סימנים ראשונים לאוטיזם: כבר מגיל 6 חודשים

דאגה לגבי ההתפתחות של תינוק, כהורה, מטפל עיקרי ואפילו מתבונן מהצד, הנה טבעית בלשון המעטה וחלק בלתי נפרד מאיתנו החל מרגע הלידה. כל הורה רוצה לוודא שהילדים מגיעים לכל אבני הדרך כמצופה ושהם בדרך לחיים נורמליים, בריאים ומאושרים ככל שרק ניתן.

באופן גורף, התפתחות אוטיזם גורמת לדאגה בקרב חלק ניכר מההורים, אם לא כולם. אוטיזם, או הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המשפיעה על תקשורת, אינטראקציה חברתית והתנהגות.

ההערכה היא שכ-1 מכל 54 ילדים מאובחן עם אוטיזם בארצות הברית, בארץ, המספרים מדברים על 1 מכל 78 ילדים נכון לשנת 2023. בכל מקרה, אבחון מוקדם והתערבות מקצועית הולמת עשויים לעשות הבדל גדול עבור רבים מהילדים.

חשוב לדעת כי ישנם כמה סימנים מקדימים לאוטיזם, אותם ניתן לזהות כבר מגיל 6 חודשים. על ידי מתן תשומת לב לסימנים אלו ופנייה לעזרה מקצועית במידת הצורך, ניתן לאבחן אוטיזם כבר בשלבים ההתפתחות המוקדמים של התינוק, מה שיאפשר לעזור לילדים לקבל את התמיכה והטיפול שהם צריכים כדי להתפתח ולשגשג במידת האפשר.

מה הם הסימנים המוקדמים, שמופיעים אצל תינוקות בגיל חצי שנה? למה בדיוק צריך לשים לב? מעבר לתחושת הבטן והאינטואיציה ההורית, ננסה לעשות קצת סדר בעובדות.

שימו לב: כבר בגיל חצי שנה

הנה כמה דברים חשובים שאפשר וראוי לשים אליהם לב באינטראקציה עם התינוק.ת שלך:

חוסר קשר עין אחד הסימנים המוקדמים ביותר לאוטיזם הוא אי יצירת קשר עין. תינוקות מתחילים בדרך כלל ליצור קשר עין עם ההורים כבר בסביבות גיל 6-8 שבועות, אך תינוק על הספקטרום האוטיסטי עלול שלא ליצור קשר עין כלל או לעשות זאת רק למשך זמן קצר ולעיתים רחוקות.

קשר עין יכול להוות סימן ראשון שאליו אפשר לשים לב כבר בגיל צעיר מאד וחשוב להעלות את הנושא בעת הביקור בטיפת חלב.

הבעה מילולית סימן אפשרי נוסף לאוטיזם הוא היעדר הבעה מילולית או הבעה מוגבלת ומאוחרת. רוב התינוקות מתחילים לבטא את עצמם בקול, באמצעות מלמול, בסביבות גיל 6-8 חודשים. תינוקות אוטיסטים עלולים שלא למלמל כלל או להביע את עצמם בקול, לא בבכי, בתדירות נמוכה מאד.

חשוב לשים לב להבעה המילולית של התינוק.ת מסביבות גיל חצי שנה ולפנות לייעוץ מקצועי בטיפת חלב ובקופת החולים לפי הצורך.

חוסר תגובה לשם בסביבות גיל 6-10 חודשים תינוקות אמורים להגיב כשהם שומעים את שמם ובפרט אם אחד ההורים קורא להם. במקרים רבים תינוקות על הספקטרום האוטיסטי עלולים שלא להגיב לשמם בכלל או בואפן מועט ולסירוגין.

ילד או ילדה שאינם מגיבים לשמם הפרטי, אחרי גיל חצי והילך, צריכים לעבור בדיקה על ידי רופא וראוי לפנות בנושא לקופת החולים.

התנהגויות חוזרות כגון נפנוף ידיים, נדנוד או סיבוב חפצים, שכיחות אצל ילדים עם אוטיזם. התנהגויות חוזרות אלו עשויות להתחיל להופיע בסביבות גיל חצי שנה ועד שנה.

אם אתם מבחינים בתנועות החוזרות על עצמן בתדירות גבוהה אצל הילד.ה מוטב לעדכן את האחות בטיפת חלב ואת הרופא בקופת החולים.

חיוך חברתי בדרך כלל תינוקות מתחילים לחייך אל הסובבים אותם ובעיקר אל ההורים, אותם הם מזהים היטב, בסביבות גיל 2-3 חודשים. תינוקות עם אוטיזם עשויים שלא לחייך בחזרה אל הסובבים אותם או לחייך בתדירות נמוכה מאד.

חשוב לזכור כי הופעת אחד או יותר מהסימנים הנ"ל אצל הילד.ה שלך, אינה בהכרח מצביעה על אוטיזם. מה שכן, כשההורים מבחינים באחד או יותר מהסימנים שתיארנו, כבר כשהתינוק.ת בגיל כמה חודשים, יש לפנות לקבלת ייעוץ במסגרת קופת החולים וטיפת חלב.

למה חשוב לאבחן מוקדם?

התערבות מוקדמת עשויה בהחלט לעשות הבדל גדול עבור ילדים עם אוטיזם.

מחקרים רבים שהתפרסמו לאורך השנים הוכיחו כי ילדים המאובחנים בגיל צעיר מאד וזוכים בהתערבות מוקדמת מציגים תוצאות טובות יותר ומצבם הכללי משתפר באופן משמעותי, לעומת ילדים המאובחנים בגיל מתקדם יותר.

התחלת טיפול תומך, בהתאם למצבה/ו של הילד.ה המאובחנ/ת, בגיל צעיר עד כמה שניתן תורם כמעט בכל מקרה לשיפור בתסמיני האוטיזם ולהתפתחות הילד.ה.

השפה מהווה חלק חשוב ומרכזי מאד בהתפתחותם של התינוקות. בתחילה שומעים מהם הברות ואחר כך באות המילים.

אולם, את מחוות המשמשות את הילד כאמצעי ליצירת קשר עם ההורים ועם שאר הנוכחים בסביבתו מתחילות כבר בגיל כמה חודשים ובין השאר הרמת ידיים למעלה כשהוא רוצה משהו מהוריו, מחיאות כפיים, תנועת שלום וגם יצירת קשר עין.

בשלב שני מגיעות מחוות מילוליות – הבעה מילולית ראשונית, שאז ניתן לשים לב וללמוד עוד בכל הקשור להתפתחות תקינה. על פי מחקר שבוצע בארצות הברית באוניברסיטת מנצ'סטר, ילד שמתקשה בהפגנת מחוות אלו, סביר שיסבול מבעיות התפתחות הקשורות לשפה וייתכן מאד שאפילו מאוטיזם.

קריאה נוספת: להכיר מקרוב את תסמונת אספרגר

אוטיזם אונליין