איפה מומלץ לטייל עם ילדי הרצף בפסח?

האביב וחופשת הפסח כבר כאן וזה בדיוק הזמן לצאת ולטייל בארץ! לקטנו עבורכם ששה מסלולים קלים ואטרקטיביים המותאמים בול לילדי הרצף כדי שתוכלו להנות, להתגבש, ועל הדרך גם להתאוורר ולנשום אוויר קצת אחר. אז, איך מתכננים את הטיול, מה לוקחים, לאן הולכים ולמה כל הטיול הזה כל כך מהותי עבור ילדכם?

האביב כבר הפציע, חג הפסח באופק והילדים בחופשה ארוכה ספונים בבית מול המסכים השונים וזה בדיוק הזמן הנכון לתכנן טיול שמתאים לילדי הרצף, טיול שכולו כייף והתאווררות מהשגרה וגיבוש עם כל בני המשפחה.

הטיול מאפשר לכל בני הבית לשנות אווירה, לנסוע למקומות חדשים, נופים מפתיעים, ולמרות הקשיים הקיימים בטיול עם ילדי הרצף, זו הזדמנות נפלאה ללמוד ולהכיר אחד את השני, להבין מה עושה להם כייף ועל הדרך גם להפגיש אותם ואתכם עם אתגרים רבים.

כדי שהטיול יהיה הכי מושלם שיש וייצרב בתודעתם של הילדים כ'כייף' נטו, לקטנו מספר מסלולים שמתאימים בול לילדי הרצף – מונגשים, קצרים, נעימים על רקע חיות ונופים שעושים טוב בנשמה.

תבחרו את המסלול הנכון, תיסעו, תתאווררו ובעיקר תתגבשו בחג הפסח שמאפשר לכל המשפחה לטייל, לנשום, לאכול בחוץ ולהתפנק ולצאת מעבדות של שגרה לחירות של חופשה.

הכנה ותכנון הטיול: מה חובה להכין?

רגע לפני היציאה לדרך, יום לפני הטיול כדאי לשלב את הילדים ולספר להם על הטיול.

לאן נוסעים, מתי, להראות להם תמונות מהמקום עצמו ולספר להם מה התכנון הכללי שלכם לאותו יום, מה אוכלים, איפה מבקרים וכמובן להשאיר מקום להפתעות בדרך כמו קניות וכו' "יציאה עם ילדים על הרצף עשויה להיות מלווה בקשיים רבים, תלוי כמובן בתפקוד שלהם, ולכן חובה עלינו כהורים לתכנן ולהיערך לכל תרחיש אפשרי בדרך, כי אחרת כל החוויה הזו עשויה להיות קשה ואף להפוך לסיוט.

הילד לא מווסת, צריך לרדוף אחריו, אנשים מסתכלים עליכם ומעירים הערות והילד עשוי להרוס לכולם את החוויה. לכן חשוב לספר לו בפרטי פרטים לאן הולכים ומה רואים כדי שהוא יוכל להכיל את זה ולא להיות במוצפות חושית ורגשית בטיול עצמו.

שנית, כחלק מההכנה לטיול כדאי להתייעץ אתו ולערב אותו בבחירת סוג המסלול והאטרקציות שבו, להבין מה בא לו ומה מתאים לו, אם למשל הוא רוצה לסיים בפינת ליטוף כי הוא מתחבר לבע"ח אז תתכננו לסיים את הטיול שלכם בפינת ליטוף" אומר אייל בן חמו, טיילן מקצועי ומנכ"ל עמותת 'נופש לגעת בשמים', המתמחה בארגון טיולים עבור ילדי הרצף ובני משפחותיהם.

בפסח ובכלל: חשוב לצאת לטייל עם הילד.ה

"טיולים וטבע עושים פלאים לכולם ולכל המשפחות ובמיוחד עבור ילדים שאובחנו עם אוטיזם, כי מעבר לחוויה עצמה הטיול מעניק לילד תחושה של עצמאות ומסוגלות וזה יוצר עבורו חוויה מטורפת, כמובן כל עוד בחרנו את הפעילות שמתאימה לו.

