מהו ויסות חושי ראייתי?

כולם מדברים על הפרעות קשב. מעטים שמעו על ויסות חושי, למשל כשהטיקט בחולצה מציק, או כשיש רגישות גבוהה לרעש. אבל לא הרבה מודעים לכך, שעלולה להיות בעיה גם בוויסות החושי הראייתי.

כשילד רגיש למגע, הוא יכול לבקש שיגזרו לו את הטיקט של החולצה, לבחור גרביים בלי תפר ולהיות מאוד בררן בבגדים שהוא כן מוכן ללבוש. גם מגע יום יומי של חיבוק או ליטוף, יכול להרגיש לו חזק מדי או חלש מדי.הרגלי שינה ואוטיזם

כשילד רגיש בשמיעה, הוא יכול להילחץ ואף להימנע ממצבים בהם יש הרבה רעש, כמו מסיבות או אירועים חברתיים. לפעמים אפילו רעשים שאנחנו כמעט לא שמים אליהם לב, כגון רעש של מזגן או מכונת כביסה יכולים להפריע לו מאד.

רגישות שמיעתית נוספת, עלולה להיות לצלילים שאחרים משמיעים, ועלולים להיות בלתי נסבלים למי שרגיש. לדוגמה, קולות של אכילה, לעיסה, מזלג הנוגע בצלחת או בשיניים, נחירות או גרירת רגליים על הרצפה, יכולים לגרום לתחושת סבל וזעם, על אף שאין בעיה באוזניים והשמיעה תקינה לחלוטין.

 רגישות בחוש הריח, יכולה לבוא לידי ביטוי בסלידה קיצונית מריחות שאף אחד לא אוהב, כגון ריחות של זיעה או של שירותים ציבוריים. אלא שבעוד רובנו סתם לא אוהבים את הריחות האלה, מי שרגיש לריח, יכול לסבול ואף להימנע ממש ממצבים בהם יש ריחות שעבורו הם פשוט חזקים מדי.

באופן מעניין, מי שרגיש, יכול לשים לב לריחות שאחרים כלל לא שמים אליהם לב, למשל: ריח של בננה, בושם או תבלינים מסוימים באוכל.

ילדים על הספקטרום האוטיסטי עלולים לסבול מרגישות גבוהה בכל אחד מהחושים, ובכלל זה רגישות בחוש הראייה, על אף שבדיקות הראייה תקינות והראייה מושלמת.

לילדים מסוימים שאובחנו עם אוטיזם, יש ראייה כל כך טובה, עד כדי כך שהם מסוגלים לראות גרגרים של אבק באוויר- ולעתים דווקא הראייה המאוד חדה והמאוד רגישה שלהם, יכולה להיות מאד לא נעימה להם.

כאמור, יש מעט מאוד מודעות לכך שעלולה להיות בעיה בוויסות החושי בראייה, וייתכן שגירויי ראייה סטנדרטיים שכלל אינם מפריעים לרובנו, עלולים להיות "חזקים מדי", עבור הסובלים מאוטיזם.

למשל: הדשא עלול להיות "ירוק מדי", תאורה מלאכותית של ניאונים ופלורסנטים עלולה להרגיש להם חזקה מדי ומסנוורת, והתבוננות בפרצופים של אחרים (ובמיוחד בעיניים שלהם) עלולה להיות קשה מדי.

במקרים מסוימים ייתכן והדבר קשור בצורה מסוימת לקשיים בהתבוננות בדף של טקסט עמוס באותיות קטנות וצפופות.

חלק מהילדים הסובלים מאוטיזם, עלולים לסבול גם מהתקפי פרכוסים כתוצאה מחשיפה לגירויים ראייתיים חזקים מדי, כגון אורות חזקים ומהבהבים (אפילפסיה פוטו-סנסטיבית).

הפחתת עוצמת הגירוי החושי, או שינוי שלו

כך למשל, ילדים הסובלים מרגישות גבוהה בשמיעה, יכולים להרכיב אוזניות מסננות רעש כאשר הם נמצאים בסביבה רועשת מדי עבורם, או כשהם רוצים להתרכז.

שמיכת כובד, יכולה במקרים מסוימים ליצור תחושת רגיעה אצל הסובלים מקשיים בויסות חושי במגע.

על פי מגוון מחקרים רפואיים מבוססים, יתכן וחלק מהילדים הסובלים מאוטיזם או מקשיים בויסות החושי, עלולים להיות רגישים גם בחוש הראייה. מחקרים אלו מתייחסים לתופעות כגון רגישות לאור, קשיים בשמירה על קשר עין ואולי אף בקריאה ממושכת.

לקריאה נוספת:

Ludlow AK, Wilkins AJ, Heaton P. Colored overlays enhance visual perceptual performance in children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2008;2(3):498–515.

Ludlow AK, Wilkins AJ. Case report: color as a therapeutic intervention. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2009;39(5):815–818.

Aoki S, Kagitani-Shimono K, Matsuzaki J, et al. Lesser suppression of response to bright visual stimuli and visual abnormality in children with autism spectrum disorder: a magnetoencephalographic study. J Neurodev Disord. 2019;11(1):9. Published 2019 Jun 14. doi:10.1186/s11689-019-9266-0

 Król M, Król ME. A Novel Eye Movement Data Transformation Technique that Preserves Temporal Information: A Demonstration in a Face Processing Task. Sensors (Basel). 2019;19(10):2377. Published 2019 May 23. doi:10.3390/s19102377

Robinson GL, Whiting PR. The interpretation of emotion from facial expression for children with visual processing problems. Australian Journal of Special Needs Education. 2003;27(2):50–67.

Northway N, Manahilov V, Simpson W. Coloured filters improve exclusion of perceptual noise in visually symptomatic dyslexics. Journal of Research in Reading. 2010;33(3):223–230.

אוטיזם אונליין