יציאה מהרצף האוטיסטי: אפשרי רק בטעות

נתחיל מהסוף ונציין כי לפי תוצאותיו של מחקר מעניין, ישנם מקרים שבהם ילדים מצליחים לצאת מהרצף האוטיסטי… אבל רק בגלל שאובחנו בצורה רשלנית. על פי המחקר הייחודי שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קונטיקט שבארצות הברית, בעוד שישנם יותר ויותר ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ישנם גם מקרים מעטים של ילדים היוצאים ממנו.

לטענת החוקרים שביצעו את המחקר, תסמיני האוטיזם, המוגדרים ככאלה בשלבים הראשונים, יכולים לשנות את צורתם ולהפוך לתסמינים מסוג אחר, שיזכו להגדרה של הפרעת קשב וריכוז ולא אוטיזם.

ילדים אוטיסטים מול ילדים נורמטיביים

בכל שנה יותר ויותר ילדים ברחבי העולם מאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. נכון לשנת 2023 מדברים על 1 מכל 78 ילדים בישראל ובארצות הברית, 1 מכל 45 ילדים.

ממש כשם שמספר הילדים המאובחנים גדל בכל שנה, כך גם הגדרת הספקטרום האוטיסטי ממשיכה להתפתח ולהתרחב. נכון להיום, 1 מכל 45 ילדים בטווח הגילאים 3 עד 17 בארצות הברית מאובחן עם אוטיזם. בשנת 2014 הנתונים עמדו על 1 מכל 80 ילדים. לאור הנתונים הברורים, חוקרים מאוניברסיטת קונטיקט ביקשו לבדוק האם ישנם גם ילדים שיוצאים מהרצף האוטיסטי, בהתאם לאבחון חוזר ולפי הגדרת הספקטרום האוטיסטי.

מהלך המחקר המרתק

המחקר עקב מקרוב אחר התפתחותם של קבוצת ילדים אוטיסטים. הילדים שהשתתפו במחקר המעניין הם אלה שאובחנו כאוטיסטים עוד לפני גיל 5 אך במועד המחקר נמצאו ככאלה שאינם מראים סימנים התואמים את ההגדרה הקלינית של אוטיזם.

המחקר הראה שלא ניתן להבחין בין ילדים אלה לבין חבריהם לבית הספר לאור התפתחותם התקינה. הם לא מראים שום סימפטום המקושר לאוטיזם.

המחקר התייחס בסך הכל ל–22 ילדים שנמצאים במצב של היעדר תסמינים, יחד עם 27 ילדים המראים סימפטומים אוטיסטיים טיפוסיים ועוד 23 ילדים עם התפתחות תקינה. כל הילדים שנבחנו במחקר היו בטווח הגילאים 8 עד 18.

מנות המשכל של הילדים בכל 3 הקבוצות היתה שיוויונית פחות יותר והקבוצות היו מעורבות, בנים ובנות ביחד.

במהלך המחקר בחנו החוקרים אספקטים שונים של אוטיזם באמצעות כלי אבחון מקובלים.

האבחון עצמו צולם בווידאו והוא ניתן לצפייה ל–9 תלמידי פסיכולוגיה, שלא ידעו מי מהילדים שמצולם בסרטון אכן אובחן כאוטיסט.

התלמידים שצפו בסרטונים חילקו ציונים זהים לילדים בקבוצה ה"רגילה" וילדים שאובחנו כאוטיסטים בגיל צעיר אך לא גילו יותר תסמינים אוטיסטים מוכרים.

בקבוצה השלישית זיהו התלמידים תכונות מסוימות המקושרות לאוטיזם.

אותם תסמינים תחת הגדרה שונה

במבחנים שבוצעו נמצא כי דווקא הילדים שאובחנו כאוטיסטים בגיל צעיר אך כיום הם אינם מראים תסמינים של אוטיזם הגיעו לציונים גבוהים יותר מהילדים הנורמטיביים, בכל הקשור לחברתיות, אסרטיביות ופתיחות.

סממנים אלה הפוכים לחלוטין מהסממנים המזוהים עם אוטיזם, מה שמעלה את ההשערה שלילדים אלה אין כלל קשר לאוטיזם עצמו.

מעבר לכך הם גם הראו נטייה להסחות דעת, נמרצות רבה וגם יכולת להתמקד בפרטים קטנים, מה שאופייני מאד לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז.

לאור ממצאים מפתיעים אלה החוקרים סברו כי תסמיני האוטיזם, שהתגלו אצל הילדים בגיל הצעיר, שינו את צורתם והפכו לתסמינים המזוהים עם הפרעות קשב וריכוז.

המחקר הראה שאין הבדל בין ילדים נורמטיביים לבין ילדים שזוהו כאוטיסטים לפני גיל 5 אך כיום לא מראים סימנים, הקשורים לתופעה.

הדבר העלה שאלות רבות בנוגע למידת הצלחתו של האבחון המקורי של הילד.ה על הספקטרום האוטיסטי ומידת אמינותו בימים אלה.

נכון להיום ידוע כי ישנם אבחונים מעטים מאד שאינם עומדים בקריטריונים הנדרשים להגדרת אוטיזם, אך מדובר במספר מועט מאד של מקרים, שלא ניתן להסיק ממנו לגבי הכלל.

כשמנסים להסביר את תוצאות המחקר, ניתן להניח כי הדעה הרווחת הנה שייתכן ומדובר במצב של אבחון יתר, במיוחד בגילאים צעירים מאד ולפי הגדרות מיושנות שאינן רלוונטיות בימינו ובעת אבחון ילד.ה עם אוטיזם.

החוקרים ציינו כי במקרים שבהם ילדים אובחנו כאוטיסטים ולא הראו סימנים לכך בגילאים מבוגרים יותר, אין המדובר על "יציאה מהספקטרום האוטיסטי" או "ריפוי מאוטיזם" אלא באבחון שגוי שבוצע לילד.ה לפני שנים.

קריאה נוספת: האם יש מקרים של החלמה מאוטיזם?

אוטיזם אונליין