אתגרים של מורים בכיתות בהן משולבים ילדים אוטיסטים

הפרעת הספקטרום האוטיסטי מתבטאת בדרכים מגוונות וייחודיות המשתנות מילד לילד ומאדם לאדם. בעבודה חינוכית עם ילדים על הרצף נהוג לאמץ את הרעיון שהילדים הללו מדגימים את היקף השוני האנושי הקיים בין כל הפרטים.

מורים המאמצים את ההבדלים הללו עוזרים להעצים תלמידים באמצעות תמיכה שמתמקדת בצרכים ובהבדלים הספציפיים שלהם.

אף על פי שיש הבדלים רבים בין ילדים על הספקטרום, יש כמה אתגרים נפוצים, וכן גישות שהוכחו כמניבות תוצאות חיוביות בכיתה.

במה שונה הלמידה עבור תלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי?

למרות שאוטיזם כולל לעיתים קרובות ADHD ולקויות למידה ספציפיות, הלמידה של תלמידים אוטיסטים אינה מושפעת בהכרח מחוסר יכולת קוגניטיבית.

למעשה, המאבקים שלהם בכיתה נוטים להיות בעלי מקורות אחרים, בדרך כלל חברתיים-רגשיים ו/או סנסו-מוטוריים.

בכיתה בעלת גיוון נוירולוגי אפשר לראות את המשיכה של הילדים לנושאים ספציפיים.

תלמידים על הספקטרום נוטים לפתח תשוקות (אפילו קיבעונות) על נושאים, אובייקטים או תחומי עניין ספציפיים, ולא אחת, הידע שלהם בתחומי המומחיות הממוקדים הללו יכול להדהים ולהפגין רמת שליטה כזו שתלמיד מסוגל לה בדרך כלל כשהוא מעורב ובעל מוטיבציה גבוהה.

המורה יכול לנצל את המוטיבציה הזו על ידי קישור מיומנויות חדשות לנושא שמרתק את התלמיד. ההקשר לא כל כך משנה אם הלמידה מתרחשת, נכון?

תלמידים עם אוטיזם מאופיינים בקושי שלהם ליצור קשרים חברתיים.

עם זאת, יש להם נטייה להעדיף ללמוד עם מבוגרים סמכותיים בקבוצות קטנות או במסגרות של אחד על אחד ולמצוא אינטראקציה עם עמיתים מעוררת מוטיבציה, ולכן מציאת דרכים לעזור לתלמידים להתחבר עם אחרים היא קריטית.

בנוסף, לילדים האוטיסטים קל ללמוד באמצעות אמצעים חזותיים, והם מפיקים תועלת רבה מתכנים חדשים, גם אם הם מורכבים, המוצגים במגוון דרכים. אם בוחרים למסגר את המאפיינים הללו כהבדלים, ולא כשלים, הדלת לראות בהבדלים הללו נקודות חוזק ומקומות ל"חיבור" ללמידה פתוחה.

אתגרים דידקטיים של הילד.ה בכתה ובכלל

אפשר לומר, שהתכונה הידועה ביותר של אוטיזם היא קושי במיומנויות חברתיות, כולל זיהוי ותגובה לרגשות של אנשים אחרים, קריאת רמזים לא מילוליים וניווט בנורמות חברתיות.

גם קשיי התפתחות שפה ותקשורת הנם אתגרים נפוצים אצל ילדים אוטיסטים שלעיתים קרובות שלובים זה בזה באופן בלתי נפרד עם נושאים הקשורים לסוציאליזציה, שכן כל כך הרבה מהסוציאליזציה האנושית קשורה לתקשורת מילולית ולא מילולית.

אוטיסטים עשויים לגלות קושי משמעותי בעיבוד חושי, ואף להימנע  מקלט חושי באופן אקטיבי. חלק מהתלמידים יתקשו להשלים משימות או לתכנן מראש, בעוד שאחרים עשויים להתקשות לשבור דפוס חשיבה כדי לגשת לבעיה בדרך חדשה.

תפקודים ניהוליים שכאלו עשויים להיות אתגר גם לילד שלא אובחן על הרצף האוטיסטי.

כשמדובר בילדים עם אוטיזם, הקושי עלול להיות גדול אף יותר. כמו כן, גם מיומנויות מוטוריות יכולות להיות מאתגרות עבור הילדים, ועלולות לדרוש ריכוז רב או מאמץ המפריע לתלמיד להתרכז בחומר המוצג.

תמיכה בתלמידים עם אוטיזם בכיתה

רוב המורים במערכת החינוך לא עוברים הכשרה ספציפית לעבודה עם ילדים שאובחנו על הספקטרום, פרט להדרכות קצרות או מספר שיעורים מצומצם, אשר נותן מושג כללי בנושא, ותו לא.

עם זאת, מאז שנכנס לתוקפו התיקון ה- 11 לחוק החינוך המיוחד בינואר 2020, יותר ויותר הורים בוחרים לשלב את ילדיהם במסגרות חינוך רגילות, מה שמציב לא מעט אתגרים בפני המורים והצוות החינוכי.

