אחד הכלים החשובים ביותר להורים לילדים אוטיסטים עומד מאחורי המושג הטרמה או באנגלית Priming ומן הראוי שכל הורה יכיר את חשיבותה של ההטרמה ככלי טיפולי במסע של הילד האוטיסט.
המטרה העיקרית של הסקירה שלפניך הנה לספק להורים ולבני המשפחה כלים מעשיים לשימוש בהטרמה בחיי היומיום עם הילד.
כידוע, האוטיזם מוגדר כהפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על התקשורת, האינטראקציה החברתית וההתנהגות.
בין האתגרים הנפוצים בקרב פעוטות וילדים אוטיסטים:
- קשיים בתקשורת מילולית ולא מילולית
- קושי בהבנת רמזים חברתיים ויצירת קשרים חברתיים
- התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים
- רגישות יתר או תת-רגישות לגירויים חושיים
- קושי בהתמודדות עם שינויים ומעברים
הטרמה היא כלי טיפולי חיוני עבור ילדים אוטיסטים, המתייחס לתהליך של הכנה מראש לאירועים, שינויים או מצבים חדשים.
המדובר למעשה על הכנה מוקדמת "הטרמה" מהשורש ט.ר.ם, שהיא תהליך שבו מעוררים באופן חלקי זיכרונות או קשרים מנטליים טרם ביצוע מטלה או פעילות מסוימת.
תהליך זה מגביר את הנגישות למידע בתודעה או בזיכרון של הילד בעקבות חשיפה לאות או התרחשות ספציפית.
ההטרמה משמשת ככלי יעיל להכנת המוח האנושי לעיבוד מידע או לביצוע פעולות בצורה יעילה יותר ומכאן חשיבותה המיוחדת עבור ילדים אוטיסטים.
כיצד פועלת ההטרמה במוח של הילד?
המוח של הילד האוטיסט, ובני האדם כולם, בנוי באופן לפיו המידע שנצבר בו [קלט] שמור על גבי רשתות עצביות המאוגדות במבנה של צבירים.
הצבירים הרבים שבמוח מחבורים וקשורים האחד עם השני.
כשאחד הצבירים במוחו של הילד מופעל בשל קלט חושי, צבירים אחרים המחוברים וקשורים אליו, כמו "מניעים מנועים" ומוכנים לפעולה הצפויה.
הסיבה לכך הנה שצבירים אלה מייצגים מידע דומה, הקשור לקלט החושי שהילד ספג, והסיכוי שהמידע שהם מכילים יעבור למודעות של הילד גדלים מאד.
לדוגמה, ישירות מתוך מוחו של ילד אוטיסט:
כאשר הצביר המייצג את המושג "רעש" מופעל בגלל שהילד שומע רעש פתאומי, צבירים מסוימים הקשורים ומחוברים אל צביר הרעש במוחו של הילד יניעו מנועים ויהיו מוכנים להכנס לפעולה, כאשר צבירים אלה מייצגים סוגים שונים של רעשים שנחרטו במוחו של הילד.
בשלב כלשהו, בהתאם לרמות הגירוי במוחו של הילד, צבירים נוספים אלה יעבור לרמת המודעות של הילד וכך, בהתאם לצבירים שנכנסים לפעולה – הילד יבחר כיצד לפעול ומה לעשות בהישמע רעש מסויים.
למה זה כל כך חשוב?
חשיבותה של ההטרמה נובעת משלושה גורמים עיקריים.
צורך בשגרה וצפיות
רבים מהילדים האוטיסטים מתקשים עם שינויים פתאומיים ומעדיפים סביבה צפויה ושגרה מוכרת וקבועה. הטרמה מספקת להם את היציבות והביטחון שהם זקוקים כל כך לו.
איך עושים את זה?
- תדאגו שלילד יהיה סדר יום קבוע וברור, גם כאשר הוא אינו עם ההורים או בסביבה משתנה.
- השתמשו בלוחות זמנים חזותיים או כתובים כדי להציג את סדר היום במקום הנגיש לילד.
- הכינו את הילד מראש לכל שינוי צפוי בשגרה, גם אם הוא נראה כשינוי קטן וחסר משמעות.
הפחתת חרדה וסטרס
הטרמה מסייעת להפחית את רמות החרדה והסטרס הנגרמות ממצבים לא מוכרים. באמצעות ההטרמה נוכל לסייע לילד להתכונן נפשית למה שעומד לקרות, ובכך תפחת תחושת חוסר הוודאות שהנה טריגר מרכזי במופעי החרדה.
איך עושים את זה?
