב משותף.
זהו זמן איכות טהור, המאפשר לילד לסיים את היום בתחושה טובה ורגועה, ולקשר את הסוכה עם תחושות מיוחדות של קסם וביטחון.
סדנת אפייה לסוכה
אוכל הוא חלק מרכזי בכל חג, והכנתו המשותפת היא דרך נפלאה לעבודה על מגוון מיומנויות בסביבה חגיגית, מהנה ומתגמלת.
מה עושים?
הכינו יחד בצק עוגיות פשוט, אפשר להשתמש בתערובת מוכנה כדי לפשט את התהליך. הביאו את הבצק והקישוטים לסוכה.
תנו לילד לרדד, לקרוץ צורות, כאשר ניתן בהחלט להשתמש בחותכנים בצורות של חיות וצורות גיאומטריות מגוונות, ולקשט את העוגיות בסוכריות צבעוניות, שבבי שוקולוד או כל מה שהילד אוהב.
הפעילות מאפשרת לתרגל עבודה מוגדרת ומתוכננת, לפי רצף שלבים: קודם מרדדים, אחר כך קורצים צורה, מסדרים על תבנית ואז מקשטים. אפשר להכין רצף ויזואלי פשוט עם תמונות כדי להמחיש את התהליך.
לאחר שהעוגיות נאפו והתקררו, שבו יחד בסוכה ואכלו אותן בטקס חגיגי קטן. שבחו את הילד על העבודה הנהדרת שלו והתפעלו יחד מהתוצאה הטעימה.
אם וכאשר מגיעים אורחים, תוכלו להציע לילד לכבד את האורחים בעוגיות שהכנתם ביחד. זה יכול להיות מקור לגאווה גדולה עבורו.
מה מרוויחים?
מעבר לתרגול מוטוריקה עדינה ומיומנויות תכנון וביצוע, פעילות זו מספקת חוויה של יצירה משותפת עם תוצאה מוחשית ומתגמלת.
העבודה עם הבצק והאפיה מאפשרות התמודדות מבוקרת עם מרקמים שונים (בצק דביק, סוכריות קשות) ומחזקת את תחושת המסוגלות וההצלחה של הילד.
לא פחות חשוב, היא יוצרת זיכרון מתוק של עשייה משותפת בחג הסוכות.
סוכות של גמישות מחשבתית
הורים יקרים, חג הסוכות הוא חג של שמחה, וחשוב לזכור כי המטרה היא לא לקיים את כל מנהגי החג לפי הספר, אלא לייצר חוויה משפחתית חיובית ומשמעותית עבורכם ועבור הילד.
יתכן שהשנה תאכלו בסוכה רק ארוחה אחת ביום, או שאולי תארחו רק את סבא וסבתא. יתכן שהפעילות המוצלחת ביותר תהיה פשוט לשבת יחד בשקט על פוף ולצפות בכוכבים. כל זה בסדר גמור.
היו קשובים לילד, אך גם לעצמכם. תנו לעצמכם את הרשות להתגמש, לשנות תוכניות, וליצור מסורות חדשות שמתאימות בדיוק למשפחה הייחודית והנפלאה שלכם.
חג הסוכות מזמין אותנו לצאת מהבית הקבוע והמוגן אל מבנה ארעי. יש בכך סמל רב עוצמה.
הסוכה תעזור לנו להזכר בכך שביטחון אמיתי אינו נמצא בקירות, אלא בקשרים שאנו בונים עם האחים והאחיות ובין כל בני המשפחה.
השהות המשותפת בסוכה, עם כל אתגריה, היא הזדמנות נפלאה לחזק את הקשר הזה, לבנות זיכרונות של קרבה, ובעיקר, פשוט להיות ביחד.
מאחלים לכם חג סוכות שמח, רגוע ומהנה.
קריאה נוספת: התמודדות מול אתגרי אכילה של ילדים