תוכנית Brick-by-Brick היא גישה ייחודית המשתמשת במשחק עם לגו כדי לתמוך בילדים עם אתגרים חברתיים ורגשיים.
בבסיסה עומד עקרון הלמידה דרך משחק, תוך שימוש בלגו ככלי מרכזי. המשחק המובנה בקוביות הלגו מספק סביבה בטוחה ומוכרת לילדים, בעיקר לצורך אימון מיומנויות חברתיות.
התוכנית פותחה במקור כשיטת טיפול בילדים אוטיסטים, אך התרחבה לתמיכה במגוון רחב של ילדים עם אתגרים חברתיים ורגשיים.
התוכנית מתאימה לילדים מגיל הגן ועד גיל ההתבגרות, וניתנת להתאמה אישית לטווח רחב של יכולות וצרכים.
השיטה מסייעת בפיתוח מיומנויות חברתיות ומעודדת תקשורת, שיתוף פעולה ופתרון בעיות דרך בנייה משותפת של דגמי לגו. הילדים לומדים לעבוד בתפקידים שונים ולתקשר באופן פעיל ויעיל.
הילדים נמצאים בסביבה מובנית ותומכת, שתוכננה בקפידה, ומספקת מסגרת מוגדרת עם כללים ברורים, המסייעת לילדים להרגיש בטוחים ולהפחית את החרדה.
המנחים המלווים במסגרת התוכנית יודעים לזהות הזדמנויות ללמידה תוך כדי שהילד משחק, ובהתאם להנחות את הילד ולעבוד יחד בהצלחה.
התוכנית מציעה גישה יעילה ומהנה לפיתוח מיומנויות חיוניות ורבים מהילדים מתחברים אליה בשניות, תוך שימוש בכוח המשחק והיצירתיות של לגו לקידום התפתחות חברתית ורגשית.
Brick-by-Brick מבוססת על ראיות מחקריות מגוונות ונתמכת בין השאר גם במחקרים פסיכולוגיים עדכניים המראים את יעילותה בתמיכה בתקשורת, אינטראקציה חברתית ורווחה נפשית של ילדים.
ניסוי מבוקר אקראי בהיקף גדול (I-SOCIALISE) אף הציג השפעה חיובית קטנה אך משמעותית מאד על יכולות תקשורת חברתית ורווחה רגשית בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי.
מנתוני השימוש של Brick-by-Brick ניתן להסיק כי הילדים נהנים מאוד מהשתתפות פעילה, מתמידים ונהנים מאד. הם חווים תחושת הישג מעבודה משותפת על בניית דגמי לגו מרשימים.
רבים מהילדים מוצאים חברים חדשים [גם אם זה היה נראה בלתי אפשרי] הן במהלך המפגשים והן מחוצה להם ובזכות החיבור והאהבה ללגו.
הסביבה המרגיעה מקלה על משחק משותף, שיתוף רעיונות, תקשורת ופתרון בעיות.
הפעילויות יכולות לכלול בניית דגמי לגו בצוותים, בנייה חופשית, ואפילו אתגרים מתקדמים כמו אנימציית סטופ-מושן וקידוד לגו. שיטת Brick-by-Brick מאפשרת התאמה אישית לטווח רחב של גילאים, יכולות וצרכים ולכן מתאימה במיוחד לילדים אוטיסטים.
מגוון מחקרים הציגו נתונים לפיהם הילדים המשתתפים בתוכנית במשך שלושה חודשים עד שנה משפרים את המיומנויות החברתיות, יכולות התקשורת והיכולת לוויסות העצמי שלהם.
הילדים לומדים ומתחילים ליצור חברויות, לשחק עם בני גילם ולהרגיש בטוחים יותר בעצמם. כמו כן הוצגו נתונים לפיהם הורים ומורים מדווחים על שיפור בתפקוד של הילד, שמתרחב גם לבית ולבית הספר.
Brick-by-Brick מספקת סביבה מהנה, מכילה ומקבלת לכל הילדים בדגש על ילדים הניצבים מול אתגרים בפן הרגשי-חברתי, ממש כמו ילדי הרצף. השיטה מתבססת על החוזקות של הילדים ותומכת בפיתוח מיומנויות דרך משחק מהנה.
הסביבה המרגיעה והמקבלת מפחיתה חרדה ומאפשרת לילדים להיות עצמם, לפתח ביטחון עצמי וחברתי ולפתח תחושת שייכות לקבוצה.
