[כל] יום נגד בריונות!

למעלה מ-60% מהילדים על הרצף האוטיסטי חווים בריונות במרחב הציבורי – בריונות מילולית, פיזית, לימודית ונפשית. מהי בריונות? כיצד תדעו שילדכם עוברים בריונות? ומה חובה עליכם לעשות כדי לעצור אותה במהרה?

בריונות היא התנהגות אלימה ותוקפנית של הפגנת כוח, מאיומים ועד לאלימות קשה, שמישהו מפעיל על מישהו אחר במטרה להשיג מטרה מסוימת, כשברוב המקרים הקורבן הוא חלש יותר – פיזית או נפשית מאותו בריון.

לקראת יום הבריונות הבינלאומי המצוין, כמדי שנה, בתאריך 9 לפברואר, בחרנו להתמקד באחד הנושאים שהכי מטרידים ומעסיקים את הילדים ובני הנוער הנמצאים על הרצף האוטיסטי והוריהם – בריונות לסוגיה, כשאחוז גבוה מהם עבר ועובר בריונות.

הבריונות הזו פוגעת בהם נפשית ופיזית, משפיעה על ההתנהגות שלהם בחברה ובבית ואם היא לא מטופלת נכון ובזמן, היא עשויה לצלק את נפשם ושלא נדבר על הדימוי העצמי ומצב הרוח שהולכים ודועכים כשאין התייחסות וטיפול הולם.

פנים רבות לבריונות

לבריונות יש קטגוריות רבות – מילולית, פיזית, נפשית, לימודים, ברשת וכדאי להכיר את כולן כדי לדעת ולאבחן את הבריונות הספציפית לכל ילד; מבריונות מילולית ונפשית הכוללת קללות, גידופים הקנטות למיניהן, לעג, חיקוי של הילד מול בני הכיתה, שמות גנאי שמדביקים לו וגם השפלות פומביות על המראה שלו וכמובן גם לגלוג על האוטיזם שלו וההתנהגות שלו.

בריונות פיזית הכוללת התנהגות אלימה שלרוב מתחילה מאיומים מילוליים אלימים כמו :'אני אפרק אותך', 'אם לא תביא לי את זה אני ארביץ לך', מכות, משיכות בשיער, צביטות, בעיטות, פגיעה ברכושו של הקורבן ועד לאלימות קשה שעשויה להביא לפגיעה פיזית ממשית.

בריונות לימודית הכוללת נזק מכוון לחפצים הקשורים ללימודים והשפלות בכיתה מול המורה והתלמידים וכמובן בריונות ברשת שיימינג הכוללת הסתה והשמצה פומבית של הילד על ידי שימוש בפלטפורמות חברתיות כדי לרכל עליו מאחורי גבו ולהרוס את שמו הטוב.

למה דווקא אוטיסטים סובלים מבריונות?

יש סיבות רבות מדוע דווקא ילדי הרצף סובלים מבריונות, לעיתים הם ישירים מאוד, כנים מאוד ותמיד אומרים את האמת בפנים או שפשוט קופאים ונעלמים לתך עצמם בשלב הבריונות.

לעיתים, הם גם לא תמיד יודעים לקרוא את הסיטואציה החברתית שמולם, תמימים ולא תמיד מודעים למתרחש סביבם ולעובדה שלמעשה צוחקים עליהם.

בשל התכונות האלה הם נתפסים כשונים ומוחלשים וכמטרה קלה עבור אותם בריונים שסביבם "יותר מ-60% מהאוטיסטים חווים בריונות בעיקר בסביבות ביה"ס מכמה סיבות עיקריות: יותר קל לילדים לבוא ולצחוק לאוטיסטים בפנים בשעה שהם כלל לא מבינים מה קורה סביבם, מה שעוד יותר מצחיק את הילדים. הם מהווים את הקורבן המושלם, הנאיבי והטוב שלרוב גם לא יחזיר מאבק ולכן קל להיות בריון מולו, אחד הילדים שפגשתי בטיפול אצלי סבל מבריונות של מכות. הם היו תופסים אותו בהפסקה וצוחקים עליו שהוא גם שמן וגם אוטיסט והוא לא הגיב כי הוא לא הבין את הסיטואציה נכון" מספרת גילת פליט, מדריכת הורים לילדים על הרצף.