אף על פי שנערכות הדרכות במסגרת המוסד בו משולבים ילדים שאובחנו על הספקטרום, אי אפשר להתעלם מהעובדה, שהאתגרים עמם מתמודד צוות החינוך גדלים.

כיצד ניתן להתגבר על האתגרים ולצלוח אותם בדרך מחנכת וראויה?

להלן מספר דרכים באמצעותן יכול הצוות החינוכי להתגבר על האתגרים השונים ולסייע לילד להשתלב מבחינה חברתית ולימודית כאחד.

שימוש בשפה מפורשת וקונקרטית במקום להסתמך על למידה מרומזת

אולי בגלל שהם מתרועעים באופן שונה, ילדים אוטיסטים נוטים להזדקק להדרכה מפורשת כדי להשיג מיומנויות שתלמידים אחרים עשויים לקלוט אפילו בלי לנסות.

חשוב שהצוות החינוכי יספק לתלמידים הנחיות ברורות ופשוטות לגבי הצפוי, גם אם זה נראה ברור לאחרים.

תלמידים צעירים עשויים להזדקק להדרכה מפורשת כיצד להעמיד פנים במשחק, בעוד שתלמידים בוגרים יותר עשויים להזדקק להנחיות ברורות וספציפיות הקשורות לאופן שבו עליהם להיכנס לכיתה ולהתכונן ללמידה.

קביעת שגרה, הכוללת הפסקות, ואימון בביצוע שינויים

מאפיין בולט ונפוץ של ילדים על הספקטרום בא לידי ביטוי בנטייה להתנהגות מגבילה וחוזרת בצורה של שגרה.

קביעת שגרה שחוזרת על עצמה עוזרת לילדים, שלא תמיד מבינים את ה"חוקים" של העולם שסביבם, להרגיש בטוחים ולהפוך את העולם למקום קצת יותר צפוי ונורמלי עבורם.

מורים יכולים לעזור לנתב מחדש שגרות מזיקות על ידי יצירת שגרות מועילות עם התלמידים, ועל ידי לימוד מפורש של שגרות הוראה ושגרות שאינן חלק מההוראה, המורה הופך את הכיתה לסביבה צפויה וניתנת לניהול עבור התלמידים.

בעת ביסוס שגרה, יש להקפיד לכלול הפסקות הדרכה. ההפסקות הללו יכולות לעזור לתלמידים על ידי צמצום או מתן קלט חושי ולמקד את תשומת הלב שלהם במשימה שעל הפרק.

נוכחות המבנה בכיתה היא חלק מרכזי בתמיכה בילדים ומרגע שהשגרה מתבססת חשוב לא פחות לתרגל את שבירת השגרה, על מנת להכין את התלמידים לזמנים בהם לא ניתן לעקוב אחר השגרה.

בתחילה, מורים יכולים להניח את הבסיס לשינוי שעלול להפריע באמצעות שינוי חיובי שנתפס בשגרה ועד להפרעה פחות נוחה.

טיימר חזותי ו/או לוח זמנים חזותי יכולים לתמוך בתלמידים.

צמצום בעיות חושיות

התנהגויות רבות שמשבשות את הלמידה עבור תלמידים עם אוטיזם הן תוצאה של אי נוחות חושית.

עזרה לילדים בזיהוי הקלט החושי שמפריע להם או זה שהם מחפשים, עשויה בהחלט לעזור בביטול מחסום ללמידה.

שמירה על טון הדיבור

רבים מהילדים האוטיסטים מתקשים לפענח רמזים חברתיים.

לכן, חשוב כי המורים ישמרו על טון דיבור רגוע ואחיד בכל האינטראקציות מול הילדים, אך במיוחד בעת מתן משוב אישי לילד.ה על הספקטרום האוטיסטי.

הסיבה לכך הנה שכל התרגשות, עוצמת קול או טון דיבור שונה בקולו של הדובר עלולים להתפרש בצורה שגויה או אפילו להאפיל על המשמעות של המילים הנאמרות.

תמיכה במעברים על ידי יצירת צוותים

מעברים, גדולים או קטנים, מייצגים שינוי ואבן נגף פוטנציאלית עבור ילד.ה אוטיסט/יץ.

הקמת צוות חינוכי שמכיר את התלמידים ואת צרכיהם ופיזור הצוות ברחבי בית הספר, מסייע להבטיח שגם בהם, התלמידים יוכלו לעבור כראוי ללא טראומה או הפרעה.

יש ליישם את התיאוריה הזו של מעברים נתמכים גם על המעברים הגדולים יותר שבין הכיתות ובתי הספר השונים. מורה יעיל יבלה שנה שלמה (או אולי כמה שנים) כדי לדעת מה עובד עבור תלמיד מסוים.

הידע הזה צריך לעבור לאנשי החינוך הבאים שהילדים שלנו יפגשו באופן תכליתי, כדי להבטיח את המשכיות השירות לתלמיד ולסייע למורים להתגבר על אתגרים נפוצים הכרוכים במילוי תפקידם, במיוחד בכיתות הלימוד שבהן משולבים ילדים אוטיסטים.

קריאה נוספת: על שילוב אוטיסטים בכתות לימודים רגילות

אוטיזם אונליין