איך זה עובד?
התוכנית מתנהלת פנים אל פנים, במפגשים פיזיים הנקראים "Brick Club", המתקיימים בבתי ספר, מרפאות או מרכזים קהילתיים.
קבוצות המשחק קטנות ובכל קבוצה עד 9 ילדים וסדרת המפגשים נמשכת בין 6 ל-20 שבועות.
שיטת Brick-by-Brick מיועדת לילדים מגיל 4-5 ומעלה, בהתאם לרמת התפקוד של הילד, ומתאימה במיוחד לילדים אוטיסטים ולילדים עם אתגרים חברתיים ורגשיים.
המפגשים מונחים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים שעברו הכשרה ייעודית בתוכנית Brick-by-Brick.
חשוב לציין כי בעוד שההכשרה למנחים יכולה להיות מקוונת, המפגשים עצמם מתקיימים פנים אל פנים כדי לאפשר אינטראקציה חברתית ישירה ומשמעותית בין המשתתפים.
הטיפול מתאים לילד שלך?
על מנת להבין האם תוכנית הטיפול של Brick-by-Brick מתאימה לילד שלך, חשוב להבין האם הוא מוצא עניין במשחק בלגו לפני הכל. אם הילד מגלה יכולת מוטורית המספיקה לאחיזה ושליטה בקוביות הלגו והוא מסוגל לעקוב אחרי הוראות בסיסיות, הרי שסביר שהוא יהנה מאד מהשיטה.
הילדים נדרשים ליכולת תקשורת מילולית בסיסית או כל תקשורת חלופית אחרת וכמו כן לשמור על קשב וריכוז בסביבה מרובת עניין מבחינתם, למשך 60 דקות, עם הפסקות קצרות ובסביבת ילדים אחרים.
נכון למועד כתיבת שורות אלו, אין עדיין מנחים מוכשרים המטפלים בשיטת Brick by Brick בישראל.
ללמוד ולהנחות קבוצות משחק
הכשרה המקיפה של המנחים בתוכנית Brick-by-Brick היא מרכיב קריטי להצלחת התוכנית.
ההכשרה מורכבת משני שלבים אפשריים, כאשר השלב הראשון מספיק על מנת להתחיל ולהנחות קבוצות משחק של ילדים.
Certified Facilitator (מנחה מוסמך)
- קורס מקוון בלמידה עצמית במסגרתו ניתן להתקדם בקצב אישי
- מספק את הבסיס והרקע הנדרשים להקמת וניהול תוכנית הטיפול
- מכסה נושאים כמו למידה דרך משחק, הבנת המונח מגוון נוירולוגי ואוטיזם, והיבטים מעשיים של הפעלת התוכנית
Advanced Facilitator (מנחה מתקדם)
- קורס פרונטלי דינמי של יום מלא
- מעמיק את המומחיות בהפעלת תוכנית הטיפול
- מספק רעיונות חדשים, אסטרטגיות מעשיות וכלים חדשים לשיפור המפגשים
- 96% מהמשתתפים מדווחים שהקורס חיוני להשגת תוצאות טובות יותר
ההכשרה מועברת על ידי מומחים מ-Play Included, כולל ד"ר ג'ינה גומז דה לה קוסטה וד"ר אלינור ברט. המשתתפים מקבלים גישה למשאבים איכותיים ועדכניים לשימוש במסגרת הטיפולית. תוכנית ההכשרה כוללת סרטוני וידאו בהובלת מומחים, דוגמאות אינטראקטיביות, חידונים ופעילויות מהנות.
ההכשרה כוללת מגוון נושאים ובין השאר:
- סקירה כללית של תוכנית Brick-by-Brick
- הבנה מעמיקה של המגוון הניורולוגי
- הדרכות ולמידה פרקטית דרך משחק
- רקע תיאורטי ושיטות מבוססות ראיות
- אסטרטגיות מעשיות להנחיית פגישות טיפוליות
- טכניקות להנחיה של משחקים לימודיים ומהנים
כל המנחים שעוברים את ההכשרה הבסיסית, מצטרפים לקהילה תוססת של מנחים מכל העולם, ומקבלים גישה למאגרי מידע ומשאבים נרחבים. התוכנית מציעה למנחים מפגשי תמיכה מקוונים עם מומחים מקצועיים משלל תחומים.