"אוטיסטים גם לא תמיד מבינים איך להתמודד עם בריונות פיזית, רגשית או לימודית ואיך הם אמורים להגיב לזה, לעתים הם גם נוהגים להגיד את מה שהם חושבים בפנים של הילדים, שזה לא תמיד מתקבל בברכה אצל התלמידים בכיתה. יש לי מקרה של ילדה בת 14 שלא הולכת לביה"ס בגלל כמה בנות בכיתה שצוחקות עליה בכיתה מול המורה, יורדות עליה וזורקות עליה ספרים. קראו לה 'מטומטמת' 'את לא מבינה כלום' ונתנו לה משימות משפילות כמו למשל להביא נייר טואלט לשרותי הבנים בטענה שנגמר שם הנייר, אז היא נכנסה לשרותי הבנים ואז צעקו עליה בשעה שהיא בכלל לא הבינה למה. בסופו של דבר כל הבריונות הזו גרמה לה לא לרצות ולהגיע לביה"ס".

הילד סובל מבריונות? תמרורי האזהרה להורים

ילדי הרצף אוהבים שגרה, יש להם סדר יום מוגדר ורוטינת התנהגות שחוזרות ולכן, כל שינוי קיצוני אצלם מורגש, ברגע שהם מפרים את שגרת יומם באופן קיצוני אפשר להבין שיש כאן אופציה של מצב של מצוקה ולצלול פנימה כדי להבין מה קורה כאן, מה פשר השינוי הגדול והמטריד.

יש מספר סימנים מובהקים, שהנם בגדר תמרורי אזהרה להורים, ומצביעים על בריונות שכדאי לתת עליהם את הדעת ויפה שעה אחת קודם.

שינוי קיצוני בהתנהגות

ההתנהגות של הילד משתנה, ההרגלים שונים ממה שהכרתם, כמו למשל ירידה ברצון לראות חברים, בחשק לקום מהמיטה ולעשות דברים ופשוט לא בא לו לעשות פעילויות שהוא בדרך כלל אוהבים לעשות. הילד לפתע מרגיש חוסר אמביציה ומסוגלות לבצע פעולות פשוטות שבוצעו עד כה בקלות.

"פתאום מופיעות התנהגויות מסוימות וחדשות כמו לדפוק ראש בקיר, מלמול בלתי פוסק, חזרתיות של מילים מסוימות כמו תסריט של מה שהוא שמע מהבריון שלו כמו למשל: 'אני אפרק אותך יא זבל' והוא חוזר ב'ריפיט' כמה וכמה פעמים" אומרת גילת.

חוסר אכילה או אכילת יתר

יש המגיבים לבריונות בחוסר תיאבון, או באכילה מופרזת ובכל מקרה, במידה והרגלי האכילה של ילדכם השתנה באופן קיצוני שווה לבדוק למה. ניתן לשים לב לתופעה גם אצל ילדים שבשגרה סובלים מבעיות אכילה ובררנות קיצונית, בצורת שינוי הרגלים בלתי מוסבר.

רגרסיה

בעקבות הבריונות שהם חווים הם עצמם עשויים להפוך ליותר אלימים, להתחיל לקלל, כי זה מה שהם שמעו בעת הבריונות "אחד המקרים הקלאסיים של רגרסיה היה בכיתה משולבת בה הילד האוטיסט עבר התעללות פיזית על ידי אחד מילדי הכיתה והוא עצמו התחיל להיות אלים ופגע בילד בחזרה, עד שהשעו אותו מבית הספר בעקבות המכות שנתן לבריונים והוא אמר לאמא שלו 'אמא, היום אני הולך להרביץ כי אז אהיה בבית'" מספרת גילת.

סימנים וחבלות

ילד שמגיע הבייתה עם סימנים של חבלות, מכות, שריטות או אף חפצים שנהרסו במכוון, חפצים שלו שנעלמו פתאום, כאשר לעיתים הוא מנסה להסתיר את הסיבה לכך או אף מתעלם ממצבו.

חוסר רצון ללכת לבית הספר

לא בא לו בשום אופן לקום וללכת לבית הספר והוא ממציא פתאום תירוצים ומנסה לעשות הכול כדי לא ללכת לשם, הם יאבקו בכם, יבכו, ישרטו וינסו להימנע מזה בכל מצב.

התנהגות חדשה של הטרדות ואלימות

יש מקרים בהם המוטרדים יחכו את התנהגות הבריון ולפתע יתחילו בעצמם להטריד ילדים בבית הספר, במסגרת חוגים ובפעילות פנאי בכלל.

