מחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה באירופה, טוען כי בעזרת צפיה בתנועתיו הראשונות של הילד לפני גיל שנה ניתן ללמוד לא מעט על התפתחות השפה שלו, ויכולות אלו עשויות לסייע באבחון צפי לפיתוח אוטיזם.
השפה מהווה חלק חשוב ומרכזי מאד בהתפתחותם של התינוקות. בתחילה שומעים מהם הברות ואחר כך באות המילים. אולם, את כל אלו מקדימות מחוות, המשמשות את הילד כאמצעי ליצירת קשר עם ההורים ועם סביבתו. למשל, הרמת ידיים למעלה, כשהוא רוצה משהו מהוריו, מחיאות כפיים, תנועת שלום וגם יצירת קשר עיין. מחוות אלו מגיעות לפני המילים ואפשר ללמוד עליהן לא מעט בכל הקשור להתפתחותו.
שימוש במחוות שונות כדרך ליצור קשר – אמצעי אבחון בשלבים מוקדמים
על פי מחקר שבוצע בארצות הברית באוניברסיטת מנצ'סטר, ילד שמתקשה בהפגנת מחוות אלו, סביר שיסבול מבעיות התפתחות הקשורות לשפה וייתכן מאד שאפילו מאוטיזם. התפתחות נורמטיבית היא כזו הכוללת, בין היתר, את המחוות השונות. ילדים הלוקים באוטיזם אינם מפתחים מחוות אלו ולכן ניתן לאבחן אותם כבר בגילאים מוקדמים במיוחד, ואפילו לפני גיל שנה.
נכון להיום, אבחון אוטיזם מתחיל בסביבות גיל 3, אז הורי הילד מזהים התפתחות חריגה, התפתחות שאיננה לפי הנורמות. בשלב זה הם פונים לגורם מקצועי, כמו רופא הילדים לרוב ובהמשך למכונים מיוחדים, המתמחים באבחון התפתחות ילדים. במקרים רבים ילדים מאובחנים בגילאים מאוחרים מאד, ואפילו בסביבות גיל 6.
על פי מחקרים שבוצעו לאורך השנים נמצא שככל שהילד מאובחן בשלב מוקדם יותר, בגיל צעיר יותר, כך הוא יקבל הדרכה וטיפול אפקטיביים יותר וכך הוריו יוכלו לסייע לו להתמודד עם האתגרים הרבים שצפויים מולו (וגם מולם). טיפול בשלבים מוקדמים יכול להפחית את עוצמת הסימפטומים וההתנהגויות השונות הנלוות לאוטיזם ולאפשר לו לתפקד, במקרים רבים, בדיוק כפי שמתפקדים ילדים אחרים, בני גילו.
חשיבות הטיפול המוקדם והאבחון המדויק
הטיפול בילדים הלוקים באוטיזם נעשה בעזרת אנשי מקצוע, כמו פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים ועוד. טיפולים ממושכים יכולים לשפר באופן משמעות את מיומנויות השפה של הילד ואת יכולתו לתקשר עם הסביבה. אנשי מקצוע אלה מלמדים אותו כיצד לתקשר ובו זמנית גם מלמדים את ההורים איך לאפשר לילד להביע את עצמו.
חשוב לדעת
ילדים שאינם מביאים לידי ביטוי מחוות של תקשורת לפני השפה, לפני הדיבור, אינם בהכרח לוקים באוטיזם. אולם, במידה וההורים מבחינים, וכבר לפני גיל שנה, שהילד איננו מביע מחוות אלו, חשוב שיפנו איתו לגורם מקצוע כדי לעבור אבחון. לעיתים מדובר בעיכוב בהתפתחות השפה, ולעיתים ייתכן שמדובר באוטיזם. ההורים נדרשים להיות ערניים ולקחת לתשומת ליבם התנהגויות שונות, ולא רק זחילה או הליכה.
הדבר חשוב עוד יותר כשמדובר בילדים שנולדו פגים, שכן אוטיזם שכיח הרבה יותר בקרב ילדים אלה. כדאי לזכור – נכון להיום מספר הילדים המאובחנים כאוטיסטים נמצא במגמת עלייה. ילד 1 מתוך 66 עד 87 ילדים הוא אוטיסט. התופעה הזו שכיחה עוד יותר בקרב בנים, כשאצלם 1 מתוך 57 ילדים מאובחן ככזה.
לסיכום
ככל שפונים לבעל מקצוע מוקדם יותר, הסיכוי להצליח להתמודד בצורה טובה עם אתגרי האוטיזם עולה. להורים ישנה אחריות רבה מאד בכל הקשור לאבחון מוקדם וחשוב שישימו לב להתנהגותו של הילד וכבר בחודשים הראשונים לחייו, תוך התייחסות למחוות השונות שאותן הוא מביע (או לא מביע). כדאי לדעת שישנם היום גורמים מקצועיים מובילים בתחומם שיכולים לסייע, הן בשלב האבחון הראשוני והן, כמובן, כחלק מהטיפול עצמו המוצע לילדים וגם להורים.
אולי יעניין אותך גם: