עודף חומצה פולית בהריון מגביר סיכון לאוטיזם

לאורך עשרות השנים האחרונות רוב רופאי הנשים ממליצים לנשים לפני ומהלך הריון לצרוך תוספי תזונה למיניהם, שיעילותם הוכחה בכל הנוגע להפחתת הסיכוי לפגיעות ומומים מולדים.

אחד התוספים המדוברים ביותר היא החומצה הפולית, שמסייעת בהפחתת מומים מולדים וחשובה להתפתחות תקינה של העובר, כך לפי ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות של מדינות רבות וישראל ביניהן.

לפני מספר שנים פורסם מחקר שהוכיח ומצא כי צריכה גבוהה מדי של החומצה הפולית, על ידי שילוב בין תוספי תזונה לבין מזונות שעתירים בה, עשוי להוות גורם לאוטיזם אצל ילדים.

חומצה פולית במינון סביר

ידוע כבר לא מעט שנים שחומצה פולית מונעת מומים קשים אצל עוברים ולכן מומלצת לצריכה בקרב נשים הריוניות. אולם, מחקר שנערך לפני מספר שנים וממצאיו הוצגו בארצות הברית בכנס האוטיזם השנתי, חשף ערכים גבוהים מאד (מעבר לנורמה) של חומצה פולית בקרב ילדים אוטיסטים, שאימותיהם צרכו במהלך תקופת ההריון כמות רבה ממנה.

החוקרים, שהציגו את תוצאות המחקר, הגיעו למסקנה כי שילוב צריכת מזון שבו מוחדרת חומצה פולית יחד תוספי תזונה שהאם צורכת בזמן ההריון גורם להצטברות כמות גדולה מאד של חומצה פולית בעובר, כמות הנחשבת לרעילה עבורו.

לאורך עשרות שנים מומלץ לנשים הריוניות ליטול חומצה פולית במהלך תקופת ההריון, שכן זו עשוייה להקטין את הסיכון להתפתחות מומים מסוימים אצל העובר, בעיקר מומים הנוגעים להתפתחות תקינה של מערכת העצבים.

לאור המלצות אלו ויישומן דווח על ירידה משמעותית במספר היחסי של תינוקות עם מומים מולדים הקשורים למערכת העצבים.

ממצאיו המפתיעים של המחקר מצביעים על כך שרמות גבוהות מדי של חומצה פולית עשויות להזיק לעובר ומהוות גורם אפשרי לאוטיזם.

במהלך המחקר עקבו החוקרים במרכז הרפואי האוניברסיטאי שבבוסטון [ארה"ב] אחר 1,391 ילדים שנולדו לאורך 15 שנים, בין 1998 ל–2013.

החוקרים בדקו את רמות החומצה הפולית שבדמן של האמהות, יחד עם רמות ויטמין B12, והבחינו כי 16 אימהות לילדים אוטיסטים הן בעלות רמות גבוהות של חומצה פולית ואצל 15 מהן נמצאו אף ערכים גבוהים של ויטמין B12.

החוקרים הוכיחו ומצאו כי רמות גבוהות מאד של ויטמין B12 בשילוב עם רמות גבוהות מאד של חומצה פולית מגבירות את הסיכון לאוטיזם באופן משמעותי ועד פי 17.6.

רמות גבוהות של חומצה פולית בלבד מגבירות את הסיכון לאוטיזם כמעט פי 2 ואילו רמות גבוהות של ויטמין B12 מגבירות את הסיכון פי 3.

מרבית האימהות שנבדקו במחקר זה נטלו במהלך תקופת ההריון מולטי ויטמינים, המכילים גם חומצה פולית וויטמין B12. החוקרים סברו כי אותן אמהות גם צרכו סוגי מזונות המכילים כמות גדולה של חומצה פולית וכן ויטמין B12, כך שבפועל רמות החומצה הפולית והוויטמין B12 היו גבוהות באופן קיצוני.

להבין את משמעות המחקר

לאחר פרסום תוצאות המחקר אמר פרופסור אייל שיינר, מומחה לגניקולוגיה מהמרכז הרפואי שבבית החולים סורוקה, כי מדובר במחקר מעניין ובמידה ואכן יימצא הקשר שבין הוויטמין והחומצה הפולית לאוטיזם, הרי שיהיה הצורך בעדכון ההמלצות הניתנות לנשים הרות, כך שלא יווצר מצב בו נשים צורכות כמות גבוה של חומצה פולית או ויטמין B12 במהלך ההריון.

פרופסור שיינר העלה חשש כי פרסום המחקר עשוי להוביל נשים הריוניות להפסקת השימוש בחומצה פולית ובכך לעלייה בסיכון להופעת מומים מולדים.

עוד הוא מוסיף שהן החומצה הפולית והן ויטמין B12 חיוניים לצורך בניה תקינה של ה–DNA העוברי.

מחקרים גדולים וחשובים בעולם הוכיחו כי נטילת חומצה פולית במהלך שלושת החודשים שלפני הכניסה להריון ובשליש הראשון שלו מקטינה את הסיכון להופעת מומים מולדים ב-50%-70% ובעיקר מומים מורכבים הקשורים למערכת העצבים של העובר.

שימו לב כי אין בתוצאות המחקר הנ"ל בכדי לשנות או להשפיע על המלצות רופא הנשים המלווה את מעקב ההריון.

קריאה נוספת: מחקר נוסף ומעניין שבדק את הקשר בין אוטיזם לחומצה פולית

אוטיזם אונליין