רכיבה טיפולית לאוטיזם

מחקרים מצאו כי רכיבה טיפולית מתאימה לילדים ומבוגרים הסובלים מאוטיזם ומשפרת באופן ניכר את ביטוייהם של הסימפטומים העיקריים בתחום התקשורתי, החברתי וההתנהגותי. לכן אין פלא כי רופאים רבים ממליצים לשלב רכיבה טיפולית כחלק מן המערכת הטיפולית המוצעת לאוטיסט ולמשפחתו.

אוטיזם

אוטיזם הוא תסמונת הפוגעת ביכולתו של אדם לקלוט מסרים מן הסביבה ולפתח קשרים בריאים עם אנשים אחרים. תסמונת האוטיזם נחשבת ללקות התפתחותית המתחילה בגיל הרך ומתבטאת בשלושה תחומים עיקריים- תקשורת, תפקוד חברתי והתנהגות חריגה.

רמת שכיחותה של התסמונת עומדת על כ-4 תינוקות מתוך 10,000 לידות (שכיחות גבוהה יותר בקרב בנים). רמת האוטיזם וביטוייו שונים מאדם לאדם, לכן אבחון מוקדם הינו בעל חשיבות גבוהה במטרה להעניק את הטיפול המתאים ביותר. ישנם מגוון טיפולים באוטיזם,ביניהם: הידרותרפיה, טיפול באומנות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול תרופתי, שיטת ABA ועוד. אחד הטיפולים המומלצים לאנשים בעלי אוטיזם הינו הרכיבה הטיפולית. מהי רכיבה טיפולית וכיצד היא מסייעת לילדים בעלי אוטיזם?

רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית מיועדת לכל אחד המעוניין לשפר את איכות חייו בכל מישורי החיים. הדאגה והטיפול בסוס, האפשרות לרכב על גבו, הדרך בה הסוס והמדריך מקבלים את המטופל כמות שהוא, המרחבים הפתוחים והקשר שנוצר עם המדריך והסוס, מאפשרים את הבסיס להליך הטיפולי.

בתחילת הטיפול מבצע המדריך אבחון באמצעות שיחה ותיאום ציפיות וכך נקבעות המטרות הטיפוליות של המפגשים. מפגשי הרכיבה הופכים עם הזמן למקום "בטוח", בו מסוגל המטופל להביא את עצמו האמיתי ביחד עם כל הקשיים והמכשולים- בבית הספר, בעבודה, בחברה ובמשפחה וללמוד כיצד להתמודד עימם.

הרכיבה הטיפולית עוזרת לשקם את החלק הפגוע שבגוף או בנפש וכן גם שומרת על החלק הבריא הקיים ומחזקת אותו. בעזרת הרכיבה הטיפולית ניתן להגיע לשיפור בתחומים רבים, ביניהם התחום המוטורי, החברתי, הרגשי, הנפשי, ההתנהגותי, הקוגניטיבי והתפיסתי.

כיצד רכיבה טיפולית מסייעת לאוטיסטים?

  • תקשורת – אחד הסימפטומים העיקריים של האוטיזם הוא הקושי לתקשר עם הסביבה ועם אחרים. היחסים בין הסוס למטופל נרקמים ללא מילים מוגדרות והופכים עם הזמן לקשר בטוח ומחזק. מטפלים רבים מדווחים כי ניתן לראות מן המפגש הראשון את הקשר המיוחד אשר נוצר בין האוטיסט לסוס. נראה כי הסוס אינו מהווה איום עבור האוטיסט אלא להיפך- מקום של הבנה עמוקה, חוסר שיפוט וקבלה אמיתית.
  • יצירת מקום בטוח – הסוס אשר ניתן ללמדו דברים, לרכב עליו, לדבר אליו ולסמוך עליו, ביחד עם המדריך הטיפולי, מעודדים יצירת מקום בטוח עבור האוטיסט.
  • מקום מרגיע – הסוס מהווה שילוב בין עוצמה לבין עדינות ולכן נחשב בעיני רבים לחיה אצילית במיוחד. תכונות אלו עוזרות לסוס לקבל בשלווה את התנהגותו החריגה של האוטיסט, גם הסוערת ביותר. מתוך הכלה זו, לאחר מספר רגעים, נרגע האוטיסט וניתן לעבוד עימו וללמדו דברים חדשים.
  • חיזוק השרירים, הקואורדינציה ושיווי המשקל – הרכיבה על הסוס מצריכה יכולת מוטוריקה מורכבת ולכן מסייעת לחיזוק השרירים ומעודדת יציבות, שיווי משקל וקואורדינציה.
  • הפחתת גירויים – השקט של המרחבים הפתוחים מתאים במיוחד לילדים אשר סובלים מעודף גירויים מהסביבה ומעניק תחושה של רוגע.
  • תחושת השפעה – הסוס אשר מגיב לתנועותיו של הרוכב עליו מחזק את ההבנה של האוטיסט כי יש בו יכולת לגעת באחר, להשפיע עליו ולכוון אותו.
  • תחושתיות – בעת הרכיבה נוצר מגע פיזי בין המטופל אל הסוס ובכך מתחזקת התחושה הסנסו- מוטורית הרגשית והתקשורתית.

לסיכום, תכונותיו האציליות של הסוס והקשר העמוק שנוצר בינו לבין האוטיסט הופכים את הרכיבה לחוויה טיפולית חיובית ומתאימה עבור הלוקים באוטיזם.

אוטיזם אונליין