משחקים באוכל וזה בסדר!

"לא משחקים עם אוכל!" כמה פעמים שמעתם את המשפט הזה בילדות? הוא נטוע בנו כל כך עמוק, שלפעמים הרעיון לאפשר לילד למעוך בננה בין האצבעות או לבנות מגדל מקוביות גמבה מרגיש כמו חטא.

אבל מה אם נספר לכם שלפעמים, הדרך הבטוחה ביותר לפה עוברת דרך האצבעות? שלפעמים, הדרך הכי טובה לטעום מתחילה במגע, בריח, באווירה טובה ובצחוק משותף?

בכתבות הקודמות דיברנו על הבנת האתגר האמיתי ועל הורדת הלחץ מהשולחן, ועכשיו, כשהשולחן הוא אזור בטוח וחיובי יותר, הגיע הזמן לפתוח דלת חדשה.

הדלת למקרר ולמטבח, שיהפוך עבורנו למעבדה של תקשורת חוקרת, יצירה ומשחק.

נשתדל לשים בצד את הציפייה לאכילה, ונתמקד ביצירת חוויות חיוביות ומהנות סביב אוכל.

המטרה שלנו היא לא לגרום לילד לאכול, אלא לעזור לו להרגיש בטוח וסקרן ליד מיני מזונות חדשים, וזה צריך להיות בכיף.

שותפים קטנים אבל כל כך יכולים

עבור ילד שחווה חוסר שליטה ולחץ מסביב לנושא האוכל, קבלת תפקיד פעיל במטבח יכולה לחולל פלאים.

זה לא צריך להיות מסובך, ומתחילים בלבחור עבור הילד משימות קטנות, בטוחות ומותאמות ליכולותיו, כאשר הכל מתנהל באווירה טובה, בהנאה משותפת ובהתמדה.

אלה רק כמה דוגמאות לפעילות משותפת שאפשר וליישם עם הילדים:

שטיפת ירקות צבעוניים

תנו לו לעמוד על שרפרף לידכם ולשטוף עגבניות שרי קטנות וצבעוניות בקערת מים, כאילו היו כדורים אדומים, צהובים וכתומים.

הילד ירגיש את המרקם החלק, יראה את הצבע המבריק, והכל בסביבה נעימה של משחק במים.

פרשו את המעשים שלו בקול רם: "אתה שוטף ומגלגל את כל העגבניות הצבעוניות" או "אתה עושה אמבטיה של עגבניות צבעוניות".

לקרוע את העלים

תנו לילד לקרוע את העלים של החסה הירוקה. הפעולה הזו משמיעה צליל מספק, ומאפשרת מגע ישיר עם הירק, בלי שום לחץ לאכול אותו.

בקשו ממנו להניח את הקרעים בקרעת סלט גדולה. אמרו בקול רם: "אתה מכין סלט חסה ירוקה" או "גם אני רוצה לקרוע את העלים של החסה" והשתתפו ביחד איתו בהכנת הסלט.

קמח ויבשים

תנו לילד לערבב בקערה קמח, שיבולת שועל או תבלינים יבשים לקראת הכנת עוגיות או מאפים אחים. זו חוויה חושית נהדרת שמערבת מגע ותנועה.

ספרו לילד שאתם רוצים להכין ביחד את העוגיות שהוא הכי אוהב לאכול, ואמרו לו בקול רם: "כמה נעים המגע עם הקמח".

סדר

חתכתם ירקות לפני אפיה בתנור? בקשו מהילד לסדר אותם על מגש אפייה, בצורה שהוא הכי אוהב.

הילד יהפוך להיות אחראי על העיצוב, וירגיש חלק חשוב מהתהליך. ציינו בקול רם: "כמה יפה סידרת את הירקות לפי צבעים".

בכל הפעילויות האלה, הדגש הוא על תחושת המסוגלות, השליטה והביטחון שהילד רוכש ליד המזון.

כשאוכל הופך ליצירה

מהיום, קבעו כלל חדש בבית "את היצירות שלך באוכל, אתה לא חייב לאכול!".

פרשו על השולחן פלטת צבעים של ירקות חתוכים: עיגולי מלפפון, מקלות גזר, רצועות פלפל אדום וירוק, חצאי עגבניות שרי במגוון צבעים, זיתים, אבוקדו וכל ירק אחר.

עכשיו, צרו ביחד פרצופים מצחיקים וצורות מירקות, ביד חופשית על גבי מגש גדול.

