מחקר: לידה קיסרית מגדילה את הסיכון לאוטיזם ב-20%

האם קיים קשר בין לידה בניתוח קיסרי לבין התפתחות אוטיזם? מחקר חשוב, שהתקיים לפני מספר שנים, הצליח להראות נתונים מעניינים מאד, שחושפים קשר ברור ומוכיחים כי הסיכוי לאבחון ילד.ה עם אוטיזם גבוה ב-20% במקרה של לידה בניתוח קיסרי לעומת לידה טבעית.

החוקרים שניהלו את המחקר החשוב הדגישו כי אין זה הניתוח עצמו שמהווה גורם סיכון אלא התנאים המוקדמים שהובילו להחלטה על ניתוח קיסרי. מצב האם בהריון ומצבו של העובר, בהינתן סימפטומטים מסויימים, מחייבים את הרופאים להמליץ על ניתוח קיסרי אותם סימפטומים, הם אלה הקשורים בקשר ישיר להתפתחות אוטיזם.

ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש יוני 2015 בגיליון המקוון של כתב העת רפואי Psychiatry JAMA. מחקר זה תומך בממצאים קודמים שקישרו בין הסיכון לניתוח קיסרי ואוטיזם, ואף מוסיף מידע חשוב לנושא.

חשוב היה לבדוק אם יש קשר

מטרת המחקר שנערך באירלנד היתה לבדוק את הקשר בין דרך הלידה, במיוחד לידה קיסרית, לבין אוטיזם. החוקרים עקבו אחר רישומי לידות של ילדים בשוודיה, שנולדו בין השנים 1982 עד 2010.

קבוצת המחקר כללה קרוב ל-2.7 מיליון ילדים, שמתוכם 2.1 מיליון ילדים נולדו בלידה וגינאלית רגילה, 175,803 ילדים נולדו בניתוח קיסרי כצעד חירום שהתבקש במהלך הלידה ו-196,058 ילדים נולדו בלידת נרתיק אך נזקקו לסיוע של ניתוח קיסרי בעקבות סיבוכים.

הנתונים הראו ש-28,290 ילדים שנולדו בניתוח קיסרי, אובחנו עם אוטיזם והמחקר המלא כלל 13,411 זוגות אחים שאחד מהם סבל מאוטיזם בעוד שהשני לא. 2,555 הילדים שאובחנו באוטיזם, נולדו בניתוח קיסרי, כשאחיהם נולדו בלידת נרתיק רגילה.

ואכן, נמצא שיש קשר.

ממצאי מחקר זה מאשרים את התוצאות אליהן הגיעו מחקרים קטנים יותר שהתייקמו לאורך השנים. החוקרים מצאו כי שיעור הילדים שנולדו בניתוח קיסרי ואובחנו עם אוטיזם, גבוה ב-20% מהילדים שנולדו בלידה נרתיקית רגילה ואובחנו עם אוטיזם.

בצעד מרחיק לכת, החוקרים התבוננו על ההבדלים בין זוגות האחים, ולא מצאו הבדל משמעותי בשיעורי הניתוחים הקיסריים בין הילדים שפיתחו אוטיזם לבין הילדים שלא סבלו מהמחלה.

בהתבסס על הנתונים, החוקרים מסכמים כי סביר יותר להניח שלידה בניתוח קיסרי קשורה למספר גורמים גנטיים או סביבתיים שאינם ידועים, שהם המובילים לסיכון המוגבר המצריך לידה בניתוח קיסרי ואוטיזם.

במחקר מעקב נמצא שילדים שנולדו בניתוח קיסרי כתוצאה מבחירת האם ולא בעקבות מצב חירום, נמצאו כבעלי 21% סיכויים גבוהים יותר להיות מאובחנים עם אוטיזם.

יחד עם זאת, בעת הערכת אחיהם, לא נמצא קשר מובהק בין שיטת הלידה לבין אבחון אוטיזם.

משמעות הקשר בין ניתוח קיסרי לאוטיזם

החוקרים סבורים שלמרות שלידה בניתוח קיסרי מקושרת עם אוטיזם, אופן הלידה אינו מהווה את הסיבה לאוטיזם, והקשר טמון הלכה למעשה בגורמים אחרים הקשורים באופן ישיר למצב האם בהריון ובעיקר למצבו של העובר שברחמה.

מסקנה התבססה בין השאר גם על העובדה שהאחים של הילדים שנולדו בניתוח קיסרי ואובחנו עם אוטיזם, לא אובחנו.

החוקרים ציינו כי סביר שמגוון גורמים סביבתיים כמו גן פגיעות גנטיות, הם שמובילים בדרך כלל להחלטה על לידה בניתוח קיסרי ומאחר, ולכן סביר שהמחקר זיהה אחוז גבוה משמעותית של אוטיסטים בקרב קבוצת הילדים שנולדו בניתוח קיסרי כאמור.

ד"ר פול וואנג, ראש חטיבת המחקר להתפתחות הילד, מסביר את הנתונים וקובע שעובר עם בעיות התפתחותיות עשוי לסבול מטונוס שרירים נמוך שעשוי להפריע לו לנוע למיקום נכון ברחם לקראת לידה טבעית, שאז סביר שהרופאים ימליצו על ניתוח קיסרי.

טונוס שרירים נמוך ובעיות בהתפתחות העובר עלולים להוות סימנים מוקדמים לאוטיזם.

ד"ר וואנג מוסיף שמדובר בממצאים מרגיעים בכל הנוגע לבטיחותו של הניתוח הקיסרי עצמו, היות והניתוח הקיסרי נחשב בדרך כלל להליך מציל חיים עבור האם והתינוק שברחמה.

נתונים אלו ממחישים, שוב, עד כמה חשוב שרופא הנשים יסביר ויידע לגבי הבדיקות הגנטיות הזמינות להורים בהריון.

קריאה נוספת: 2 בדיקות גנטיות בהריון מאבחנות רקע גנטי שגורם לאוטיזם

אוטיזם אונליין