- זהו סימני מצוקה מוקדמים אצל הילד, כמו הליכה הלוך ושוב או שאלות חוזרות.
- השתמשו בטכניקות הרגעה כמו נשימות עמוקות או לחץ עמוק (חיבוק) כשאתם מזהים סימני חרדה.
- ספקו לילד מרחב בטוח בבית אליו יוכל לפנות כשהוא מרגיש מוצף.
שיפור תקשורת והבנה
הטרמה מאפשרת לילד להבין טוב יותר את הסיטואציה הצפויה ולהתכונן אליה מנטלית. היא משפרת את יכולת התקשורת ומפחיתה תסכול הנובע מאי-הבנה של סיטואציות שאינן צפויות.
איך עושים את זה?
- השתמשו בסיפורים חברתיים או תמונות כדי להסביר מצבים חדשים או מורכבים.
- פתחו מיומנויות תקשורת באמצעות משחקים ופעילויות יומיומיות.
- שקלו שימוש בתקשורת חלופית ותומכת (AAC) אם הילד מתקשה בתקשורת מילולית.
הטרמה היא כלי רב-עוצמה שיכול לשפר משמעותית את איכות החיים של ילדים אוטיסטים ומשפחותיהם. היא מספקת את היציבות והביטחון שילדים אלה זקוקים לו כדי להתמודד עם העולם סביבם, ומאפשרת להם להשתתף בצורה מלאה יותר בחיי היומיום.
4 סוגי הטרמה
לפניך הסבר מפורט אודות ארבעת סוגי ההטרמה החשובים להורים לילדים אוטיסטים.
הטרמה מילולית
הטרמה מילולית מתייחסת להסבר בעל פה על מה שעומד לקרות. זוהי שיטה ישירה ופשוטה להכנת הילד לאירועים או שינויים צפויים. חשוב להסביר את מה שעתיד לקרות במשפטים קצרים וברורים ובשפה פשוטה.
איך עושים את זה?
- השתמשו בשפה פשוטה וברורה, המותאמת לרמת ההבנה של הילד.
- חזרו על המידע הרלוונטי מספר פעמים לאורך היום
- הקפידו על טון דיבור רגוע ומרגיע בהסברים לילד.
- שלבו שאלות פשוטות בכדי לוודא שהילד הבין את המידע.
הטרמה חזותית
הטרמה חזותית כוללת שימוש בלוחות זמנים, תמונות או סמלים להמחשת הצפוי. זוהי שיטה יעילה במיוחד עבור ילדים אוטיסטים, שלרוב מעבדים מידע חזותי בצורה טובה יותר לעומת המידע המועבר להם בהסבר מילולי.
איך עושים את זה?
- צרו לוח זמנים חזותי יומי או שבועי עם תמונות או סמלים והציבו אותו במקום מרכזי בבית.
- השתמשו בתמונות אמיתיות של מקומות או אנשים שהילד יפגוש במהלך היום או באירוע.
- עשו שימוש באפליקציות או תוכנות מחשב וכלים טכנולוגים המאפשרים המחשה חזותית.
- עדכנו את הלוח החזותי באופן קבוע כדי לשקף שינויים בשגרת היום יום של הילד ובני המשפחה.
הטרמה כתובה
הטרמה כתובה מתבססת על שימוש ברשימות או הוראות כתובות. זו שיטה מועילה במיוחד לילדים אוטיסטים שיודעים ואוהבים לקרוא ומעדיפים לעבד מידע כתוב. אם הילד שלך הוא תולעת ספרים, ההטרמה הכתובה תעזור לו מאד.
איך עושים את זה?
- כתבו הוראות ברורות וקצרות, עדיף בצורת רשימה או צעדים ממוספרים.
- השתמשו בגופן ברור וגדול מספיק לקריאה נוחה.
- שקלו שימוש בצבעים שונים להדגשת מידע חשוב.
- עודדו את הילד לסמן משימות שהושלמו, מה שיכול לתת תחושת הישג.
הטרמה חושית
הטרמה חושית מתייחסת להכנה של הילד לגירויים צפויים כמו רעש לסוגיו ומגע. זוהי שיטה חשובה במיוחד לילדים האוטיסטים עם רגישות חושית גבוהה.
איך עושים את זה?
- הכינו את הילד וחשפו אותו לרעשים חזקים או פתאומיים שעלולים להופיע. השמיעו רעשים בכלים טכנולוגיים ובעוצמה משתנה בהדרגה.
- אפשרו לילד להתנסות בטקסטורות או מרקמים חדשים בסביבה בטוחה, לפני חשיפה ממשית.
