אמצעי עזר ללוקים באוטיזם

טיפול ושיקום ילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי דורש השקעה רבה ושימוש במשאבים רבים ושונים. אמצעי עזר ללוקים באוטיזםההמלצות המקצועיות הן סיפוק גירויים מתמשך ורציף לילד. הטיפול והשיקום נמשכים במשך כל היום במסגרת החינוכית, במסגרות הטיפול ובבית. מעבר לשיטות הטיפול השונות, ישנם אמצעי עזר רבים בהם ניתן להשתמש גם בבית לשיפור המיומנויות והתפקוד של הילדים הלוקים באוטיזם. להלן יפורטו חלק מאמצעי העזר שפותחו לאחרונה ונמצאו יעילים.

אמצעי עזר לתקשורת

הקושי המרכזי בקרב הסובלים מאוטיזם הינו התקשורת. חלק מהאוטיסטים מתקשים לתקשר מילולית או לבטא במילים את רצונם ותחושותיהם. אמצעי עזר חדישים מאפשרים להם לתקשר גם ללא מלים. אמצעי עזר אלה נעזרים בקדמה ובטכנולוגיה. למשל, אפליקציות לטאבלט או למחשב נייד אשר מסייעות בתקשורת ובדיבור. על המסך ישנן תמונות המבטאות רצון מסוים או אמירה מסוימת, למשל: אני רעב. הילד מכיר את הציור ולוחץ עליו כאשר הוא רוצה לומר "אני רעב". המכשיר יאמר את המשפט במקומו.

עבור אוטיסטים המסוגלים לקרוא ולכתוב ישנה אפשרות להשתמש במקלדת, לרשום את המסר, והמחשב "ידבר" את הדברים בקול.

תוכנות מחשב

ניתן להיעזר בתוכנות מחשב ואפליקציות לשיפור מיומנויות שונות ואף לשיפור מיומנויות התקשורת של ילדים אוטיסטים. תוכנות המחשב מאפשרות מתן חיזוק חיובי או שלילי מיידי לפעולה נכונה או שגויה. החיזוקים החוזרים מאפשרים לילד ללמוד מיומנות או תפקוד מסוים בדרך מאורגנת וברורה.

יתרון נוסף של השימוש בתוכנות מחשב עם ילדים על רצף האוטיזם נעוץ בכך שהתקשורת של המחשב היא תקשורת קונקרטית ונטולת רגשות. תקשורת מסוג זה מובנת וקלה יותר לילדים אוטיסטים. כתיבה על גבי מקלדת מחשב קלה יותר מבחינה מוטורית מאשר כתיבה ביד. דרך זו מקלה על יכולת הביטוי בכתב של הילדים ומספקת להם חוויה של הצלחה.

משקפי פריזמה

ישנם ילדים על רצף האוטיזם הסובלים מגירוי והצפה חושיים. הצפה זו עלולה לגרום לעיוות בתפיסה החזותית. בעיה זו עלולה לגרום לקשיים יום יומיים כגון קושי לעלות במדרגות, קושי לראות או להתמקד אל מול אור חזק וכדומה. משקפיים אלה הן משקפיים בעלות עדשות צבעוניות, אשר מטרתן נטרול חלק מהגירויים המיותרים על מנת שהילד יוכל להתמקד בגירויים החשובים לתפקוד. המשקפיים מותאמים על ידי רופא מומחה. התאמתם לילד איננה דורשת יכולת ביטוי מילולית.

כלבים לעזרת ילדי PDD ואספרגר

הכלב הוא ידידו הטוב של האדם. החיה החכמה והחמה הזו מסייעת לאנשים להתמודד עם קשיים ומצבי נכות רבים ושונים. מסתבר כי כלבים שאומנו במיוחד, יכולים להוות כלי עזר משמעותי לילדים על הרצף האוטיסטי, כדוגמת הלוקים בתסמונת אספרגר. הכלב מסייע הן להורים והן לילדים.

מבחינת ההורים, הכלב יכול לסייע בסיטואציות בהן הילד נעלם או הלך לאיבוד. כמו כן הכלב יכול להתריע כאשר הילד עומד לבצע פעולה שעלולה להיות מסוכנת עבורו. כאשר ישנן התנהגויות מסכנות שחוזרות אצל הילד, ניתן לאמן את הכלב לזהות פעולות אלה ולהתריע בנביחה כאשר הילד עושה את הצעד הראשון לכיוון הפעולה המסוכנת. למשל, במצבים בהם הילד מטפס על גדר או עץ גבוה, כאשר הוא מטפס על אדן החלון, או כאשר הוא מנסה לפתוח את המנעול ולצאת מהבית.

מבחינת הילד, הכלב יכול לסייע לילד לזהות מצבים שהוא מתקשה לזהותם בכוחות עצמו. למשל: הכלב יכול להתריע בפני הילד, כאשר הוא בלי משים עושה פעולה שיכולה לסכנו, כמו למשל לחצות את הכביש כאשר מסוכן או אסור לעשות זאת. כמו כן הכלב יכול לסייע לילד לזהות אנשים מוכרים אשר הילד מתקשה לזהותם בעצמו.

אוטיזם אונליין