בין בעיות להפרעות אכילה אצל ילדים אוטיסטים

ילדים וילדות על הספקטרום האוטיסטי סובלים מהפרעות אכילה, בעיקר עד גיל 6, הרבה יותר מילדים וילדות באותם גילאים, שאינם מאובחנים על הספקטרום. לילדים אוטיסטים יש בעיות עם אוכל.

האוטיסטים עשויים להפגין התנהגויות טקסיות המשפיעות על הרגלי האכילה שלהם לרעה. רבים מהאוטיסטים נוהגים להגביל את התפריט ולהיצמד למגוון מצומצם מאד של מאכלים "שחייבים להיות בכל ארוחה", ובמקרים קיצוניים התנהגותם מובילה לחוסרים תזונתיים המובילים לירידה במשקל, מחסור חמור בוויטמינים ובעיות גדילה.

רוב ההורים לילדים מאובחנים יוכלו להעיד ממקור ראשון על בעיות אכילה אצל ילדיהם, עד כדי רמה חמורה המוגדרת כהפרעת אכילה. ההתמודדות מול בעיות האכילה צריכה להתחיל כבר בגיל ינקות והמפתחות, כמעט כמו תמיד, בידיים של ההורים.

בין בררנות אכילה להפרעת אכילה

בעיות אכילה בקרב ילדים אוטיסטים נעות על הספקטרום, ממש כמו האוטיזם עצמו, מבעיות קלות ועד להפרעות אכילה מורכבות, המחייבות התייחסות מקצועית וטיפול רפואי.

ברוב המקרים, ניתן להבחין בבעיות אכילה המתפתחות כבר בגיל צעיר מאד ולאורך השנים, ללא טיפול ותמיכה, בעיות האכילה של הילד.ה מחמירות והופכות להתנהגות מאתגרת מאד להתמודדות מבחינתם של ההורים.

במקרים קשים במיוחד, בעיות האכילה זוכות להגדרה רשמית של הפרעות אכילה.

כך לדוגמא נפוצה, ילדים אוטיסטים נוטים במיוחד לאכילה סלקטיבית ותבניתית, כאשר הם יסכימו לאכול רק סוג אחד של דגני בוקר או שניצלונים לצורך העניין. אם דגני הבוקר או השניצלונים הספציפיים שהם אוהבים לא יוגשו להם, הם לא יאכלו בכלל, גם במשך שעות וימים. במקרים קיצוניים הילדים יגיבו בהתפרצות זעם ואובדן שליטה מוחלט ממש ליד שולחן האוכל.

ניתן לקבוע כי אחת הסיבות הבסיסיות ביותר לבעיות אכילה אצל הילדים האוטיסטים, הנה החשש שלהם מפני דברים לא מוכרים ומיני מזונות בלתי מוכרים בפרט. במצב שבו הילדים יקבלו מהוריהם מאכל חדש ולא מוכר הם מסוגלים להימנע מאכילה במשך שעות ארוכות וימים שלמים.

הילדים, ברוב המקרים, אינם מביעים התנגדות מילולית לאכילה של מוצרי מזון החדשים להם, אלא נאבקים בשקט ובחוסר אכילה מצידם.

ממחקרים מקיפים שבדקו את הרגלי האכילה של ילדים אוטיסטים עולה כי במקרים של אכילה בררנית, הילדים מסוגלים להגביל את עצמם לחמישה סוגי מזונות קבועים ובמקרים קיצוניים אפילו פחות מכך. הם מדקדקים בקטנות ולא מתפשרים מצד אחד, ומצד שני, מסוגלים לאכול כמויות גדולות מתוך המגוון המצומצם של המאכלים האהובים עליהם. מעבר לכך ובניגוד לנורמה, נראה כי הם אינם משתעממים מאכילה קבועה של אותם סוגי מזון לאורך תקופה של שנים ארוכות.

ילדים אוטיסטים עשויים להיות סלקטיביים לגבי גוון האוכל, כך שיעדיפו ויתמקדו באכילת מזונות בצבע צהוב או לבן בלבד, כגון אורז, תפוחי אדמה ופסטה. אחרים יעדיפו מאכלים בעלי מרקם חלק לעומת אלו שיעדיפו מזונות פריכים בלבד.