- תרגלו עם הילד באופן הדרגתי התמצאות בסביבה מרובת אנשים, בחברת בני משפחה וחברים, תוך משחקים הכרוכים במגע עם אחרים.
- הרגילו את הילד לעשות שימוש באוזניות מבטלות רעשים או משקפי שמש בסביבה בטוחה, כהכנה לסביבה עם גירויים חזקים.
- הדגימו לילד טכניקות הרגעה עצמית כמו נשימות עמוקות או לחיצה על כדור לחץ או אביזרים סנסוריים אחרים על מנת שיתרגל לעשות בהן שימוש.
שילוב של כל סוגי ההטרמה הללו יצור עבור הילד מערכת תמיכה מקיפה ויעילה. חשוב להתאים את הטכניקות השונות לצרכים האישיים של כל ילד, תוך התחשבות בחוזקות ובאתגרים הייחודיים שלו.
הטרמה יעילה יכולה לשפר משמעותית את היכולת של הילד להתמודד עם שינויים ומצבים חדשים, ולהפחית חרדה וקשיים התנהגותיים הנובעים מהאוטיזם.
הטרמה כדבר שבשגרה
יישום הטרמה בחיי היומיום דורש עקביות, סבלנות והתאמה אישית לרמת התפקוד וההבנה של הילד. המדובר על תהליך מתמשך, ארוך טווח, שחשוב לפתח ולשכלל, ככל שהילד מתבגר ומתפתח ובהתאם ליכולותיו ולאתגרים שעמם הוא מתמודד.
חשוב לזכור שכל ילד הוא ייחודי, ומה שנמצא כיעיל עבור ילד אחד עשוי שלא להתאים עבור ילד אחר, ובכל מקרה, חשוב לגלות גמישות מירבית לאורך התהליך עם הילד.
התמקדו בשיטות שאתם מבחינים שמתאימות לילד ושפרו אותן לאורך הזמן. הטרמה יעילה יכולה להפחית משמעותית את רמות החרדה והתסכול של הילד, ולשפר את היכולת שלו להתמצא ולהתמודד עם אתגרי היומיום.
למרות שהמדובר על תהליך ארוך ומתמשך, מהר מאד מבינים עד כמה ההטרמה חשובה ועד כמה חשוב לילד להגיע לנקודות התמודדות, קטנות ככל שיהיו, כאשר הוא מוכן וחמוש בכלים של "זיכרון" ו"ניסיון", המקלים עליו להרגיש שהוא בשליטה.
לפניך מספר דוגמאות מעשיות, שיעזרו להפוך את התיאוריה לפרקטיקה בחיי המשפחה ולטובת הילד.
יצירת לוח זמנים
לוח זמנים יומי או שבועי מספק מסגרת ברורה וצפויה, מה שמסייע לילדים האוטיסטים להבין ולהתכונן למה שעומד לקרות. לעיתים זה נראה שולי, אבל זה מאד מאד חשוב לילדים שלנו.
איך עושים את זה?
- צרו לוח זמנים ויזואלי עם תמונות או סמלים המייצגים פעילויות שונות והציבו אותו במקום מרכזי בבית.
- שלבו אלמנטים של בחירה בלוח הזמנים, למשל אפשרות לבחור בין שתי פעילויות אחר הצהריים.
- עדכנו את הלוח באופן קבוע ועברו עליו עם הילד בתחילת כל יום. רצוי שכל בני המשפחה יהיו מעורבים.
- השתמשו בצבעים שונים לסוגי פעילויות שונות. למשל, כחול לפעילויות בית ספר, ירוק לפעילויות פנאי, סגול למשימות בבית וכו.
הכנה לאירועים מיוחדים
מהר מאד מגלים עד כמה חשובה ההטרמה לקראת ארוחות חג, טיולים או אירועים משפחתיים חריגים, ועד כמה היא מסייעת לילד להתכונן נפשית ורגשית לשינויים בשגרה. אפילו ערב ליל הסדר יכול לעבור בלי אירועים מיוחדים בכפוך להטרמה מתאימה, עד כדי כך.
איך עושים את זה?
- שלבו את האירוע החגיגי והמיוחד שמתקרב בלוח הזמנים הוויזואלי של הילד.
- התחילו את ההכנה מספר ימים או שבועות לפני האירוע, בהתאם לצורכי הילד.
- השתמשו בתמונות או סרטונים או כל אמצי ויזואלי אחר כדי להמחיש את מה שצפוי באירוע.
- הכינו ביחד עם הילד "ערכת הישרדות" עם פריטים מרגיעים, אביזרים סנסוריים וצעצועים מוכרים.
