למרות התקדמות רבה שנעשתה במהלך השנים בתחום קבלתו של השונה והאחר, עדיין מוצאים את עצמם לא מעט אוטיסטים הרחק מאחור.
המדובר לא רק באנשים המתמודדים עם בעיות התנהגות חמורות או בעיה של התפרצויות אגרסיביות, שמאפיינת חלק מבעלי אוטיזם שנחשבים למתפקדים ברמה נמוכה (אוטיזם בתפקוד נמוך). גם אחרים, שנמצאים בתפקוד גבוהה יחסית עשויים להתמודד עם חסמים.
עובדת קיומם של קשיים שונים שעימם מתמודדים אוטיסטים רבים מבחינה חברתית וקשיי התקשורת שלהם, מקשה עליהם להצליח גם בתחום האקדמי וגם לאחר מכן – בהשתלבות בעבודה. אך למרבה המזל, המצב משתנה. בארצות הברית, הולך ונבנה מערך של תמיכה וליווי לסטודנטים אוטיסטים. מערך זה מעלה באופן ניכר וחסר תקדים את סיכויי ההצלחה של האוטיסט בתחום האקדמי אך גם בתחום החברתי שבקמפוס.
מסתירים – אבל פחות
הגם שאין סטטיסטיקה בדוקה בנושא, אנשי חינוך אמריקנים סבורים כי יותר מעשרת אלפים סטודנטים אוטיסטים נרשמים כיום ללימודים באוניברסיטאות השונות. זהו מספר בלתי מבוטל, שמצביע על שיעור ניכר מקרב אלה המצויים בספקטרום האוטיסטי.
אך מספר זה מסתיר בתוכו שתי בעיות קשות. הבעיה הראשונה היא מספר המסיימים את התואר – מעריכים כי סטודנט שלא מקבל עזרה (ורבים מהסטודנטים האוטיסטים מסתירים את היותם מאובחנים על הרצף האוטיסטי), סיכוייו לנשור מהלימודים גבוהים מאוד. הבעיה השנייה הינה ההצלחה לאחר סיום הלימודים – עד כמה הבוגר האוטיסטי מצליח להיקלט בעבודה התואמת את כישוריו, זו שאלה בעלת תשובות מטרידות.
אנשים המעורבים בתוכניות מתן עזרה וליווי לסטודנטים יודעים לספר שמאז הפכו התוכניות הללו לזמינות יותר, שתי הבעיות שהצגנו מתחילות להיפתר. יותר ויותר סטודנטים אוטיסטים כבר לא מסתירים זאת אלא פונים לקבלת תמיכה וסיוע.
בנוסף, תוכניות הסיוע לא מסתפקות בליווי אך ורק בתקופת הלימודים ואך ורק בתחום האקדמי.תוכניות הסיוע מסייעות גם בשיפור כישורים חברתיים, שיפור בתקשורת הבין אישית, והכנה טובה יותר לקראת "העולם שבחוץ", לרבות עולם העבודה ואפילו מתן כלים להצלחה בתחום הרומנטי.
מצטיינים – אך נזקקים
ברבות מהאוניברסיטאות בארצות הברית נוסדו בשנים האחרונות תוכניות ליווי לסטודנטים אוטיסטים. תוכניות אלה ממומנות בחלקן על ידי קרנות, אולם הן לא תוכלנה לפעול ללא סטודנטים הבוחרים לשמש כחונכים ומלווים לסטודנטים האוטיסטים. לדברי חלק ניכר מהחונכים, אוטיסטים רבים הינם בעלי כישורים אקדמאיים יוצאי דופן. חלקם עולים בהרבה על הסטודנט הממוצע, אך בכל זאת הם זקוקים לליווי מאוד משמעותי.
הפן הנזקק של האוטיסטים ניכר היטב בקשיים שהם חווים לזהות נכונה איתותים חברתיים. הם עשויים להתפרץ לדבריו של מרצה ולא לשים לב למורת רוחו או למורת רובם של חבריהם ללימודים. הם עשויים לפתח מונולוגים ארוכים בדברם על תחום המעניין אותם, בלי להניח לבן שיחם לומר דבר מה.
לחלקם דרכי התמודדות בעייתיים עם מצבים מתוחים, כגון למשל נפנופי ידיים ואפילו הטחת הראש בקיר. במידה רבה, מטרתו של הליווי לסטודנטים האוטיסטים איננה סיוע אקדמאי גרידא. המטרה היא לשמש מעין חונכים ומתווכים, למשל לאוטיסט כפה במקום שבו הוא זקוק לגורם שידבר עבורו, אך יש עניין חשוב אף יותר. החונכים מסייעים לתרגם לאוטיסט סימנים חברתיים או תקשורתיים לא ברורים.
הליווי לסטודנטים אוטיסטים בארה"ב עשוי לכלול פגישה שבועית עם מדריכים חברתיים וכן שיחות עם אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים. הם מקבלים ייעוץ גם בנושאי לימודים וגם בנושאים חברתיים שבהם חוו קשיים. בסביבה בטוחה, נפרדת מהאווירה ההומה של הקמפוס, ניתן לתרגל התנהגות רצויה, ניתן לשקף לחצים וקשיים, ניתן לתת מקום לקשיים ולאתגרים. בנוסף, מקבלים כלים בתחום התעסוקתי והבין אישי.