תמיכה וסיוע לטובת סטודנטים אוטיסטים

המודעות הציבורית לנושא זכויותיהם של בעלי מוגבליות ובינהם גם אוטיסטים רבים ממשיכה לעלות לאורך השנים האחרונות, ואם נכיר מקרוב את המצב במוסדות האקדמיים בארצות הברית, נוכל לפעול לשינוי המתבקש גם כאן בארץ ישראל. לאורך השנים האחרונות הוקמו תוכניות לתמיכה בסטודנטים האוטיסטים ואף מסלולי לימוד יעודיים.

בישראל של 2023 1 מכל 78 ילדים יאובחן עם אוטיזם כאשר בארצות הברית, מספר המאובחנים גבוה משמעותית ועומד על 1 מכל 48 ילדים. בארצות הברית הוקם, לפני שנים, מערך מתקדם של תמיכה וליווי לסטודנטים אוטיסטים באוניברסיטאות ובמכללות.

מערך זה מוכיח את עצמו לאורך השנים ומציג הצלחה חסרת תקדים בשיפור סיכויי ההצלחה של האוטיסטים בתחום האקדמי ומעבר לכך ולא פחות חשוב, גם בתחום החברתי בקמפוס.

האם אנחנו עושים מספיק?

הגם שאין סטטיסטיקה מדוייקת בנושא, אנשי חינוך אמריקנים סבורים כי עשרות אלפי סטודנטים אוטיסטים לומדים באוניברסיטאות ובמכללות השונות ברחבי ארה"ב.

המדובר על מספר משמעותי מאד של סטודנטיות וסטודנטים, מספר שמעלה שתי שאלות חשובות.

השאלה הראשונה היא מה מספר מסיימי התואר מקרב האוטיסטים?

הערכות הנן כי סטודנטים אוטיסטים שאינם מקבלים עזרה וסיוע אינם מסיימים את לימודי התואר ונושרים מהלימודים באחוזים גבוהים יחסית. מעבר לכך חשוב לזכור ולקחת בחשבון כי רבים מהסטודנטים האוטיסטים מסתירים את היותם מאובחנים על הרצף האוטיסטי.

השאלה השניה הנה לגבי מידת ההצלחה של בוגר/ת תואר אוטיסט.ית בשוק העבודה לאחר סיום הלימודים. לצערנו הרב, גם בארצות הברית, התשובה לשאלה זאת מעלה תשובה מטרידה.

הסיכויים של אוטיסט.ית למצוא עבודה ראויה לאחר סיום הלימודים וקבלת התואר, נמוכים לאין שיעור ביחס לבוגרים במסלול לימודים זהה, שאינם מאובחנים על הספקטרום.

פעילים מרכזיים בתוכניות למתן עזרה וליווי סטודנטים יודעים לספר שמאז הפכו התוכניות הללו לזמינות יותר, יותר ויותר סטודנטים אוטיסטים פונים לקבלת תמיכה וסיוע ממתנדבי התוכנית המבורכת.

בנוסף, תוכניות הסיוע לא מסתפקות בליווי אך ורק בתקופת הלימודים ואך ורק בתחום האקדמי. תוכניות הסיוע מסייעות גם בשיפור כישורים חברתיים, שיפור בתקשורת הבין אישית והכנה טובה יותר לקראת "העולם שבחוץ", לרבות עולם העבודה ואפילו מתן כלים להצלחה בתחום הרומנטי.

מודעות ותמיכה בקמפוסים

ברבות מהאוניברסיטאות והמכללות המובילות בארצות הברית נוסדו בשנים האחרונות תוכניות ליווי לסטודנטים אוטיסטים, לצד מסלולי לימוד אטרקטיביים במיוחד עבור אוטיסטים.

תוכניות אלה ממומנות בחלקן על ידי קרנות, אולם הן לא תוכלנה לפעול ללא אלפי הסטודנטים הבוחרים לשמש כחונכים ומלווים לסטודנטים האוטיסטים – בהתנדבות מלאה.

לדברי חלק ניכר מהחונכים, אוטיסטים רבים הנם בעלי כישורים אקדמאיים יוצאי דופן וחלקם אף עולים בכישורייהם על הסטודנט הממוצע, כאשר לצד זאת הם עדיין זקוקים לליווי ותמיכה.

החונכים גם הסבירו כי עיקר התמיכה באה לידי ביטוי בסיוע לסטודנטים האוטיסטים בפענוח והסתגלות לאיתותים חברתיים. החונכים סיפרו כי סטודנטים אוטיסטים עשויים להתפרץ לדבריו של מרצה או חבר לספסל הלימודים מבלי לשים לב. הם עשויים לפתח מונולוגים ארוכים בעת דיבור על תחום המעניין אותם, בלי להניח לבן שיחם לומר דבר מה.

לאורך השנים התברר, במידה רבה, כי מטרתו של הליווי לסטודנטים האוטיסטים אינו סיוע אקדמי גרידא. המטרה היא לשמש מעין חונכים ומתווכים, כאשר העניין העיקרי בתוכנית הנו שהחונכים מסייעים לתרגם לאוטיסטים סימנים חברתיים או תקשורתיים, שאותם קשה יותר לאוטיסט.ית לפענח ולהבין לבד.

מסלול הליווי לסטודנטים האמריקאים עשוי לכלול פגישה שבועית עם מדריכ/ה /חונכ/ת וכן שיחות תדירות עם אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים.

במסגרת התוכנית הסטודנטים מקבלים ייעוץ גם בנושאי לימודיים וגם בנושאים חברתיים שבהם חוו קשיים – במסגרת סביבה בטוחה, נפרדת מהאווירה ההומה של הקמפוס. לסטודנטים ניתנת האפשרות לתרגל התנהגות רצויה, לשקף לחצים וקשיים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע ומתנדבים.

מעבר לכך, הסטודנטים האוטיסטים מקבלים הדרכות מקצועיות שיסייעו להם להשתלב בקלות רבה יותר בשוק העבודה.

קריאה נוספת: מה אתם יודעים על היפרלקסיה?

אוטיזם אונליין