המצב של הילד.ה החמיר בגלל המלחמה?

ילדים אוטיסטים פגיעים הרבה יותר למצבי טראומה והמצב בישראל, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל אי שם באוקטובר 2023, הוביל להחמרה במצבם התפקודי והנפשי של אלפי ילדים על הספקטרום האוטיסטי. אם גם אתם שמתם לב להחמרה במצב של הילד.ה מאז שפרצה המלחמה, חשוב שתמשיכו לקרוא.

חרדות, דיכאון, סטרס ופוסט טראומה הם רק חלק מהשפעותיה השליליות של מלחמת חרבות ברזל על ילדי הרצף. עד כמה המלחמה מחמירה את מצבם הנפשי והקוגניטיבי, איך מתקדמים מכאן והלאה ומה עושים לפני שיהיה מאוחר מדי?

מלחמת חרבות ברזל ואירועי ה-7 באוקטובר השפיעו ועדיין משפיעים באורח קשה על כל אזרחי מדינת ישראל. עם אלפי בני אדם שנרצחו, אלפים שנפצעו, מאות חטופים ומאגר בלתי נגמר של מראות קשים, המציאות הקשה והשגרה הקשוחה שנקלענו לתוכה משפיעה כמובן על כולנו, אך כשמדובר בילדים על הספקטרום האוטיסטי, ההשפעה גדולה ועוצמתית הרבה יותר.

ילדים אוטיסטים, כפי שכולנו כבר יודעים ומבינים, אוהבים שגרה, רפטטיביות וסדר יום צפוי – סיטואציה שכבר לא ממש קיימת כאן בחצי שנה האחרונה, כאשר כמעט בכל רגע נתון יש אירוע חדש, הרוגים ופצועים, זירת אירועים חדשה ובעיקר ים של מתח וחרדה באוויר.

ההורים וגורמי החינוך השונים מתקשים לתווך לילדים האוטיסטים את המצב הנוכחי והמציאות בה אנו חיים, והילדים מצידם, נותרים עם רמות גבוהות מתמיד של מתח וחרדה קיומית של ממש.

"תוצאות המחקר שלנו שבדק את תוצאות המלחמה על ילדי הרצף והוריהם מתחילת מלחמת חרבות ברזל, הראה שילדים אוטיסטים חווים רמות גבוהות ביותר של סטרס טראומטי בעקבות התקפות ה-7 באוקטובר מילדים אחרים. במקביל, ראינו גם רמות גבוהות מאוד של דיכאון, חרדה ומתח בקרב הורי הילדים הללו" אומר ד"ר ג'ודה קולר, שחקר את השפעת מלחמת חרבות ברזל על ילדי הרצף ונבי משפחותיהם.

טראומה, סטרס וחרדה בגלל המלחמה

צוות המעבדה לאוטיזם לילדים ובני משפחותיהם שבאוניברסיטה העברית בראשותו של ד"ר ג'ודה קולר, חקר את ההשפעות הפסיכולוגיות של מלחמת ה-7 באוקטובר על ילדי הרצף ובני משפחותיהם. במחקר זה הם גילו שהמלחמה הציבה לילדי הרצף אתגר קשה במיוחד, מאחר ויכולת החיזוי הושפעה באופן משמעותי ופגעה בשגרת חייהם.

בהעדר שגרה בחייהם, ילדים אוטיסטים רבים גילו תסמינים של סטרס, חרדה ופוסט-טראומה והורים רבים דיווחו על רמות גבוהות של טראומה, חרדה ופגיעות יתר שנוצרה בשל מציאות המלחמה.

"אחד המאפיינים העיקריים של אוטיזם הוא העדפה ללוח זמנים יומי צפוי וברור. מלחמת חרבות ברזל הפרה את האיזון הזה ולכן אין זה מפתיע שהילדים הללו ייאבקו בתקופות מלחמה שאינן ניתנות לחיזוי. אירועי החודשים האחרונים העצימו את חשיפת הילדים האוטיסטים להפרעות טראומתיות בשגרה הקיימת, ראינו שיש רמות גבוהות של סטרס וחרדה אצל ילדים אלו, בהשוואה לדיווחי הורים לילדים שאינם עם אוטיזם" אומר ג'ודה קולר.

"מנתונים ראשונים שאספנו בתחילת המלחמה נמצא שהורים לילדים עם אוטיזם דיווחו על רמות חרדה, סטרס, מתח ודיכאון הגבוהות פי 2-4, ביחס לדיווחים שקיבלנו במדגם דומה שנערך לפני המלחמה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון".