- תרגלו בין בני המשפחה ועם הילד מיומנויות חברתיות או התנהגויות מצופות לפני האירוע ובהתאם לאופיו.
שימוש בסיפורים חברתיים
סיפורים חברתיים הם סיפורים קצרים המתארים סיטואציה חברתית ספציפית שאליה תרצו להכין את הילד, ומסייעים לילד להבין ולהתמודד עם מצבים חברתיים בהם יתקל בחיים האמיתיים.
איך עושים את זה?
- בשנת 2025 כל אחד יכול להיעזר בצ'אט GPT, ג'ימיני או קלוד – לתאר ל-AI את הסיטואציה ולבקש שיכתוב סיפור חברתי.
- הקפידו לכתוב את הסיפור מנקודת המבט של הילד, תוך שימוש בשפה פשוטה וברורה ובמשפטים קצרים.
- כללו בכל הסיפורים תיאורים ברורים של רגשות ומחשבות של הדמויות המשתתפות בסיפור.
- השתמשו באיורים או תמונות להמחשת הסיטואציה כפי שעולה מן הסיפור [מישהו אמר AI?].
- הקריאו את הסיפור מספר פעמים לפני האירוע הצפוי ונהלו עם הילד שיחה פעילה על הסיפור.
הכנה מראש לשינויים
הכנה מראש לכל שינוי צפוי בשגרה הרגילה מסייעת לילד להתמודד עם השינוי ומפחיתה חרדה.כפי שכבר ציינו, שינוי בשגרה יכול להיות גם הקטן ביותר, ואם הילד יהיה מוכן מבעוד מועד, הוא ירגיש הרבה יותר בשליטה והרבה פחות חרד ולחוץ.
איך עושים את זה?
- הודיעו על שינויים מראש, ככל האפשר, תוך מתן הסבר ברור לסיבת השינוי ולזמניות שלו.
- השתמשו בלוח זמנים חזותי כדי להראות היכן השינוי מתרחש במהלך סדר היום של הילד.
- הציעו לילד אפשרויות בחירה בתוך השינוי, ככל שהדבר אפשרי, כדי לתת לילד תחושת שליטה.
- תרגלו את טכניקות ההרגעה שאותן הסברנו על מנת שהילד יוכל להשתמש בהן בזמן השינוי.
טכנולוגיה בשירות ההטרמה
כמה טוב שאנחנו חיים בעידן של AI ומגוון אפליקציות יעודיות לילדים אוטיסטים. הכלים הדיגיטליים יכולים לסייע משמעותית בהטרמה לילדים אוטיסטים.
הטכנולוגיה מאפשרת יצירת סביבה צפויה ומובנית, המפחיתה חרדה ומשפרת את היכולת להתמודד עם שינויים.
איך עושים את זה?
- אפליקציית Choiceworks מסייעת בשיפור התנהלות יומיומית ותכנון סדר יום. היא עוזרת לילדים להשלים רוטינות יומיומיות, לנהל רגשות ולשפר סבלנות.
- TouchChat היא אפליקציה בעברית המאפשרת תקשורת באמצעות לוחות תקשורת דינמיים, עם מעל 10,000 סמלים בינלאומיים.
- Sequence it! אפליקציה המפרקת משימות לתתי-משימות, מציגה אותן בצורה ויזואלית ואודיטורית, ומסייעת בהבנת רצף אירועים.
ערכת הטרמה אישית
יצירת ערכה המותאמת לצרכים הספציפיים של הילד יכולה לסייע בהתמודדות עם מצבי לחץ ושינויים בשגרה.
איך עושים את זה?
- הכינו "ערכת חושים" עם פריטים מרגיעים כמו כדורים לחיצים, בדים רכים, או אביזרים סנסוריים נוספים.
- כללו בערכה כרטיסיות ברורות עם תזכורות ויזואליות / כתובות לטכניקות הרגעה שהילד תרגל ומכיר.
- התאימו את תכולת הערכה לגירויים המרגיעים הספציפיים שנדרשים לילד כמו: מגע, ראייה, שמיעה, ריח או טעם.
- הכינו גרסה ניידת של הערכה שהילד יוכל לקחת איתו לגן הילדים או לבית הספר.
שיתוף פעולה
עבודה משותפת עם מסגרות חינוכיות וטיפוליות חיונית ליצירת רצף טיפולי ולהבטחת יישום עקבי של אסטרטגיות ההטרמה.
במילים אחרות, חשוב שהגננות, המורים וכל המטפלים של הילד יכירו את טכניקות ההטרמה בהן אתם עושים שימוש עם הילד, ויישמו אותן במידת האפשר גם כאשר הילד נמצא בגן הילדים, בבית הספר או מסגרת טיפולית.