עוד נמצא כי האוטיסטים נוטים להעדיף מזונות עשירים בפחמימות, עשירים בקלוריות ודלים בסיבים תזונתיים. הרגלי אכילה אלו פוגמים בתפקוד המעיים ומובילים פעמים רבות לעצירות.

חשוב לדעת, כפי שציינו בתחילת הדברים, כי בעיות אכילה הולכת ומחמירות עם השנים ובאין טיפול הולם מצד ההורים, הילדים עשויים להגיע למצב של פגיעה בריאותית מסיבות מגוונות. לכן חשוב להתייחס ברצינות רבה לבעיות האכילה של הילד.ה כבר מגיל צעיר, לקבל ייעוץ מקצועי ולרכוש כלים מתאימים לצורך התמודדות והקלה על הילד.ה.

המפתחות להקלה על בעיות אכילה אצלך

אין ספור מחקרים הוכיחו כי הורים הרוכשים כלים מתאימים ומיישמים שיטות טיפוליות המתאימות להתמודדות מול בעיות אכילה, מסייעים מאד לילדיהם לרכוש הרגלי אכילה בריאים יותר.

קיימות שיטות רבות שההורים יכולים לאמץ ולעשות בהן שימוש, בהתאם למצב של הילד.ה וכפי שניתן להבין, מגוון הפרעות האכילה מהן סובלים ילדים אוטיסטים רחב מאד.

כך לדוגמא, ניתן לחזק אצל הילדים את תפיסת המגוון ולעורר את חוש הטעם, על ידי כך שההורים מרגילים את הילד.ה לאכול פריט מזון אחד, בצורת בישול ועשייה שונות ועם תבלינים מגוונים.

ניתן להראות לילד.ה כיצד ניתן לשנות את דרך ההכנה של סוג מזון ספציפי, כיצד ניתן לשנות את המרקם של אותו סוג מזון באמצעות עיבוד, בישול או אפיה וכיצד ניתן לחתוך את אותו סוג מזון בכמה צורות שונות.

שיטה נוספת להתמודדות מול בעיות אכילה הנה שיטת החיזוק לסירוגין. שיטה זאת עושה שימוש בחיזוקים חיוביים כשהילד מתנהג באופן רצוי, והסרת החיזוקים כשהוא מתנהג באופן בלתי רצוי ככל שהדברים נוגעים לתזונה [במקרה זה].

כך ובהתאם לשיטת החיזוק לסירוגין, ההורים מתבקשים לעודד את הילד לאכול מגוון רחב יותר של מאכלים, באמצעות הענקת פרס בכל פעם בה הילד מוכן להתנסות במאכלים בריאים חדשים. שיטה זאת הוכחה כיעילה מאד, במיוחד כאשר עושים בה שימוש כבר מגיל צעיר מאד ובעקביות.

הילד מקבל חיזוקים עד לנקודה בה הוא לומד מחדש שברוקולי או קטניות [לדוגמא] הם למעשה מאכלים טעימים ובריאים. ניתן וצריך לחזור על הפעולה עם מגוון נרחב ככל הניתן של מאכלים בריאים, ובשלב שהילדים מתרגלים למאכל החדש ונאותים להכניס אותו לתוך התפריט שלהם, המאכל עצמו הופך לחיזוק חיובי.

על מנת למצוא את הדרך להתמודד מול בעיות או הפרעות אכילה של הילד.ה שלך, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי במסגרת קופת החולים ובאופן פרטי, כאשר כמעט בכל מקרה ועם כל ילד.ה הכללים מעט שונים וסוגי הדיאטה המתאימה משתנה בהתאם.

המפתחות להטבת המצב התזונתי והקניית הרגלי אכילה בריאים נמצאים בידיים שלנו, ההורים. מחקרים ארוכי טווח שהתפרסמו בתקופה האחרונה מלמדים כי רבים מהילדים האוטיסטים שקיבלו תמיכה מההורים לאורך שנות הילדות, מגיעים למצב מאוזן מבחינה תזונתית כבני נוער ומתבגרים.

קריאה נוספת: הגורמים להפרעות אכילה אצל האוטיסטים

אוטיזם אונליין