מחקר בדק: האם מרווח קצר בין הריונות מעלה את הסיכון לאוטיזם?

לאורך השנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים הבודקים את התעלומה שמאחורי האוטיזם. מחקר מרתק שתוצאותיו התפרסמו לפני מספר שנים ביקש לענות על השאלה, האם יתכן שהסיכוי לאוטיזם יעלה כאשר קיים מרווח זמן קצר יחסית בין שני הריונות של אותה אשה. הגם שדרושים מחקרים נוספים שידרשו לסוגיה המורכבת על מנת לקבוע מוסכמות ועדיין, מסתבר שלחוקרים יש כמה המלצות שעושות שכל.

מרווח אידיאלי בין הריונות

ברור כי הריונות רצופים אינם הגורם היחיד לאוטיזם, אולם מחקר רפואי ותיק ומעניין גילה כי קיימת סבירות שהריונות רצופים, בסמיכות זמנים, אכן מעלים את הסיכוי ללדת ילד שיאובחן על הרצף האוטיסטי.

המחקר אסף וניתח נתונים לגבי יותר ממיליון לידות וגילה ממצא מעניין נוסף.

כאשר פרק הזמן שבין הריונות עולה על 5 שנים מופיע קשר סטטיסטי עם הפרעות נוירו-התפתחויות. כלומר, הרבה הריונות בפרק זמן קצר עשויים להוות גורם סיכון אך גם מרווח גדול מדי בין הריונות מעלה את הסיכוי ללידת ילד.ה שאיבוחן עם אוטיזם.

על פי המסתמן בנקודת זמן זאת, ככל הנראה פרק הזמן האידיאלי מבחינת צפיפות הריונות הוא בין שנתיים לחמש שנים. כך מספר החוקר הראשי שניהל את המחקר, דר. אגוסטין אגודלו. המחקר בוצע בעידוד ארגון הבריאות העולמי ובשיתוף המרכז האוניברסיטאי וואלאה, בקולומביה.

אוטיזם והפרעות נוירו התפתחותיות

חשוב לזכור כי על פי המחקר שפורסם בכתב עת רפואי נודע אסור לקפוץ למסקנות מרחיקות לכת, למרות שבחן נתונים של כמיליון לידות.

צוות המחקר בראשות ד"ר אגודלו דיווח כי טרם הוברר מהו הרקע לכך שמרווח קצר שבין הריונות מוביל לעליה בסבירות לפגיעה נוירו התפתחותית. ההשערה המובילה ברגע זה היא כי יש קשר עם סיבות תזונתיות וגורמי סביבה אחרים.

יש לציין כי המחקר לא גילה כי יש קשר סיבתי ברור אלא רק כי יש קשר סטטיסטי שמצריך בירור מעמיק נוסף.

בארצות הברית, שם המודעות להפרעות על הקשת האוטיסטית רבה וכך גם מרובים האבחונים להפרעות נוירו תפקודיות שונות, מדווחים שאחד מ-48 יילודים צפוי להיות מאובחן על הרצף האוטיסטי – כך גם מגלים הרישומים במרכזי הבריאות הלאומיים.

את האוטיזם מקובל ורצוי לאבחן כבר בגיל צעיר, אפילו לפני שמלאו לילד 3 שנים. בשנים האחרונות גברה המודעות לתסמונות קלות יותר כגון אספרגר ולאבחון אוטיזם בכלל, בין השאר בשל מגוון בדיקות גנטיות חדשניות וההוכחות לכך ש-1 מכל 3 מקרי אוטיזם נובע מרקע גנטי.

המומחים מאמינים שהפרעות נוירו התפתחותיות ובכלל זה אוטיזם, נובעות משילוב של גורמים. גנטיקה, סביבה מזוהמת, התנהגות האם במהלך ההריון, סיבוכים בלידה ובריאות ההורים בכלל משפיעים על הסיכוי ללדת ילד על הרצף האוטיסטי.

המחקר המדובר התמקד בגורם שעד כה לא יוחסה לו משמעות רבה בהקשר זה, משך הזמן שחולף בין הריונות ולידות.

צוות המחקר בראשות ד"ר אגודלו השתמש בכמה מחקרים קודמים שבחנו קשר בין לידות רצופות לבין אוטיזם.

בסקירה וניתוח של הנתונים התגלה כי תינוקת של נשים שילדו בתוך פרק זמן של פחות משנה, נמצאו בסיכון גבוה יותר לאוטיזם ביחס לתינוקות של ילדים שנולדו בהריונות עם מרווח של 3 שנים. העלייה בסיכון לאוטיזם במקרה זה מוערכת בכפי שניים.

עוד נקודות מעניינות

מתוך המחקרים הקודמים שנבדקו עלו עובדות נוספות. למשל, בחלק מהמחקרים התגלה כי קיים קשר גדול במיוחד בין מרווח קצר בין הריונות לבין המופע הקל יותר של אוטיזם כדוגמאת תסמונת אספרגר וכן הפרעות התפתחותיות נוספות.

ממצא נוסף מגלה כי הריונות מרובים בזמן קצר קשורים גם להתפתחות מעוכבת, למשל קושי בתיאום שרירים ושיווי משקל בקרב פעוטות.

החוקרים שבו וציינו בין מסקנות המחקר כי מתחזקת ההערכה שמיעוט בחומצה פולית עשוי גם הוא להוות גורם סיכון. מתן ויטמין בי 9 חשוב מאוד להתפתחות המוח וחוט השדרה ויש לשקול להיעזר בתוספים לאורך ההריון.

קריאה נוספת: עודף חומצה פולית כגורם סיכון לאוטיזם

אוטיזם אונליין