אם זה למשל בקטע הישרדותי, מלמדים את הילדים לטפס, לשחות במעין, לטעום דברים מהטבע ולעשות דברים שהם לא עושים ביום יום, כל אלו חווית שהילדים לא ישכחו לעולם.

טיילן מנוסה אני יוצא עם הבן שלי, אוראל בן 15 שהוא על הרצף לכל הטיולים שלי כדי לבחון אותם עליו ולראות איך הוא מגיב למסלול. כל עולם הטיולים שהוא חווה השפיע עליו בגדול ושינה אותו פלאים, הטיולים מאוד קדמו אותו מבחינה מוטורית, הוא יותר עצמאי, יכול לעשות דברים, קיבל ביטחון עצמי והקשר ביננו התחזק. אבל, כמובן שכל מקרה לגופו ולכן חובה לבחור את המסלול המדויק לילד שלכם!"

אייל בן חמו, נשוי ללילך ואבא לשני ילדים על הרצף, אושר בן 19 ואוראל בן 15, חי ונושם את עולם הטיולים ומאז ומתמיד הוא אהב לטייל בארץ וחרש אותה לאורכה ולרוחבה.

כטיילן בנשמה אייל הקים עמותה בשם נופש לגעת בשמיים האחראית, בין היתר, על הוצאת טיולים מאורגנים המכוונים להורים לילדים על הרצף.

"אנחנו מארגנים טיולים, נופשים וימי כייף למשפחות על הרצף האוטיסטי ומבחינתי זה חלק מהשליחות שלי כאן במיוחד מעצם היותי אבא לשני ילדים על הרצף האוטיסטי.

אני מכיר המון משפחות, הורים לילדים על הרצף שחוששים לטייל עם הילדים מהפחד שיקרה משהו לילד וגם מהחשש החברתי הזה של 'מה יגידו'.

כי הרבה פעמים דווקא בטבע הילד לא מווסת והוא מוצף מכל מה שקורה סביבו מה שעשוי לגרום להתקף חרדה, צעקות והשתוללת ומשפחות רבות חוששות מזה. לכן אני תמיד מציע למשפחות לתכנן את הטיול, להתייעץ עם הילד והכי חשוב לבחור את המסלול שמתאים לו ספציפית, לילד שלכם" אומר אייל.

איך לבחור את המסלול הנכון?

התארגנות לטיול היא לא דבר פשוט ובמיוחד כשמדובר על ילדים על הספקטרום, ולכן רגע לפני שתבחרו את המסלול הרצוי כדאי להבין ולרשום לעצמכם בראש מה הצרכים של הילד הספציפי שלכם.

אור וצל – אם הוא רגיש לאור אז כדאי לבחור מסלול מוצל ואם אור שמש עושה לו טוב תוכלו לבקר גם במסלולים נטולי עצים ומדבריים יותר.

רעש – במידה והוא רגיש לרעש אז מומלץ לבחור מסלולים שקטים ופחות הומי אדם ולחלופין אם הוא אוהב אנשים, ניתן לבחור במסלולים מטוילים ואטרקטיביים יותר.

מים – אם יש לילדכם רגישות למים אז כמובן שמומלץ להימנע ממסלולי הליכה ושכשוך במים, אבל חלק מ'ילדי הרצף' 'עפים' על מים ורק מחכים ללכת לבריכה, אז במקרים כאלה כדאי לבחור מסלול עם מעין, נחל או נביעה.

חברותא – אם ילדכם פחות מחבב חברתם של אנשים אחרים אז אולי כדאי שתעשו טיול משפחתי נטול מכרים ואם הוא דווקא אוהב אנשים, אז כדאי להזמין משפחה מורחבת וחברים. בקיצור, התאימו את בחירת המסלול ואורכו לאופיו ומידת מסוגלותו של הילד כדי שזה יהיה יום מהנה עבור כולם.

