מעבדה לחקר האוטיזם בפקולטה לרפואה בגליל

ד"ר אוון אליוט עומד בראש המעבדה לנוירו-ביולוגיה מולקולארית והתנהגותית אשר הוקמה בפקולטה לרפואה בגליל – שלוחה של אוניברסיטת בר אילן בעיר צפת.

המעבדה, שהוקמה עוד במהלך שנת 2014, עוסקת בעיקר במחקר המנסה להבין את המנגנונים המולקולאריים המשתנים במוח האנושי וכיצד הם משפיעים על ההתנהגות שלנו, כאשר הדגש הוא על ההתנהגות האוטיסטית, כאשר המחקר בעיקרו מתבסס על קבוצת אנשים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.

קבוצת המחקר כוללת אנשים שאובחנו עם אוטיזם, תושבי ישראל, בעיקר בשל העובדה שהאוכלוסייה בישראל כוללת אנשים מארצות מוצא שונות, אנשים דתיים וחילוניים מדתות שונות ובעיקר – מגוון אנושי נרחב.

המחקר מתמקד במוח האנושי

בתקופה זו אין עדיין מספיק ידע אודות השינויים שחלים במוחם של אנשים אוטיסטים ומהן הדרכים היעילות ביותר לטיפול בהם. לצורך בדיקת הדברים וגילוי דרכי טיפול הוקמה המעבדה לחקר האוטיזם. למחקר יש שתי מטרות עיקריות:

מטרה ראשונה: המחקר מנסה להבין את תסמיני האוטיזם לסוגיהם השונים והדרך להתאים טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי, בהתאם לתסמינים ספיציפיים. לצורך זה, כך לפי החוקרים, לפני הכל יש לאתר ולאפיין את ההבדלים המולקולריים שקיימים בין מוח של אוטיסט לבין מוח של אדם שאינו אוטיסט.

החוקרים דיווחו כבר בתחילת הדרך על סימנים של דלקת ושל פעילות מואצת במערכת החיסונית בבדיקות שנערכו על קבוצת המחקר. מידע מעניין נוסף שהתגלה, וכמעט לא נמצאו דיווחים קודמים לגביו, הצביע על כך שמערכת החלבונים אשר זורמים בדם ונמצאים גם במערכת החיסון היא גדולה פי כמה במוח של אוטיסט לעומת אנשים שאינם אוטיסטים.

מטרה שנייה: המעבדה לחקר האוטיזם שמה לה למטרה לבנות מאגר מידע גדול ומפורט אודות אנשים שאובחנו עם אוטיזם ובני משפחותיהם. מאגר מידע זה הוא ייחודי וראשון מסוגו בארץ.

מאגר זה כולל שלושה סוגים של מידע:

  • מידע רפואי קליני אודות האדם שאובחן עם אוטיזם כולל פרטים לגבי תסמינים ורמת תפקוד.
  • מידע אודות העבר הרפואי של האוטיסט.ית ובני המשפחה. מידע זה כולל לראשונה מידע מלא אודות מעקב ההריון שלאחריו נולד/ה הילד/ה, על מחלות ומצבים בריאותיים של האם בזמן ההריון ועל אשפוזים בבתי חולים.
  • דגימות ביולוגיות וגנטיות של האוטיסט.ית לשם סריקת המערכת החיסונית והיבטים גנטיים נוספים הקשורים לאוטיזם.

מאגר מידע חשוב!

מאגר המידע המופרט שהוא למעשה המיזם הראשון שלקח על עצמו לאגד, לנתח ולשמור נתונים קריטיים לחקר האוטיזם.

המאגר מאפשר ניתוח מתקדם של נתונים, המסייעים לחוקרים להבין את השינויים הביולוגיים שמתחוללים במוחם של אנשים אוטיסטים ועוד הרבה מעבר לכך.

כמו כן, באמצעות הנתונים הנאספים ניתן ללמוד על הקשר בין גנטיקה ואוטיזם, ובכך לייעל ולהנגיש את האפשרות לאבחון מוקדם של אוטיזם – עוד במהלך ההריון.

קריאה נוספת: אבחון פגיעות גנטיות שגורמות לאוטיזם בהריון

אוטיזם אונליין