הפרעות מוטוריות בילדים על הספקטרום

בעיות מוטוריקה עדינה וגסה נפוצות מאד בקרב ילדים אוטיסטים וחשוב לדעת כי אבחון האוטיזם בגיל מוקדם ככל שניתן, משפר באופן משמעותי את האפשרות להציע לילד.ה תמיכה וטיפול המובילים לשיפור משמעותי של היכולות המוטוריות…

אוטיזם משפיע על התפתחות מיומנויות מוטוריות בקרב ילדים, וההפרעה המוטורית מחמירה עם הזמן ומאטה את יכולת התקדמותם של הילדים בביצוע פעולות שגרתיות כגון אחיזה ותנועה רצונית.

ממצאים אלו הם תוצאות מחקר שפורסם כבר לפני שנים, בגיליון חודש אפריל 2014 של כתב העת לפעילות גופנית.

המחקר המעניין בדק למעלה ממאה וחמישים ילדים בגילאי שנה עד שנתיים וחצי. 110 מבין הילדים שהשתתפו במחקר אובחנו עם אוטיזם ו-49 מהילדים המשתתפים לא אובחנו עם אוטיזם.

המחקר מצא כי כל הילדים המאובחנים הציגו יכולת תפקוד מוטורית נמוכה בהשוואה לילדים ללא אוטיזם. עיקר המגבלות באו לידי ביטוי במוטוריקה עדינה, בפעולות בסיסיות כמו החזקת כפית או צעצוע קטן שניתן לאחוז ביד אחת.

מעבר לכך נמצאו גם פערים משמעותיים אין הילדים על הספקטרום לילדים שאינם מאובחנים, בכל הנוגע לביצוע פעולות מוטריות כמו ריצה וקפיצה.

מייגן מקדונלד, פרופסור במכללה לבריאות הציבור ולמדעי אדם באוניברסיטת אורגון, מנהלת המחקר, סבורה כי העיכוב בפיתוח מיומנויות מוטוריות בקרב הילדים האוטיזם, אינו קשור ליכולותיהם האינטלקטואליות.

לדבריה, זיהוי מוקדם של בעיות מוטוריקה בקרב ילדים אוטיסטים, מאפשר טיפול המסייע לרבים מהילדים להדביק את הפער מול חבריהם, בכל הקשור לבעיות מוטוריות.

המחקר קובע כי פיתוח מיומנויות מוטוריות צריך להיות כלול בתכניות טיפול לתינוקות וילדים שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי ולהתמקד בתקשורת חברתית.

לכן, הורים לילדים עם אוטיזם צריכים לשקול, לבדוק וליישם תוכניות חינוך גופני אדפטיביות, המותאמות ליכולות ולצרכים המיוחדים של הילד.ה.

מאפיינים מוטוריים של אוטיזם

האוטיזם לרוב גורם להופעת ליקוי באיזון החושי מוטורי. במקרים רבים ניתן להבחין בסוגי התנהגות החוזרת על עצמה ונראית כחסרת כיוון או מטרה, ומתבטאת בהשמעת קולות החוזרים על עצמם, נפנוף האצבעות או הידיים, נדנוד הגב וסיבובי חפצים עגולים.

התנהגות נפוצה זו מצביעה על עיסוק בתנועה שאינה מתואמת.

לעיתים קרובות, ילדים אוטיסטים מתקשים להתנתק מהקרקע, נמנעים מתנועות גוף הכרוכות למשל בקפיצות ומשכך, חסרים את ההתנסות המרחבית בה מורגלים ילדים שאינם מאובחנים. מצב זה מוביל לעיתים להתפתחות תנועות איטיות ומגושמות ואף לעיכוב התפתחותי מוטורי חמור יותר.

הפגיעה המוטורית בדרך כלל מובילה לכך שהילדים עוברים תהליך רגשי מורכב, המוביל לא אחת לקשיים בפיתוח מודעות הגוף.

ישנם גם תסמיני אוטיזם נפוצים נוספים בעלי נגיעה לקשיים מוטוריים כגון: ליקוי בתפיסת עומק וקשיים בתפיסה מרחבית, אשר מאופיינים בבעיות הקשורות לתיאום תנועה, התמצאות במרחב ושמירה על קצב.

עוד עולה ממספר מחקרים כי הילדים האוטיסטים שמגלים קשיים מוטוריים נמצאים מתחת לנורמה בכל הנוגע לכושר גופני ובכלל זאת גמישות, חוזק שרירי בטן, חוזק שרירי הזרוע, האצבעות והאחיזה בכלל.

בנוסף לכך הוכח כי הילדים האוטיסטים מתקשים לשמור על שיווי משקל כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית.

עוד ציינו החוקרים כי גם במקרים שבהם המוטוריקה העדינה מתפתחת באופן נורמלי, בכל הקשור למוטוריקה גסה, הילדים האוטיסטים עדיין נמצאים בעמדת נחיתות ברורה מול ילדים שאינם מאובחנים.

הורים רבים שילדיהם השתתפו במחקרים דיווחו כי הילדים נוטים ליהנות מגירויים הנובעים מתחושת סחרור, המתבטאת בנדנוד חוזר על קרוסלה או נדנדה, או מסיבוב מהיר של הגוף.

טיפול מוטורי לילדים אוטיסטים

קשיים מוטוריים נפוצים מאד בקרב תינוקות וילדים, ולא רק בקרב האוטיסטים, ומשכך ישנם טיפולים יעילים, רבים ומגוונים המציעים תמיכה וסיוע לשיפור ביצועים מוטוריים בפעוטות, ילדים ומתבגרים.

הספקטרום האוטיסטי מעלה בעיות וקשיים מוטוריים רבים ומגוונים, ועל מנת להתאים את הטיפול המתאים ביותר לילד.ה שלך, חשוב להכיר את סוגי המיומנויות ולהכיר מקרוב את רמת ההתפתחות של הילד.ה מבחינה מוטורית וגופנית.

לאור העובדה כי הבעיות המוטוריות נפוצות מאד, לא רק במקרים של אוטיזם אגב, ישנו מגוון רחב מאד של טיפולים יעילים לשיפור ביצועים מוטוריים.

בין הטיפולים הנפוצים: טיפול בעיסוי כבר מגיל ינקות, טיפולי פיזיותרפיה, טיפול בתנועה, ריפוי בעיסוק, אימוני כושר גופני, יוגה לפעוטות, טיפול במוזיקה, טיפול עם בעלי חיים ועוד.

רוב החוקרים בתחום מסכימים כי על מנת לאפשר לילד.ה להתפתח ולמצות את הפוטנציאל האישי, חשוב לאבחן את האוטיזם בגיל מוקדם ככל שניתן ולהתאים לילד.ה את הטיפול המיטבי, בהתחשב במצב התפקוד ובהיקף הפגיעה המוטורית הנגרמת בשל האוטיזם.

ראוי להדגיש כי במקרים מורכבים, הטיפול בבעיות מוטוריות עשוי להתבצע גם באמצעות שימוש בקנאביס רפואי ובאין ברירה, גם בתרופות.

קריאה נוספת: התמודדות מול בעיות בדיבור

אוטיזם אונליין