זיהום אוויר מכלי רכב גורם לאוטיזם?

במהלך השנים האחרונות חלה התקדמות עצומה בחקר האוטיזם, בהבנה כי עיקר חלק משמעותי ממקרי האוטיזם נובעים מרקע גנטי ובשיפור תוכניות הטיפול והשילוב החברתי של האוטיסטים.

כמעט בכל שנה מתפרסמים עוד ועוד מחקרים פורצי דרך, שמגלים עוד ועוד חלקים של הספקטרום האוטיסטי הנרחב.

וכך, לפני מספר שנים התקיים מחקר מקיף שנערך בישראל, במסגרתו נבדק ונמצא כי זיהום אוויר בכלל וזיהום אוויר הנגרם בשל גזי הפליטה של כלי הרכב הרבים שעל כבישי ארצנו, מהווה גורם סיכון לאוטיזם.

כמה מכוניות! זיהום אוויר קשה

ממצאים שנאספו בישראל לאורך 10+ השנים האחרונות מעידים על כך שאיכות האוויר שאנו נושמים בארץ הקודש ירודה למדי, בוודאי אם אתם מתגוררים באזור מישור החוף ומרכז הארץ.

דוחות תקופתיים שמפרסם המשרד לאיכות הסביבה מגלים, מדי שנה, ריכוז גבוה של מזהמים שונים שכוללים בין היתר גם שאריות של חומר אורגני שנוצר תוך כדי תהליך הבעירה הפנימית של מנועים בכלי רכב שונים, זאת לצד חלקיקים שנפלטים ממפעלי תעשייה וממקורות אחרים.

למרות טענות שקיים שיפור במדידות איכות האוויר בשנים האחרונות, באזורים רבים בארץ קיים ללא ספק זיהום אוויר קשה.

מהמחקר הישראלי עולה כי זיהום האוויר, שיוצר סכנה סביבתית, פגיעה במערכת הנשימה, אסטמה ומפגעי ריח קשים, גם מהווה גורם סיכון מוגבר ללקות באוטיזם.

עשרות אלפי נבדקים. אלפי אוטיסטים

על מנת לערוך מחקר מקיף ואיכותי אודות הקשר שבין זיהום האוויר, הנובע בעיקר מכלי רכב מנועיים, לבין אבחון אוטיזם אצל תינוקות וילדים נדרשו החוקרים לנתונים רבים ומדויקים.

קבוצת החוקרים המוכשרים שניהלו את המחקר המרתק כללה מדענים מובילים מישראל כמו גם עמיתים מרחבי העולם.

צוות המחקר נעזר הן ברישומים שנאספו מתחנות לניטור איכות האוויר ברחבי הארץ והן ברישומי המוסד לביטוח לאומי מהן ניתן היה ללמוד על מספר הילדים המאובחנים בכל שנה ולפי חלוקה גיאוגרפית.

צוות החוקרים ערך מחקר אנונימי לחלוטין, למען שמירה על פרטיותם של משתתפי המחקר, אך פעל בשיטתיות והצליח לבדוק נתונים המשוייכים לעשרות אלפי תינוקות וילדים שנולדו וגרים בישראל, ביניהם גם 2000 ילדים וילדות שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי.

המיקוד היה בילדים שנולדו בטווח של ארבע שנים, כאשר לכל נבדק היתה התייחסות לרמת זיהום האוויר בתקופת ההריון ובשנת החיים הראשונה.

כך בנו החוקרים מודל איכותי ומהימן לגבי הקשר שבין החשיפה לזיהום אוויר בהריון ובילדות המוקדמת לבין הסיכוי לפתח אוטיזם.

יש קשר בין זיהום אוויר לאוטיזם?

כבר בפתח סיכום המחקר המרתק ציינו החוקרים כי ניתוח הנתונים שהתקבלו במחקר נעשה בזהירות הראויה.

דוגמא לכך ניתן למצוא בנטרולם של משתנים אחרים, מלבד מדדי זיהום אוויר סביבתיים, הנובעים ממגורים לצד צירי תנועה ראשיים [רמת זיהום אוויר קיצונית].

החוקרים הגדילו וציינו כי משתנים כמו גיל ההורים, למשל, שעשוי להיות בעל משמעות מסויימת, נוטרלו על מנת לקבל תשובה נאמנה למציאות בצורה הטובה ביותר האפשרית.

בשורה התחתונה ולאחר ניתוח סטטיסטי של הנתונים שנאספו, ניתן לקבוע כי קיים קשר בין זיהום אוויר לבין אבחון אוטיזם.

לפי המחקר, חשיפה [של האם] לזיהום אוויר גבוה במהלך ההריון וחשיפה של התינוק/ת לזיהום אוויר בשנה הראשונה של אחר הלידה, מגבירים את הסיכון לאוטיזם.

ההתמקדות בחלקיקים של דו תחמוצת החנקן הנישאים באוויר ואשר הנם תוצאה של גזי פליטה ממנועי כלי הרכב הרבים שנעים באיטיות על כבישי ארצנו, אפשרו לחוקרים לייחס את הממצאים בעיקר לזיהום אוויר שנגרם מכלי רכב.

החוקרים ציינו עוד כי נתוני המחקר מצביעים על כך שהסיכון לאוטיזם גבוה יותר בשל חשיפה למזהמים בשנה הראשונה לחיים של התינוק/ת, לעומת חשיפה של האם לזיהום אוויר במהלך ההריון.

על כל פנים ולפי תוצאות המחקר החשוב, שיפור באיכות האוויר והפחתה מיידית של זיהום האוויר בישראל, נדרשים בכדי להקטין את הסיכון למחלות ריאה ואסטמה וכנראה שגם למניעה של אוטיזם.

זיהום אוויר בכלל וזיהום אוויר הנגרם בשל גזי הפליטה של כלי הרכב שלנו, מעלים את הסיכון לאוטיזם. ככל שהאם ההריונית והתינוק/ת בשנת החיים הראשונה, נחשפים יותר לזיהום אוויר כך הסיכוי לאבחון אוטיזם גובר.

כל אחד מאיתנו יכול לעשות שינוי קטן. לנסוע פחות. לחסוך בדלק [נסיעה רגועה] ובעיקר לעבור לכלי רכב חשמליים.

קריאה נוספת: סימנים ראשונים לאוטיזם – כבר מגיל חצי שנה

אוטיזם אונליין