"יש ילדים על הרצף שבעקבות הריונות מגיעים ל'קצה' של עצמם ונכנסים למצב של טנטרום (התקף עצבים) בו הם פשוט מפרקים הכול ואת כול מי שעומד שם, גם אם יש ילדה חפה מפשע באזור, לעומת זאת, יש את אלה שעומדים וקופאים ולא עושים כלום למרות שמרביצים להם. אחד הילדים שהגיעו אלי חווה בריונות קשה והתחיל להטריד ילדים בבית הספר, לבוא ולתת צ'פחה על הטוסיק ולקח להורים ולמערכת זמן להבין מה קורה כאן. הופעת תופעות חדשות שכאלה מחייבת בדיקה לעומק שלה כדי להבין למה היא צצה" אומרת גילת.

קשיי הרדמות

קושי וחרדה להירדם בלילה בגלל סיוטים שמופיעים בשינה או בכלל, או אם במשך היום הוא עייף באופן חריג מהרגיל. במקרים חריגים מופיעות בעיות שינה מורכבות, כתגובה של הילד לבריונות ממנה הוא סובל.

ירידה בלימודים ותחביבים

חוסר חשק ללמוד, אי הבעת עניין בתחומים מוכרים ומגוונים שהיו גורמים לילד לאושר וסיפוק וכעת נראה שאינם מעניינים אותו.

טיפול אפקטיבי בילד שנפגע מבריונות

לתופעת הבריונות ישנן השלכות נפשיות וחברתיות רבות על ילדי הרצף ובני משפחתם וחשוב מאד לזהות את הבעיה ולטפל בה מוקדם ככל שניתן.

הדינמיקה המשפחתית משתנה כשההורים מוצאים עצמם חסרי אונים במצב של מתח וחרדה, שוברים את הראש בניסיון לסייע לילד המוטרד ולא תמיד הם יודעים מה לעשות ואיך.

ילדי הרצף עצמם נמצאים במצב של חרדה, דיכאון, ירידת ערך עצמי, בדידות, התקפי זעם רבים וסטרס שאף עשוי לבוא לידי ביטוי בהתפרצות של מחלות – מערכת החיסון נפגעת במצבי סטרס ומתח כרוני. אז כדי להימנע מההשלכות ההרסניות האלה של הבריונות יש כמה דברים שכדאי ורצוי לעשות, לפני שהמצב יסלים.

"הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להבין את שורש הסיפור וכמה זמן הבריונות הזו נמשכת בזירת בית הספר. צריך ללכת לבית הספר ולהבין פיזית מה קורה שם. לדבר עם המחנכת, מורים, יועצת, סייעת כדי שתוכלו לקבל תמונה כוללת ועדכנית על מצבו של הילד בבית הספר. חשוב שתבינו מה קורה שם, מי הבריונים, באיזו סיטואציה הם פועלים כי הילדים עצמם לא תמיד יידעו לומר מה קורה שם" אומרת גילת.

"השלב הבא הוא השלב הטיפולי, לבחור את ארסנל הטיפולים שיעצימו את הילד, יבנו מחדש את הביטחון העצמי שלו ויחזקו אותו. זה יכול להיות טיפול פסיכולוגי, טיפול רגשי כמו הידרותרפיה, אומנות, מוסיקה, דרמה או כל טיפול רגשי אחר שמתאים לתחביבים ולאישיות של הילד. וכמובן, לצד הטיפול בילד, כדאי ללכת להדרכת הורים כדי שתוכלו להיוועץ בגורמי מקצוע שיעזרו לכם בהתמודדות עם הבריונות והשלכותיה".

ואולי הדבר הכי חשוב שהורים חייבים לזכור זה שחשוב תמיד לשים לב לפרטים הקטנים, לשינויים הכי מינוריים לכאורה ולא שגרתיים שילדים ובני נוער על הספקטרום האוטיסטי מבטאים – התנועות, האמירות ושפת הגוף.

אצל הילדים שלנו, כל שינוי קטן יכול לרמז על סערה גדולה שמתחוללת בפנים כתוצאה מבריונות, ככל שתקדימו לגלות, כך תקדימו לעשות ולמגר את הבריונות ולהציל אותם.

קריאה נוספת: האם הילד שלך באמת עצמאי?

אוטיזם אונליין
דילוג לתוכן