ההכשרה המקיפה והמתמדת מבטיחה שהמנחים מצוידים בידע, כלים ומיומנויות הדרושים להנחיית הקבוצות הטיפוליות, באפקטיביות ועם ערך מוסף משמעותי עבור הילדים המשתתפים.
אפקט Brick-by-Brick
לפי נתונים עדכניים כ-95% מהמנחים ו-84% מההורים דיווחו על שיפור במיומנויות התקשורת של הילדים בעקבות השתתפות בתוכנית. רוב המנחים הפעילים מדווחים כי הילדים לומדים ליצור חברויות, רמת החרדה החברתית שלהם פוחתת פלאים והם לומדים לקבל החלטות עצמאיות וליזום.
מספר מחקרים שעקבו אחר קבוצות ילדים שהשתתפו בתוכנית הראו שיפור במוטיבציה החברתית, אינטראקציה בין אישית ופעילות חברתית עם ילדים אחרים.
תוכנית Brick-by-Brick זוכה בשנות פעילותה הספורות להפצה והשפעה משמעותיות ברחבי העולם. הקורס המקוון למנחים בתוכנית זמין ביותר מ-40 מדינות, מה שמאפשר לאנשי מקצוע מרחבי העולם להשתתף בהכשרה.
התוכנית הצליחה להתרחב מעבר לגבולות בריטניה, עם שותפי הכשרה בארה"ב, ניו זילנד, מקסיקו והונג קונג.
נכון לשנת 2025 מעל 3,000 אנשי מקצוע עברו את ההכשרה המקוונת של התוכנית וקיבלו את התואר מנחה מוסמך. המנחים המשתתפים מגיעים ממגוון רחב של רקעים מקצועיים, כולל פסיכולוגיה, הוראה, בריאות, חינוך מיוחד, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק ועוד. ההערכה היא שהתוכנית השפיעה על כ-15,000 ילדים, בהנחה שכל מנחה מוסמך עובד רק עם חמישה ילדים בממוצע.
התוכנית פיתחה פעילויות חינמיות להורים ומטפלים לשימוש ביתי, וכן פעילויות לכיתות שלמות בבתי ספר לתמיכה ברווחה חברתית ורגשית של כל הילדים.
ההפצה וההשפעה הנרחבות של תוכנית Brick-by-Brick מדגישות את הפוטנציאל שלה לתמוך בילדים עם אתגרים חברתיים ורגשיים ברחבי העולם, תוך שימוש בכוח המשחק והיצירתיות של לגו.
עם ידיים על ההגה
brick by brick הנה שותפות יחודית בין Play Included לקרן לגו העולמית. השותפות הוכרזה ב-31 במרץ 2021, לקראת יום המודעות העולמי לאוטיזם.
מטרות השותפות הנן:
- חיזוק והרחבת תוכנית Brick-by-Brick
- הגעה ליותר ילדים בגילאי 5-18 שיכולים להפיק תועלת מהתוכנית
- פיתוח כלים ומסגרות מבוססי ראיות ללמידה דרך משחק
- יצירת פעילויות ביתיות תומכות לילדים שלקחו חלק בתוכנית
- יצירת קהילת מטפלים בינלאומית רשמית של Brick-by-Brick
- הרחבת התוכנית למדינות נוספות והגדלת ההשפעה במדינות קיימות
- עדכון ורענון קבוע של התוכנית בדגש על תוכן מרתק למשחק טיפולי
- שיתוף פעולה עם קהילת האוטיזם ושותפים אקדמיים לצורכי מחקר
- פיתוח הדרכות מחודשות, מדריכים מעשיים, ומשאבים חדשים
שיתוף הפעולה בין Play Included וקרן לגו מאפשר הרחבה משמעותית של התוכנית, ומספר המשתתפים בה עולה באופן ניכר בכל שנה.
שיטת brick by brick ואוטיזם
תוכנית Brick-by-Brick מציעה גישה ייחודית ויעילה לטיפול ותמיכה בילדים אוטיסטים, תוך שימוש במשחק עם לגו כאמצעי לפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות.
לפניך הסבר אודות כמה מנקודות המפתח המסבירות את הקשר בין התוכנית לילדים אוטיסטים והתרומה הפוטנציאלית שלה עבור ילדי הרצף.
פיתוח מיומנויות חברתיות
- התוכנית מעודדת שיתוף פעולה ותקשורת בין הילדים דרך בנייה משותפת של דגמי לגו.
