אבחון אוטיזם תוך מספר דקות

על פי פרופסור דניס פי. וול, חוקר בכיר ומנהל מחלקת המחשוב הביולוגי במרכז הביורפואי בבית הספר אבחון אוטיזם תוך מספר דקותלרפואה של הרווארד ניתן לאבחן אוטיזם תוך פרק זמן קצר. במחקרו טוען וול כי על ידי סרטון בין 2-3 דקות בו נצפה הילד משחק ומילוי שאלון על ידי ההורים ניתן לאבחן האם הילד נמצא על הקשת האוטיסטית.

מחקרו של פרופסור בול מרים צעקות ושאלות רבות בקרב מומחים בתחום האוטיזם לגבי מהימנותו של אבחון מסוג זה. כיצד עובדת שיטת האבחון החדשה? במה היא שונה מן השיטות הקודמות והאם אבחון כזה אפשרי?

 

אוטיזם

 

אוטיזם (מתוך ה- DSM) משתייך להפרעות בילדות ומתבטא באמצעות הפרעות התפתחותיות (PDD) והפרעות תקשורת. תסמונת האוטיזם קשה מאוד לאבחון המהווה נתון קריטי למתן טיפול יעיל לאוטיסט. האוטיזם הקלאסי מתבטא באמצעות צדדים רבים בהתפתחותו של הילד- ליקויים וקשיים בתקשורת עם הסביבה, כשלים בהבעה המילולית והרגשית, ליקויים בדיבור או חוסר דיבור, התנהגות חזרתית, בעיות בקואורדינציה, תחושתיות יתר (קשיים בעת מגע או חוסר תחושה) ועוד.

שיטת האבחון

 

האבחון נעשה ללא מפגש פנים מול פנים עם הילד, אלא דרך סרטון וידאו קצר אותו מצלמים ההורים ומעלים לרשת. בנוסף לסרטון על ההורים למלא שאלון הקשור להתנהגותו והתפתחותו של הילד. השיטה החדשה מתבססת על תוכנה ממוחשבת אותה יצר וול ובאמצעותה ניתן לאבחן את מצב הילד "אונליין".

וול פיתח אלגוריתם המפענח את תשובות ההורים מן השאלון ומן הסירטון ומזהה האם קיימים סימנים המעידים על הימצאות הילד על הקשת האוטיסטית. על הנתונים המתקבלים מן ההורים עובר גם מנתח מידע מיומן מתחום האוטיזם בכדי לוודא תיאום בין התוצאות. תהליך אבחון זה מהיר ביחס לשיטות האבחון האחרות המקובלות היום.

השיטה החדשה למול השיטות האחרות

 

באמצעות שיטה זו כל משפחה יכלה להפנות את הילד לאבחון, בלי עיכובים, בלי הצורך להזיז את הילד ממקומו המוכר ובאמצעות המכשירים הטכנולוגים הקיימים ברשותם. אבחון אוטיזם באמצעות השיטות המקובלות יכול להארך שעות רבות ואף חודשים. ההורים מוצאים עצמם עוברים ממומחה למומחה במשך תקופה ארוכה עד אשר מגיעות תוצאות האיבחון.

בארה"ב, לשם ההשוואה, אורך המבחן הרשמי לאבחון אוטיזם יותר מ- 4 שעות ומשלב 93 שאלות ובדיקה של מגוון פרמטרים עצום. השיטה אומנם מדויקת אך אינה יעילה או פרקטית- לא ניתן לקיים אבחון בכל מרפאה, רשימת ההמתנה לאבחונים ארוכה וזמן משמעותי עבור קידומו של הילד מתבזבז.

האבחון המקובל כיום

 

לא ידוע על גורם גנטי באמצעותו ניתן לאבחן את התסמונת. האבחון למעשה בא לבדוק את כישוריו והתנהגותו של הילד בהתאם למקובל מבחינה התפתחותית בגילו. האבחון משלב תרגילי תקשורת, משחקים הדורשים דמיון, תצפית על התנהגותו, מבחנים פסיכולוגיים, בדיקת ההיסטוריה הרפואית של הילד והמשפחה ועוד. המבחנים נעשים מחוץ לסביבה המוכרת לילד- דבר שמשפיע מאוד על אופיו והתנהגותו.

לאחרונה פורסם מחקר חדש על ידי חוקרים ממכון ויצמן ומאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ובו הם מתארים כי מצאו סממן ביולוגי העלול להצביע על אוטיזם בקרב תינוקות. הבדיקה נקראת FMRI ובאמצעותה ניתן לאבחן אוטיזם בגיל צעיר על ידי איתור סנכרון נמוך בפעילות המוח- דבר היכול להצביע על אוטיזם.

בניגוד לשיטה החדשה אותה המציא פרופסור וול, המתייחסת לנתונים המגיעים מן המחשב, מתייחסות הבדיקות המקובלות לפרמטרים רבים נוספים- התנהגות הילד, יכולת קשר עין עם הבודק, יכולת השמעת קולות, הצבעה על דברים ועוד. לסיכום, על פי פרופסור דניס פי. וול ניתן לאבחן אוטיזם תוך מספר דקות אך עדיין לא ידועה מהימנות הבדיקה ותוצאותיה.

אולי יעניין אותך גם:

האם בדיקה תוכל לזהות אוטיזם בשלב ההריון?

https://www.autism.org.il/%D7%90%D7%91%D7%97%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%95%D7%98%D7%99%D7%96%D7%9D-%D7%91%D7%92%D7%99%D7%9C-%D7%A6%D7%A2%D7%99%D7%A8/
אוטיזם אונליין