"הטיפים שלי לבחירת המסלול הנכון עבור ילדים על הרצף האוטיסטי הם: לבחור מסלול מונגש, קליל וקצר, כזה שיהיה אפשר לחזור לנקודת התחלה בכל עת, כדאי שיהיו בו גם פינות ישיבה וכמובן שעדיף לבחור במסלול כזה שתמיד תהיה בו את האופציה לחזור למכונית.

והכי חשוב זה להיות גמישים! לא להתעקש על סיום המסלול בכל מצב, על מתי עוצרים לאכול או לשתות אלא לזרום עם הילד ורצונותיו גם אם מדובר על שינוי התוכנית. עייף, רעב, צמא, חושש או שסתם נמאס לו – העיקר שתהיו קשובים למצבי הרוח המשתנים שלהם" מסכם אייל.

צידה לדרך: מה חייבים לארוז?

כדי שילדי הרצף ירגישו שהם חלק בלתי נפרד מההתכוננות לקראת הטיול, תנו להם לארוז תיק קטן משלהם עם מיטב החפצים והצעצועים שעושים להם טוב ומעניקים להם שקט, רוגע וביטחון.

בתחום הקולינארי כדאי לקחת ארוחה לפיקניק בטבע, צ'ופרים שכולם אוהבים והפתעות שתוכלו לשלוף מהתיק בזמן הטיול ויעשו את אפקט ה'וואו'.

וכמובן שמומלץ לעצר בתחנות ההתרעננות לממתק או ארטיק מרענן לבחירתם, כי תמיד כייף לקנות דברים 'על הדרך'. ולא לשכוח להצטייד בכובע, קרם שיזוף, נעלי הליכה מתאימות, מים וכמה שיותר מהם, בגדים נוחים ואווריריים ובגדים להחלפה במידת הצורך.

ככלל, תנו להם הרגשה של בית גם כשהם הרחק ממנו בטבע.

6 מסלולי טיול מונגשים: בפסח, באביב ובכלל!

בחרנו שישה מסלולים קלים, נגישים, רובם מעגליים שמתאימים במיוחד לילדי הרצף ולעונת האביב, כדי שתוכלו לצפות בפריחה במלוא הדרה, במים הזורמים, להנות מהטיול כשמזג האוויר עדיין ידידותי ולגלות טבע מדהים ביופיו.

שמורת גמלא

מה רואים במסלול? בגמלא תמצאו שרידים עתיקים של העיר הקדומה גמלא, ישוב מתקופת בית שני שהוקם בראשו של מצוק טבעי ומרשים. במקום יש שרידים של בית כנסת, כפר נוצרי בשם דיר קרוח, בתי מגורים ומקווה טהרה לצד נופים מדהימים של הגולן, עופות דורסים ונשרים ואוויר מושלם.

אורך מסלול: 600 מטר, המסלול עובר ממצפור גמלא, מצפור הנשרים ועתיקות דיר קרוח כשלאורכו ישנן מספר פינות ישיבה.

דרגת קושי: קל.

הנגשה: שביל הנשרים מצויד במאחזי יד במדרגות ומונגש לכיסאות גלגלים, שירותים וחניה מונגשים.

למי מתאים? לילדי הרצף שאוהבים חיות, עופות דורסים ונוף.

שמורת תל דן

מה רואים במסלול? שמורת תל דן נמצאת באמצע הגליל וניתן לראות בה את נחל דן ואת העיר הקדומה דן שהתקיימה במקום לפני 5000 שנה ושמשה כמקום פולחן בממלכת ישראל הקדומה. המסלול מגיע לבריכות שכשוך ועובר דרך עצי דפנה, תאנה, אלה, פטל, חולף דרך שער אברהם והעיר העתיקה דן.

