תופעות של התנהגות חזרתית נפוצות מאד, מאפיינות רבים מהילדים האוטיסטים ומוכרות להורים, לבני המשפחה לכל מי שמכיר את הילד.
אם אתם רואים את הילד מתנדנד עם פלג הגוף העליון בזמן ישיבה ומשחק או שהילד מרבה לחזור על מילים, זוהי התנהגות חזרתית. אבל למה הם עושים זאת והאם יש דרך לנהל את ההתנהגויות האלה?
הבנת ההתנהגויות החזרתיות היא הצעד הראשון למציאת דרך יעילה לתמוך בילדכם. מדריך זה יספק לכם תובנות חשובות, אסטרטגיות מועילות ועצות מומחים שיסייעו לכם לנהל את התנהגויות הילד בצורה שמקדמת את רווחתו.
מהי התנהגות חזרתית?
המונח התנהגות חזרתית מתייחס למגוון התנהגויות המאופיינות בחזרתיות, נוקשות, חוסר התאמה והיעדר גמישות.
התנהגויות אלו כוללות התנהגויות מוטוריות סטריאוטיפיות, התנהגויות המיועדות לצורך גירוי עצמי – לעיתים קיצוני ומסוכן, התנהגויות כפייתיות ונוקשות, והתנהגויות חזרתיות מילוליות כמו אקולליה (חזרה על דברים שנאמרו הנפוצה גם היא בקרב ילדי הרצף).
התנהגות חזרתית עלולה להפוך לבעיה כאשר היא תופסות חלק משמעותי מהשעות שבהן הילד ער ופעיל.
כך היא עלולה להגביל השתתפות בפעילויות חיים אחרות, מפריעה לאינטראקציות חברתיות, משבשת את הלמידה של התנהגויות ראויות יותר ואף עלולה לגרום לנזק גופני משמעותי.
כנראה שאין להתנהגות חזרתית של אוטיסטים משמעות אחת, אך ההשערות כוללות בין השאר: הפחתת מתח, סיפוק או תגמול מיידי, גירוי חושי או כחלק מתהליך ויסות חושי.
התופעה הנפוצה הנה אחד מהסימנים העיקריים להפרעה על הרצף האוטיסטי (ASD) אצל ילדים. עם זאת, המנגנונים שמאחוריה לא תמיד ברורים לחלוטין.
כמה מומחים מאמינים שההתנהגות נובעת מבעיות קשב, בעוד שאחרים סבורים שהן נובעות מהפרעות ובעיות מוטוריות.
כך לדוגמה, ישנם מחקרים המצביעים על כך שהפרעות בהתפתחות המוטורית אצל ילדי הרצף תורמות להופעתן של ההתנהגויות החזרתיות.
דוגמאות להתנהגות חזרתית
לפניך מספר דוגמאות לתופעות של התנהגות חזרתית אצל ילדים אוטיסטים העשויות להופיע כבר מגילאים צעירים מאד:
- התנהגויות מוגבלות
- הליכה קדימה ואחורה
- נפנוף בידיים
- סיבוב הגוף
- נדנוד הגוף
- הכאת הראש בקירות או משטחים אחרים
- עקשנות לגבי דברים מסוימים
- שמירה על שגרה קבועה ראו ערך אכילה בררנית
- סוגי התנהגויות חזרתיות
ישנם שלושה סוגים עיקריים של התנהגויות חזרתיות בקרב ילדים עם אוטיזם: חזרות מוטוריות, חזרות תחושתיות וחזרות קוגניטיביות.
חזרות מוטוריות – תנועות פיזיות החוזרות על עצמן, כמו נפנוף ידיים סיבוב ונדנוד הגוף בישיבה או בעמידה.
חזרות תחושתיות – חיפוש אחר גירוי תחושתי על ידי חזרה על פעולות כמו נגיעה אובססיבית בטקסטורות מסוימות.
חזרות קוגניטיביות – מחשבות או רעיונות חוזרים ונשנים, כמו שאלות או דיבורים על נושא אחד שוב ושוב.
מתי צריך לדאוג?
כאשר התנהגויות חזרתיות מפריעות ללמידה, לשינה או לפעולות יומיומיות, או כאשר הן הופכות למטרד עבור בני המשפחה והסובבים – יש מקום לדאגה.
