שיטת PACT מקנה להורים כלים לתקשורת טובה יותר

ניסוי קליני מעניין הוכיח ששיטת ריפוי המתמקדת במיומנויות התקשורת של ההורים עם ילדיהם האוטיסטים, נושאת פירות לטווח הארוך ומביאה לתוצאות חיוביות מאד, בעיקר עבור תינוקות וילדים צעירים.

חוקרים מבריטניה מצאו שילדים בגיל הרך שהשתתפו בתכנית, הפגינו תסמיני אוטיזם פחות חמורים בתקופה של שש שנים מתחילת הטיפול המיוחד לאחר שהוריהם עברו הדרכה וליווי מקצועי, בהשוואה לילדים אוטיסטים שהוריהם לא קיבלו את ההדרכה כאמור.

המדובר באחד המחקרים הראשונים שהראו והוכיחו כי ניתן להשיג הטבה לטווח הארוך מתכנית טיפולית המיועדת לאוטיסטים בגיל הרך ותוצאות המחקר עוררו הדים נרחבים מסביב לעולם.

המחקר פורסם במהלך חודש מאי 2010 במהדורה המקוונת של כתב העת The Lancet.

כלים לתקשורת הורים ילדים

בתכנית הטיפול החדשה, הורים השתתפו ב-18 מפגשים עם מטפל, במשך שנה ולאחר מכן תרגלו את השיטה בבית על הילד.ה. מחקר חשוב זה הוכיח שכשהטיפול עובר לשליטת ההורים, ניתן להשתמש בו ביעילות בקרב אוכלוסיות דלות במשאבים, בהם קיימת בעיה בגישה לאנשי מקצוע מיומנים שעלותם יקרה, במיוחד לאורך זמן.

התכנית, הנקראת PACT קיצור של Paediatric Autism Communication Therapy ובעברית, תרפיה בתקשורת לילדים אוטיסטים.

השיטה מתמקדת בהורים ובילדים, בגישת תקשורת חברתית. ההורים צולמו במהלך מגעים שונים עם ילדיהם ואז צפו בסרטונים ביחד עם המטפל/ת. במסגרת ההדרכה שניתנה להורים הם למדו לפרש טוב יותר את סגנון התקשורת הייחודי של הילד.ה ורכשו כלים מעשיים שסייעו בתקשורת עם הילד.ה.

כדי ליישם את התכנית בפועל ההורים התבקשו להוביל מגוון משימות מובנות בבית, במשך חצי שעה מדי יום. זוהי גישה הגיונית ומציאותית ביותר והתכנית הטיפולית כוללת התייחסות ברורה לסיטואציות יום יומיות שכל הורה לילד.ה אוטיסט/ית מכיר מקרוב.

המחקר המרתק [והחדשני נכון למועד פרסומו] עקב אחר 152 ילדים בגילאי שנתיים עד ארבע בבריטניה, שחוו בעיות תקשורת משמעותיות יחסית וכן התנהגויות חוזרות בתדירות גבוהה.

הילדים שלקחו חלק במחקר קיבלו בממוצע ציון 8 בסולם סטנדרטי של 1 עד 10, כאשר 10 מסמל את תסמיני האוטיזם החמורים ביותר.

החוקרים, בראשות יונתן גרין מאוניברסיטת מנצ'סטר, חילקו את הילדים ל-2 קבוצות דומות, כאשר קבוצה אחת השתתפה בניסוי עם תוכנית PACT ואילו הקבוצה השנייה קיבלה טיפולים שגרתיים המיועדים לילדים על הספקטרום האוטיסטי.

לאחר של 6 של איסוף נתונים החוקרים הצליחו לבדוק שוב רק 80% מהילדים שהחלו את המחקר והממצאים היו מעניינים וחשובים.

החוקרים מצאו כי הילדים שהוריהם קיבלו הדרכה לפי תכנית PACT נטו לסבול מתסמיני אוטיזם קלים יותר, בשיעור של 46% לעומת 63% בקבוצת הילדים שקיבלה את הטיפול הרגיל, שהיה נהוג עד שנת 2010.

החוקרים מצאו כי יישום תוכנית PACT הובילה להפחתה משמעותית בהתנהגויות מגבילות וחוזרות של הילדים.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי המחקר מצא כי היו ילדים שקיבלו ציון דומה בתחילת המחקר ובסופו, חלקם הגיבו טוב משמעותית מאחרים לטיפול בשיטת PACT.

ממצאי המחקר העלו לכותרות את תוכנית PACT ומאז ועד לימים אלו, התכונית נחשבת כיעילה ביותר בטיפול ושיפור איכות החיים של ילדים אוטיסטים בתפקוד בינוני ונמוך, בזכות הדרכה מיוחדת והקניית כלים לתקשורת מדוייקת יותר – להורים.

קריאה נוספת: כל העובדות על בדיקת הצ'יפ הגנטי

אוטיזם אונליין