תביעה לביטוח הסיעודי: מגיל 5

גיל הגשת תביעה לגמלת ביטוח סיעודי עלה לאחרונה מגיל 3 ל-5, כשהנפגעים העיקרים מהרפורמה, שנכנסה לתוקף בתאריך 1.1.2024, הנם ההורים לילדים על הרצף והילדים עצמם.

כיצד השינוי בגיל המינימום לתביעת ביטוח סיעודי פוגע ויפגע בילדים האוטיסטים והוריהם? למה הרפורמה החדשה של משרד האוצר צריכה להטריד את כל ההורים לילדים על הרצף, ומה אפשר לעשות בנושא אם בכלל?

אחרי שהסברנו לעומק את הרפורמה בביטוח הסיעודי ננסה להסביר את הבעיתיות הרבה שהרפורמה מציבה בפני אלפי הורים לילדים אוטיסטים בישראל.

גיל המינימום להגשת תביעה לגמלת ביטוח סיעודי עלה מגיל 3 שנים לגיל 5 שנים, כך קובעת הרפורמה החדשה של משרד האוצר. מדובר בלא פחות ממחטף שנעשה בחסות מלחמת חרבות ברזל, על ידי רשות שוק ההון והביטוח במשרד האוצר.

לפי הרפורמה החל מ-1.1.2024 גיל המינימום להגשת תביעה לגמלת ביטוח סיעודי יעלה מגיל 36 חודשים ל-60 חודשים. במילים אחרות, משמעותה של הרפורמה הנה כי ילדים שאובחנו על הרצף עד גיל 5 לא יהיו זכאים לכאורה לגמלה מהביטוח הסיעודי, כשהנפגעים העיקריים מכל הסיפור הזה, הם ההורים שמעתה יתקשו לתבוע את גמלת הסיעוד מקופות החולים.

"השינוי הקריטי הזה יפגע באופן משמעותי באוכלוסיית הילדים עם הצרכים המיוחדים ובילדים שאובחנו על הספקטרום, מאחר ואותם ילדים שאובחנו על הרצף לפני גיל 5 יוחרגו מהפוליסה" אומרת עו”ד מיה לחוביץ צדוק מהאגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט.

הגשת תביעה רק אחרי גיל 5

בחודש ספטמבר 2023 הופץ פרסום על ידי עמית גל – הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, תחת הכותרת: טיוטת הוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים – ביטוח, ביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופת חולים, תיקון התשפ"ג – 2023.

פרסום זה כלל מספר שינויים הנוגעים בגמלת הביטוח הסיעודי שהיתה נהוגה עד כה, כאשר השינוי המהותי ביותר קובע כי 'מקרה ביטוח' אשר יתרחש בחמש השנים הראשונות לחייו של המבוטח, יוחרג מהפוליסה ולא תהא זכאות לקבלת סעד מהפוליסה.

במילים פשוטות יותר, ילדים שאובחנו או יאובחנו על הרצף האוטיסטי לפני גיל חמש שנים, יוחרגו מפוליסת הביטוח הסיעודי ולא יהיו זכאים לכיסוי תחת הפוליסה.

"מדובר בהחלטה שצפויה להביא לפגיעה קשה באוכלוסיית הילדים עם צרכים מיוחדים ובתוכם גם ילדים על הרצף האוטיסטי ובני משפחותיהם. זו רפורמה הרסנית שתביא לשלילת הזכות של משפחות ילדי הרצף לקבלת את גמולי הביטוח הסיעודי עד גיל 5. זו החלטה בעייתית ביותר, במיוחד לאור העובדה שהרוב הגדול של הילדים מאובחנים בגיל מוקדם, לפני גיל 5, וזה אומר שאנחנו מדירות עוד ועוד אנשים מהאפשרות לקבל את הביטוח הסיעודי" מסבירה עו"ד לחוביץ.

האבחון מוקדם והביטוח מחריג מתביעה

מאז ומתמיד היתה חשיבות רבה לאבחון המוקדם של אוטיזם בילדים וישנם ילדים שמאובחנים מיד לאחר גיל שנה. האבחון המוקדם מאפשר, בין השאר, התערבות וטיפול הנכונים ומדויקים לילד בתוך חלון ההזדמנויות הקיים.

מאות מחקרים הוכיחו כי התערבות ומתן טיפול מותאם בגיל מוקדם יותר בילדים על הספקטרום, מגדילים משמעותית את הסיכוי לשיפור משמעותי בתחום הרגשי, התפתחותי והתקשורתי של הילד.

"כיום המגמה היא לאבחון מוקדם ככל האפשר של הילד וכל המחקרים ואנשי המקצוע מדברים על כמה חשוב לאבחן ולקדם את הילד כמה שיותר מוקדם. יש מודעות רבה בנושא והוכח כי התערבות טיפולית בגיל מוקדם יעילה ביותר בהיבטים רבים, מאחר ומוחו של הילד עדיין מתפתח בשלבי חיים אלה ולכן מרבית האנשים פונים לאבחון הרבה לפני גיל 5. ע"פ הרפורמה החדשה, כל מי שיאובחן לפני גיל 5 , שזה בעצם רב האנשים, לא יכנס בשעריי הביטוח הסיעודי של קופות החולים וזו גזירה כלכלית קשה! השינוי המבוקש בפוליסות הסיעוד, ישלול דה פקטו את הזכות לתגמולי הביטוח מאוכלוסיית הילדים שעל הרצף" אומרת עו"ד לחוביץ.

תחילתו של מאבק מתבקש ברפורמה

המכתב הראשון של רשות ההון בדבר הרפורמה החדשה הזו יצא בחודש ספטמבר, חודש לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל, כשהרפורמה עצמה אושרה במהלך המלחמה, מבלי לתת זמן תגובה ראוי למי מהארגונים השונים, כמו אלו"ט.

"המכתב הראשון של רשות שוק ההון יצא בספטמבר, רגע לפני המלחמה והוא 'נכנס' ממש לתוכה, כשאנחנו קיבלנו זמן תגובה של שבועיים – תקופה בה החיים של כולנו השתנו בעקבות המלחמה ואפילו לא הספקנו להגיב. לכן הטענה שלנו היא שהרפורמה הזו והשינויים המהותיים בביטוח הסיעודי נעשו במהירות ומתחת לרדאר" אומרת עו"ד לחוביץ שיצאה, בשם אלו"ט ואלפי הורים לילדים על הרצף, להילחם ברוע הגזרה.

"בדיון שקיימנו בינואר בכנסת באנו כדי לעודד מודעות לפגיעה הקשה של ההחרגות החדשות בתגמולי הביטוח הסיעודי, כשהמטרה שלי זה לבטל את רוע הגזרה הזו! המדינה צריכה לתת את הדעת לסיפור הזה של הביטוח הסיעודי. לכן, בדיון בכנסת, ביקשתי לפעול בדחיפות להסדרת נושא הביטוח הסיעודי בכלל ומציאת פתרונות מותאמים בפרט כלפי ילדים ובוגרים המאובחנים על הרצף, כדי שלא יופלו לרעה" מסכמת לחוביץ.

אלו"ט מכוונת להיאבק לביטול העלאת גיל האפשרות להגשת תביעה לביטוח הסיעודי וכולנו תקווה שהיא תצליח במאבק החשוב.

קריאה נוספת: סימנים מוקדמים לאוטיזם

אוטיזם אונליין