משך המסלול : משך המסלול הנגיש הוא כ-45 דקות לכל כיוון.

דרגת קושי: קל.

הנגשה: בריכת השכשוך מונגשת, השביל מונגש.

למי מתאים? לאוהבי צל ומים.

חורשת טל

מה רואים במסלול? המסלול מוביל לאגם כשבדרך אליו תפגשו חורשת אלונים עתיקה, מדשאות ירוקות, מים זורמים וכל הטוב הזה על רקע נופי החרמון ורמת הגולן. מסלול זה מתאים לילדי הרצף שאוהבים מים והם יוכלו לשחק בפלגי המים שנמצאים במסלול ולשחות בבריכה הקרירה, כמובן בהשגחה בלבד.

אורך המסלול: 400 מטר, לאורכם של שבילי אספלט מונגשים.

דרגת קושי: קל.

הנגשה: תוכלו להגיע אל האגם דרך רמפה המאובזרת במאחזי יד משני צדדיה, גם השירותים והמקלחות מונגשים ויש שילוט הכוונה וזיהוי שילוט מידע.

למי מתאים? לילדים שאוהבים מים וכמה שיותר מהם!

שמורת החולה

מה רואים במסלול? החולה היא אימפריה שלמה של ציפורים, עופות מים וביצות עם שפע של בעלי חיים, תוכלו גם לעלות למגדל התצפית וללכת על הגשר הצף ממנו תוכלו לצפות בביצה מלאת הציפורים ולעקוב אחריהן.

אורך המסלול: השביל נמשך לאורך של 600 מטר וכולל תצפית על האגם.

דרגת קושי: קל.

הנגשה: יש במקום מערכת שבילים עבירה לכיסאות גלגלים, שירותים, שולחנות פיקניק וכל מה שתזדקקו לו. וכמובן שמומלץ לשכור במקום מעין קלנועית מקומית ולסייר איתה ברחבי הפארק כתוספת לטיול שלכם.

למי זה מתאים? לילדים חובבי ציפורים וחיות.

גן לאומי עבדת

מה רואים במסלול? עבדת היא נבטית קדומה השוכנת על דרך הבשמים ונקראה על שם המלך הנבטי עבדת והיא הייתה עיר תוססת בראשית המאה הראשונה לספירה. לאורך המסלול תוכלו לראות חורבות של העיר הנבטית, מערת קבורה מהתקופה הרומית, תבליטים עתיקים, בית מרחץ וכניסה ביזנטית. מומלץ גם לראות את הסרט המוקרן במקום על התקופה הביזנטית.

אורך המסלול: אורכו כקילומטר ולוקח כשעתיים ללכת אותו.

דרגת קושי: קל.

הנגשה: מרבית השבילים במקום מונגשים.

למי זה מתאים? לכאלה שלא חוששים משמש, היסטוריה ונוף מדברי מהמם.

טיול פריחת תורמוסים ותלתניים ברמת צבי

מה רואים במסלול? בתך מחצבה נטושה ברמת צבי תגלו עולם ומלואו של פריחה משגעת של סוגי פרחים רבים ובעיקר תורמוסים ותלתניים וזו בדיוק העונה לראותם בשיא הפריחה שלהם – מרבד מטריף של פרחים בשלל צבעים. לאורכם של השבילים הרחבים תגלו תלתניים ורודים, חרציות צהובות, פרגים אדומים, וכמובן מרבדים של תורמוס ההרים וגם אגם קטן המוקף בפרחים ונראה כלקוח מהאגדות.

אורך המסלול: קילומטר, משך הליכה של עד שעה.

דרגת קושי: קל.

למי זה מתאים? לילדי הרצף שאוהבים פריחה, צבעים, ניחוחות ואגדות.

קריאה נוספת: סדר פסח עם ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי

אוטיזם אונליין