לדוגמה, אם הילד כל הזמן מתמקד בנפנוף ידיים במקום לשים לב בכיתה, זה יכול להפריע להתפתחותו.
ניתן גם לקבוע כי ככל שהיקף ההתנהגות החזרתית של הילד גדול יותר, ביחס לשעות בהן הוא ער ופעיל, כך המצב חמור יותר ומצריך התערבות מקצועית.
האם זה סימן לאוטיזם?
כשלעצמה, התנהגות חזרתית אינה בהכרח מעידה על אוטיזם. עם זאת, כשהן מפריעות ליכולת של הילד להתחבר לאחרים או לפעול בסביבות מסוימות, יש לחשוב על הערכה מקצועית והתופעה בהחלט עלולה לתת סימן מוקדם ל-ASD.
התנהגויות חזרתיות הן אחת מהתכונות המרכזיות של אוטיזם והן קשורות לשוני הנוירולוגי של האוטיסטים.
מחקרים מראים שהן עשויות להיות קשורות לאופן שבו המוח מעבד מידע, ויכולות לשמש מנגנון התמודדות עם חרדה חברתית, מתח ועניינים הנוגעים לוויסות חושי.
אסטרטגיות טיפוליות
ישנם מספר כלים שיכולים לעזור בניהול התנהגויות חזרתיות:
ניתוח התנהגות יישומי (ABA) – הטיפול בשיטת ABA מתמקד בזיהוי הגורמים להתנהגויות ולימוד התנהגויות חלופיות.
טיפול באינטגרציה חושית – הטיפול מיועד להתמודד עם רגישויות תחושתיות, ולעזור לילדים להתמודד עם הצורך בהתנהגות חזרתית.
שיפור תקשורת – עידוד הילד לתקשר בדרכים אחרות יכול לעזור להפחית ולמתן את התופעה באופן משמעותי.
ההתמודדות של הילד ושלנו, ההורים
התנהגויות חזרתיות הן חלק מרכזי בהתפתחות ילדים על הרצף האוטיסטי.
למרות שהן לא תמיד מזיקות, יש חשיבות רבה להתערבות טיפולית מקצועית במצבים שבהם ההתנהגות החזרתית פוגעות באיכות החיים של הילד והקרובים אליו.
חשוב להציע סביבה תומכת שבה הילד יכול להתמודד עם הצרכים התחושתיים שלו, ובמידת הצורך – להציע אלטרנטיבות בצורה רגועה ומבוקרת.
יש צורך במחקר נוסף כדי להבין, לטפל ולקבל את ההתנהגות חזרתית של ילדים אוטיסטים בצורה טובה יותר. ככל שנבין יותר, נוכל לעזור יותר.
כהורים, עלינו להיות מסוגלים להתמודד עם הנושאים המרכזיים והמורכבים בחיי הילדים שלנו. ההתמודדות מורכבת ומאתגרת, אך יש בהחלט מה לעשות ותמיד אפשר לפנות ולקבל עזרה מקצועית. חשוב להבהיר לילד שהוא אהוב, מקובל ובעל ערך וזוהי נקודה חשובה מאד גם בהתמודדות מול התנהגויות חזרתיות.
אתם מכירים את הילדים שלנו יותר טוב מכולם. אם אתם חשים כי ניתן לעזור לילד בדרך כלשהי, פנו לרופא הילדים או למטפל מקצועי לצורך הערכה והפניה לטיפול או טיפולים מסייעים.
חשוב לזכור כי אתם לא לבד. אין צורך "להחביא" את הילד ובהחלט אפשר לעזור לו להתמודד טוב יותר עם תסמיני הרצף האוטיסטי בכלל ועם תופעות של התנהגות חזרתית בפרט.
ההמלצה שלנו, כתמיד, לפנות עם הילד למטפל או מטפלת מקצועיים, על מנת למצוא ולהתאים את הטיפול הנכון, שיוכל לסייע לילד להתמודד מול התופעות של התנהגות חזרתית ולשפר את איכות החיים.
קריאה נוספת: דיאטה כטיפול לילדי הרצף