אבחון אוטיזם במבוגרים

עד לתחילת העשור השני של שנות ה-2000 היו לא מעט מקרים שבהם אנשים אובחנו לראשונה עם אוטיזם רק בגיל מבוגר, כאשר המדובר בדרך כלל על מקרים המוגדרים כתפקוד גבוה. ככל שגיל המאובחן מובגר יותר, כך האבחון הופך למורכב ומשמעותי יותר.

לאורך השנים שחלפו מספר האבחונים של אוטיזם בגיל בגרות, רק אחרי גיל 18, ובגילאים מבוגרים יותר, הולך ופוחת. בימים אלה רוב מקרי האוטיזם מאובחנים בגילאים צעירים מאד, בטח אם משווים לגיל האבחון הממוצע לפני שנת 2010.

מבחינה רפואית-אבחונית, אין דבר כזה "מבוגר מדי" ותמיד ניתן לאבחן אדם, גבר או אשה, על הספקטרום האוטיסטי. בכל גיל.

כמו בקרב ילדים, גם מבוגרים עם אוטיזם מתקשים בהבנת שפה מילולית ושאינה מילולית, כגון מחוות, הבעות פנים, טון דיבור, כמו גם בדיחות ועקיצות מילוליות.

אנשים מבוגרים עם אוטיזם, שלא קיבלו טיפול ותמיכה הולמת בגלל שלא אובחנו עד גיל מאוחר, לעיתים אף מרבים להשתמש בצורות חלופיות של תקשורת, כגון שפת סימנים, לאחר שהסתגלו לכך לאורך השנים בשל קושי להתבטא בעל פה.

חשוב לאבחן בכל גיל. גם אצל מבוגרים

אבחון אוטיזם במבוגרים נושא יתרונות וחסרונות. חלק מהאנשים מעדיפים לאבחן את עצמם ולהחליט שלא לבקש אבחון רשמי.

לפניה לאבחון מקצועי בגיל מבוגר מספר יתרונות ובין השאר:

הבנה עצמית – מבוגרים עם אוטיזם מתמודדים לאורך החיים מול קשיים אישיים מגוונים, כאשר פעמים רבות אינם מצליחים מדוע "כל כך קשה" להם, עד כדי מצבי מצוקה והדחקה קיצוניים, שפוגעים באיכות החיים ובאופיים. אבחון אוטיזם בגיל מבוגר יכול לתת פירוש והסבר לקשיים בחלק ניכר מהמקרים, מה שיסייע בהבנה של סיטואציות רבות ובהתאמת טיפול ותמיכה הולמים.

הבנה מצד הסביבה – אוטיסטים חווים קשיים חברתיים מהגיל הרך וככל שהם מתבגרים, באין תמיכה וסיוע, קשיים אלו מעמיקים ומתקבעים. אדם בוגר / מבוגר שאינו מאובחן על הספקטרום האוטיסטי, יתמודד כל חייו מול קשיים מצד הסובבים אותו, מבלי שהם מודעים למצבו. לאבחון בגיל מבוגר יש משמעות מקלה, מתוך הבנה וקבלה של הסביבה למצב המאובחן.

התמודדות ותמיכה גל למבוגרים

לאחר אבחון אוטיזם בגיל מתקדם יותר, גם המבוגרים שאובחנו יכולים לקבל תמיכה וסיוע בהתמודדות היום יומית עם הספקטרום האוטיסטי.

כך לדוגמא, מבוגרים אוטיסטים עשויים להתקשות במציאת מקום עבודה. אוטיסטים עשויים למצוא את סביבת העבודה רועשת או צפופה מידי, או שהנסיעה לעבודה עשויה להיות מלחיצה עד בלתי אפשרית, כאשר במצבים אחרים גם שינויים פתאומיים בשגרת העבודה עשויים להרגיז ולעורר רגשות קיצוניים אצל אדם מאובחן.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי שוק העבודה מגוון ובתפקיד הנכון, עם התמיכה הנכונה, מבוגרים אוטיסטים יכולים להציע הרבה למעסיקים הנכונים. בישראל פועלות מספר עמותות המסייעות למבוגרים אוטיסטים להשתלב בשוק העבודה ובין השאר: בית אקשטיין, עמותת אלווין, פרוייקט התעסוקה של אפ"י ועוד.

לאחר אבחון אוטיזם בגיל מבוגר רצוי לפנות למסגרות תומכות בנושאים הבאים:

תוכניות פעילויות פנאי – הכרוכות בנטילת חלק בפעילויות פנאי, כגון משחקים, פעילות גופנית או יציאה לקולנוע או לתיאטרון עם קבוצת אנשים.

מיומנויות לתוכניות יומיומיות – המסייעות למבוגר אוטיסט המתקשה בביצוע פעולות יומיומיות כגון אכילה ורחצה.

טיפולים מקצועיים – מבוגרים עם אוטיזם יכולים ליהנות אף ממספר טיפולים המוצעים לילדים אוטיסטים, כגון טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי.

קבלת החלטות – מבוגר עם אוטיזם יכול להיות מסוגל לקבל מספר החלטות, כמו למשל להחליט אלו פריטים לקנות בסופרמרקט, אך מתקשה לקבל החלטות אחרות כגון בנושאים פיננסיים מורכבים. עם האבחון הרשמי, המבוגר הסובל מהמצב, כמו גם סביבתו, צריכים להימנע משיפוט, ולא לקבל עבורו את ההחלטה, אלא להניח לו להתמודד בעצמו ולקבל החלטות כמיטב יכולתו.

תמיכה בטיפולים – מבוגרים רבים עם אוטיזם ממשיכים לחיות בבית המשפחה, וחלקם מטופלים על ידי בני המשפחה. טיפול בכל אדם הסובל מנכות עשוי להיות מאתגר, ובני המשפחה יזדקקו לתמיכה נוספת. ניתן לשקול שהות בנופשונים, המעניקים טיפול קצר טווח בתנאי המשפחה או מחוץ לבית. תכנית זו מעניקה למשפחות ולמטפלים במבוגרים עם אוטיזם הפסקה משגרת הטיפוח היומית שלהם.

קריאה נוספת: טיפולים לילדים אוטיסטים

אוטיזם אונליין