החמרה במצב הילד.ה בזמן המלחמה: מה הסיבות?

מלחמת חרבות ברזל מערימה קשיים נוספים על ילדי הרצף, מעבר לקשיים שהם חווים בשגרה, עם מציאות לא יציבה שמשתנה בפתאומיות וגורמת לתחושה של חוסר שליטה, חרדה ורגישות חושית מועצמת והיא משפיעה על ילדים עם אוטיזם במספר היבטים עיקריים.

חרדה

מהנתונים העולים במחקר של קולר עולה כי במציאות הזו של ימינו, ילדי הרצף חיים בתחושה של חוסר שליטה מוחלטת הגורמת לחרדה עקב האיום הממשי שקיים כאן.

חשיפת יתר למידע

עניין הנגשת המידע הופך להיות למסובך יותר בימי מלחמה, צריך לספק לילדי הרצף הסברים על למה יש פיצוצים, הפגזות ואזעקות ולמה ההורים עצמם נראים מודאגים? ילדים אוטיסטים נחשפים למידע רב על המלחמה ורבים מהם יתמקדו בפרטים הקטנים של הידיעות/התכתבות/התמונות והסרטונים שהם רואים העשויים להוות טריגר לחרדה ותחושות שליליות.

עצימות גבוהה

ילדי הרצף רגישים יותר לגירויים חיצוניים כמו: אורות, רעשים, צלילים, ריחות ובעת מלחמה הם עשויים לחוות גירויים אלו בעצימות גבוהה בהרבה.

איך אפשר להקל על הילד.ה?

תמיכה וכמה שיותר ממנה. יש לא מעט פעילויות שאפשר ליזום, ביחד עם הילדים ובצלה של המלחמה שברקע.

מעבר לכך ועל מנת להקל עליהם את שגרת המלחמה כדאי לגרום להם לתחושת שליטה וביטחון באמצעות מספר פעולות פשוטות כמו: יצירת סדר יום קבוע, פעילויות מוכרות שיעזרו להם להבין מה הולך לקרות ומתן הסבר פשוט וברור על המצב הקיים.

פעולות אלו יסייעו להפחית את החרדה ויעניקו להם תחושה של שליטה וביטחון ומציאות כזו כמו של פעם – מוכרת ולא מאיימת.

לשדר רוגע ושגרה ככל שניתן – תחושת הרוגע והביטחון של כל ילד באשר הוא מגיעה ממה שההורים משדרים, מהתחושות שהסביבה הקרובה להם משדרת.

לכן כדאי לשדר רוגע, יציבות ולתת את התחושה שביתי הוא מבצרי, הכול יהיה בסדר ויציב ואנחנו כאן בשבילך ותמיד נשמור עליך. בנוסף, כדאי להימנע מלראות חדשות בנוכחות הילדים או לקיים שיחות מפחידות ופסימיות על המצב, כי לילדים האוטיסטים יש חיישנים מפותחים והם סופחים את כל המידע הזה פנימה, ולעיתים מתרגמים אותו לצורות שונות של חרדה מוגברת.

עזרה נפשית – המלחמה, שעדיין רחוקה מלהסתיים, חושפת את מידת פגיעותם הגבוהה של ילדי הרצף לאירועים הטראומתיים שקורים כאן, לדברי קולר יש צורך מידי במתן עזרה נפשית דחופה לילדים אלו ובני משפחותיהם, לפני שיהיה מאוחר מדי.

"המחקר שלנו הדגיש את הצורך הקריטי במתן תמיכה נפשית לילדים ולהוריהם בתקופה המאתגרת הזו, כי רק תמיכה בצרכי בריאות הנפש המתעוררים אצל משפחות אלה, תמנע משבר גדול יותר בעתיד. ולכן, עלינו להעניק תמיכה בבריאות הנפש של ילדים אלו ובני משפחותיהם כדי שיוכלו לשרוד את המציאות הזו בצורה הטובה ביותר לפני שיהיה מאוחר מדי והם יפתחו משבר נפשי עמוק שכבר לא נוכל לטפל בו!".

אם אתם חשים כי המצב של הילד.ה החמיר מאז שפרצה המלחמה, מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולמטפלים מקצועיים אחרים שמטפלים בילד.ה ולעדכן אותם לגבי הסימפטומים בהם הבחנתם.

חשוב מאד שלא להזניח את המצב ולאפשר לילד.ה לקבל טיפולים ותמיכה ככל שנידרש, בשל השפעותיה הקשות של המלחמה.

קריאה נוספת: הצצה לתוך הראש של ילד.ה על הרצף האוטיסטי

אוטיזם אונליין