- המשחק המובנה מאפשר לילדים אוטיסטים לתרגל אינטראקציות חברתיות בסביבה בטוחה ומוכרת.
שיפור תקשורת
- הילדים לומדים לתקשר באופן יעיל יותר תוך כדי הסבר של הוראות בנייה, בקשת חלקים ותיאום פעולות.
- התוכנית מעודדת שימוש בשפה ותקשורת לא מילולית בהקשר משחקי ומהנה.
חיזוק ביטחון עצמי
- הצלחה בבניית דגמים מורכבים מחזקת את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של הילדים.
- הסביבה המקבלת והתומכת מאפשרת לילדים להרגיש בנוח ולהביע את עצמם.
פיתוח מיומנויות קוגניטיביות
- בניית דגמי לגו מפתחת יכולות תכנון, פתרון בעיות וחשיבה מרחבית.
- התוכנית מציעה אתגרים מתקדמים כמו אנימציית סטופ-מושן וקידוד, המפתחים מיומנויות קוגניטיביות נוספות.
יצירת קשרים חברתיים
הפעילות הטיפולית המשותפת מעודדת יצירת חברויות בין הילדים המשתתפים.
הילדים לומדים לשחק, לכבד את המרחב של האחר ולהמתין לתור שלהם במשחק.
הפחתת חרדה חברתית
הסביבה המובנית והצפויה של פעילות הלגו מפחיתה חרדה ומתח שילדים אוטיסטים עשויים לחוות במצבים חברתיים.
שיפור במוטוריקה עדינה
המשחק התדיר בקוביות הלגו המגוונת מוביל את הילדים המשתתפים לשיפור משמעותי בתפקוד המוטורי שלהם.
תמיכה בגיוון נוירולוגי
התוכנית מדגישה את החוזקות של ילדים אוטיסטים ומעודדת קבלה של שונות נוירולוגית.
הפיצו את בשורת brick by brick לילדים ולהורים
תוכנית Brick-by-Brick מייצגת גישה חדשנית ומבטיחה בתחום הטיפול והתמיכה בילדים עם אתגרים חברתיים ורגשיים, ובמיוחד עבור ילדים אוטיסטים.
חשיבותה נובעת מהיכולת שלה לגשר על פערים בשיטות טיפול מסורתיות, תוך שימוש במשחק בקוביות הלגו האהובות כאמצעי טבעי ומהנה לפיתוח מיומנויות חיוניות.
הפצת התוכנית למדינות חדשות ברחבי העולם חשובה מאד מכמה סיבות:
- נגישות לטיפול: במדינות רבות, גישה לטיפולים מתאימים לילדים עם אוטיזם היא מוגבלת או יקרה. Brick-by-Brick מציעה אלטרנטיבה נגישה ויעילה מבחינת עלות.
- גיוון תרבותי: הרחבת התוכנית מאפשרת התאמה לקונטקסטים תרבותיים שונים, מה שמגביר את האפקטיביות שלה במגוון קהילות ברחבי העולם.
- העלאת מודעות: הפצת התוכנית תורמת להעלאת המודעות לאוטיזם ולחשיבות של תמיכה חברתית-רגשית בילדים.
- פיתוח מקצועי: הכשרת אנשי מקצוע במדינות חדשות מעשירה את הידע המקומי ומשפרת את איכות הטיפול הכללית בילדי הרצף.
- מחקר בינלאומי: הרחבה גלובלית מאפשרת איסוף נתונים ממגוון רחב יותר של אוכלוסיות, מה שתורם להבנה מעמיקה יותר של יעילות התוכנית.
- חדשנות חינוכית: הפצת התוכנית מעודדת חשיבה מחודשת על שיטות טיפול ותיקות בילדים עם צרכים מיוחדים בכלל ובילדים אוטיסטים בפרט.
בעידן של גלובליזציה והכרה גוברת בחשיבות של בריאות נפשית וחברתית, הפצת תוכנית Brick-by-Brick מהווה צעד חשוב לקראת עולם מכיל יותר, שבו לכל ילד יש הזדמנות לפתח את הפוטנציאל החברתי והרגשי שלו.
בשורה התחתונה, Brick by Brick מספקת סביבה טיפולית מהנה ותומכת המאפשרת לילדים אוטיסטים להתפתח בקצב שלהם ולבנות ביטחון עצמי וכישורים חברתיים החיוניים להצלחתם בחיים.
קריאה נוספת: דגמי לגו מומלצים לילדים אוטיסטים