איך עושים את זה?
- שתפו את הצוות החינוכי בגן או בבית הספר בתכולת ערכת ההטרמה האישית של הילד ובמטרותיה.
- ספקו מידע על סימני הלחץ הייחודיים, המאפיינים את הילד והאסטרטגיות שיעילות במיוחד עבורו.
- בקשו מהצוות החינוכי המלווה לאפשר לילד גישה חופשית לערכת ההטרמה לפי הצורך שלו ובעידוד שלהם.
- קבעו פגישות מעקב קבועות עם אנשי הצוות החינוכי לעדכון ושיפור השימוש בערכה של הילד.
זכרו, יישום יעיל של אסטרטגיות הטרמה דורש התאמה אישית מתמדת, עקביות וגמישות. שיתוף פעולה הדוק בין הבית, המסגרת החינוכית והגורמים הטיפוליים יסייע ביצירת סביבה תומכת ומעצימה עבור הילד.
כשההטרמה לא עובדת
לעתים, למרות מאמצינו, שיטות ההטרמה שבחרנו עשויות להיות לא יעילות. במקרים כאלה, חשוב לבחון מחדש את הגישה, לבצע שינויים ולהתאימה מחדש בהתאם לצרכים של הילד.
איך עושים את זה?
- נהלו יומן מעקב: רשמו אילו שיטות הטרמה ניסיתם ואיך הילד הגיב לכל אחת מהן.
- התייעצו עם אנשי מקצוע: פנו למטפלים או מורים של הילד לקבלת תובנות נוספות.
- שנו את העיתוי: לפעמים ההטרמה נעשית מוקדם מדי או מאוחר מדי. נסו לשנות את הזמן שבו אתם מתחילים את תהליך ההטרמה.
- בדקו גורמים חיצוניים: לעיתים ניתן לזהות כי גורמים סביבתיים או בריאותיים משפיעים על יעילות ההטרמה.
גמישות בהטרמה
צרכיו של כל ילד משתנים לאורך הזמן, בהתאם להתפתחות האישית ולהתבגרות שלו. לכן חשוב להיות גמישים ולהתאים את שיטות ההטרמה בהתאם להתפתחות של הילד.
איך עושים את זה?
- בצעו הערכה תקופתית: בדקו מדי כמה חודשים האם שיטות ההטרמה עדיין יעילות.
- היו קשובים לשינויים: שימו לב לסימנים שמעידים על כך שהילד זקוק לגישה שונה.
- התאימו את רמת הפירוט: לעתים ילדים זקוקים ליותר או פחות מידע בהטרמה ככל שהם מתבגרים.
- שלבו את הילד בתהליך: ככל שהילד גדל, נסו לערב אותו בתכנון ההטרמה. זה יכול לעזור לו לפתח מיומנויות של ניהול עצמי.
התמודדות עם מצבים בלתי צפויים
למרות תכנון מדוקדק ועם כל הרצון הטוב, תמיד יגיעו גם מצבים שלא ניתן להטרים אליהם. פיתוח אסטרטגיות להתמודדות עם מצבים כאלה הוא חיוני עבורכם.
איך עושים את זה?
- פתחו "תוכנית חירום": הכינו רשימה של אסטרטגיות הרגעה מהירות שעובדות עבור הילד והיו מוכנים להפעלתן בכל עת.
- תרגלו תרחישים: שחקו משחקי תפקידים עם הילד ובני משפחה נוספים, בכדי לתרגל תגובות למצבים בלתי צפויים.
- למדו טכניקות הרגעה: תרגלו עם הילד, בשיתוף בני משפחה, טכניקות כמו נשימות עמוקות או מדיטציה קצרה.
- הכינו "ערכת חירום": שמרו תיק קטן עם פריטים מרגיעים כמו אוזניות, צעצוע אהוב ומגוון אביזרים סנסוריים שתמיד יהיה זמין.
ההתמודדות עם אתגרים בהטרמה היא תהליך מתמשך של למידה והתאמה, בהתאם לתוצאות ההטרמה ולתגובות של הילד. אל תתייאשו אם משהו לא עובד מיד, סבלנות.
המשיכו לנסות גישות שונות עד שתמצאו את מה שעובד הכי טוב עבור הילד. חשוב לשמור על תקשורת פתוחה עם הילד ועם אנשי המקצוע המטפלים בו, ולהיות סבלניים ואמפתיים לאורך כל התהליך.
קריאה נוספת: מלטדאון