פלפל אדום יכול להפוך לחיוך, זיתים לעיניים, ובצל ירוק לשיער פרוע. המטרה היא אינטראקציה חופשית וטהורה.

הילד נוגע, מזיז, מסדר ירקות שמעולם לא טעם. הוא מתרגל למרקם, לצבע ולריח של המזון בהקשר של משחק ויצירה, בסביבה בטוחה, נעימה וחסרת ציפיות.

ההצלחה נמדדת בצחוק ובשיתוף הפעולה ולא בביסים.

בזמן הארוחה, קחו את המגש לשולחן והציגו אותו בקול רם מול בני המשפחה, כך שכל מי שירצה יוכל לאכול מן הירקות לפי בחירה. זה ימשוך הרבה תשומת לב מהילד.

המטבח כמעבדת חושים

בכתבה הראשונה הסברנו איך החוויה החושית היא לב הקושי והבסיס לאתגרי האכילה של הילדים. המשחק החושי הוא הדרך שלנו לעזור לילדים לעבד את הגירויים האלה בסביבה בטוחה וניטרלית.

לפניכם כמה דוגמאות למשחקי אוכל משותפים, שיאתגרו את החושים של הילד:

קופסאות ריח

קחו צנצנות קטנות או קופסאות אטומות. בכל אחת שימו תבלין עם ריח ברור. מקל קינמון, עלי נענע טריים, קפה טחון, קליפת לימון.

הראו את הקופסאות לילד ואז פיתחו אותן ותנו לו להריח. אחר כך בקשו ממנו לעצום עיניים ותנו לו להריח את אחת מהקופסאות, ולנחש איזה מהתבלינים הוא הריח.

גוש מישוש

פרשו על מגש קערות קטנות עם מאכלים במרקמים שונים. קמח, עדשים יבשות, אורז, פירורי לחם. תנו לו להעביר את הידיים, להרגיש את המרקם ולחבר אותו לשם המאכל.

אחר כך בקשו ממנו לעצום עיניים, תנו לו למשש את אחד המאכלים ושאלו אותו במה הוא נוגע.

צלילי הירקות

הקשיבו יחד לצלילים שהאוכל מפיק. מהו הצליל של חיתוך מלפפון פריך? איך נשמעת שבירת מקל סלרי? כיצד נשמעות טיפות הלימון שנסחט? הפכו את הצלילים למשחק, וצרו חוויה חיובית סביב תכונה נוספת של המזון.

בגדול, תוכלו ליזום ולהפיק משחקי אוכל רבים ומהנים, כיד הדימיון הפרוע. הקפידו על חוויה חושית חיובית ונעימה ועל תחושת הביחד.

סופרמן בסופר

הביקור הבא שלכם בסופר יכול להפוך למשימה משותפת ומהנה עבורכם. הכינו בבית רשימה, ביחד עם הילד, של כל מה שאתם צריכים לקנות.

כשמגיעים לסופר במקום שאתם תבחרו את המוצרים היו יצירתיים וסבלנים, ותנו לילד משימה: "היום אתה אחראי למצוא את העגניה הכי גדולה ואת העגבניה הכי מצחיקה שיש!".

תנו לו להסתובב בסופר בסקרנות, להצביע, ואולי אפילו להכניס לשקית את החציל או הבטטה שהוא בחר. עצם הבחירה מעניקה לו כוח, שליטה וביטחון שכל כך חשובים לו בסביבת מזון.

בבית, תוכלו להסתכל על הירק יחד, למשש אותו, לחתוך לצורות ואפילו לצייר אותו. הוא בחר. הוא שולט. והירק החדש הופך פתאום להרבה פחות מאיים.

משחקים היום – אוכלים מחר

הורים יקרים, כל הפעילויות והמשחקים האלה הן כמו זריעת זרעים של סקרנות וביטחון, שכל כך חשובים עבור הילדים שלנו, במיוחד במקרים של אתגרי אכילה.

בהחלט ייתכן שלא תראו פירות באופן מיידי, וזה טבעי ובסדר גמור.

חשוב לזכור כי אין כישלונות ואין מפסידים במשחק עם אוכל. בכל פעם שהילד יסכים לגעת בירק חדש, להריח תבלין או לעזור לערבב, זוהי הצלחה אדירה וניצחון גדול.

אתם בונים מערכת יחסים חדשה ובריאה עם עולם המזון, במשחקים, בצעדים קטנים ובכל פעם שמשחקים כולם מנצחים.

קריאה נוספת: אסטרטגיות להרחבת התפריט

אוטיזם אונליין