המערכת החיסונית של התינוק והסיכון לאוטיזם

מחקרים בנושא האוטיזם החלו לפני שנים רבות, באמצע המאה הקודמת, ובאחד המקרים, צוות מחקר שוודי-אמריקאי ביצע מחקר מעניין שמצא עדויות לכך שרמתם של פקטורים שמקורם בחלבון המצויים בדם עשויים לחזות התפתחות אוטיזם. באותן השנים [בתחילת שנות ה-2000] תוצאות המחקר נחשבו מהפכניות ומפתיעות מאד.

המחקר הצביע למעשה על קשר אפשרי בין התפתחות תקינה של מערכת החיסון לאוטיזם.

החוקרים ממוסד קרולינקה בסטוקהולם בדקו את דמם של קרוב ל-900 ילדים אשר פיתחו תסמינים של אוטיזם, הילדים נולדו בשוודיה בין השנים 1998-2000 ובדיקות הדם אשר נלקחו מהם הושוו ללמעלה מ-1100 בדיקות דם של ילדים אשר לא פיתחו כל הפרעה או תסמינים לאוטיזם.

על אף העובדה כי המחקר אינו יכול להצביע על סיבה ותוצאה ניתן לראות כי בקרב תינוקות אשר נטו לפתח תסמינים של אוטיזם נמצאה רמת גבוהה יותר של חלבונים המצביעים על דלקת בבדיקת דם.

כמובן שהחוקרים ציינו במפורש כי תוצאות אינן בגדר הוכחה מספקת לקביעת קשר ברור וחד משמעי בין רמת החלבון לאוטיזם.

מאידך, החוקרים ציינו כי תוצאות המחקר המעניין מחזק אבחנות עבר שמצאו קשר בין זיהומים שונים בזמן ההריון ותנאים נוספים המעוררים דלקות לבין התפתחות בסיכון מוגבר של אוטיזם.

החוקרים ציינו כי הממצאים בהחלט משמעותיים אולם נדרשים מחקרים נוספים, מעבר למחקר הנוכחי אשר מעלה יותר שאלות מאשר נותן תשובות, על מנת לבסס קשר ברור בין רמת החלבון של העובר והתינוק לבין אבחון אוטיזם.

חשוב לציין כי בשנים האחרונות לא נערכו עוד מחקרים שבדקו את הנושא ולכן אין עדכונים.

קריאה נוספת: קשר אפשרי בין נטילת ויטמינים ותוספי תזונה במהלך ההריון

אוטיזם אונליין