האם אוטיזם יכול לעבור עם הגיל?

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Child Psychology and Psychiatry הראה כי אצל האם אוטיזם יכול לעבור עם הגיל?ילדים מסויימים אשר אובחנו בעבר כסובלים מאוטיזם יכול להופיע שיפור במצבם לאחר מספר שנים. מחקר זה יכול לשנות את הגישה לילדים עם אוטיזם, ובניגוד למה שהיה מקובל לחשוב עד היום, לספק להורים ולמטפלים תקווה שבאמצעות טיפול נכון ניתן להגיע לשיפור במצב.

מחקר

במחקר, אשר בוצע על ידי ד"ר דבורה פיין בליווי צוות חוקרים מאוניברסיטת קונטיקט, בוצע מעקב על 34 ילדים אשר אובחנו כסובלים מאוטיזם. הילדים שנכנסו למחקר, אובחנו לפני גיל 5 אך לאורך השנים הראו סימני שיפור במצבם, וכיום בגילאים מבוגרים יותר הם מראים תפקוד תקין. במהלך המחקר, בחרו החוקרים את הילדים בקפידה במטרה להראות שניתן להשיג שיפור במצב אצל חולי אוטיזם. ילדים אלה הראו התקדמות יפה, והשיגו ציונים גבוהים במבדקים שונים, בדומה לחבריהם אשר מתפתחים באופן תקין. המחקר כלל מבדקים רבים כמו מבדקי תקשורת, יחסים חבריים, מיומנות שפה וכו', וכמעט כל הילדים מקבוצת המחקר הצליחו להראות שיפור משמעותי במצבם ותפקוד ברמה תקינה.

ספקטרום רחב לאוטיזם

תוצאות מחקר זה לא מפתיעות אנשי מקצוע מנוסים, מכיוון שהספקטרום האוטיסטי הוא רחב מאוד וכולל רמות שונות של חומרה. אוטיזם הוא ספקטרום רחב של הפרעות תקשורת ופגיעה בתפקוד החברתי, וכיום ידוע שילדים רבים סובלים מרמה כלשהי של אוטיזם. ברמות הקשות ביותר, מופיעים כשל משמעותי ביצירת קשרים חברתיים, פגיעה קשה בתפקודי השפה וחוסר הבנת רגשות.

בנוסף, במקרים רבים הילדים הסובלים מאוטיזם קשה מתאפיינים בתנועות רוטיניות ומחזוריות, הליכה אופיינית והפרעות נוספות. מנגד, מצידו השני של הספקטרום קיימים ילדים אשר סובלים מהפרעה קלה ביותר, אשר לא תמיד מאופיינת. ילדים אלה מתקשים לרוב ביצירת קשרים חברתיים, סובלים מעט מאוד מחוסר הבנה רגשית ויכולים לתפקד באופן תקין. דוגמה לכך היא תסמונת אספרגר, המציינת אוטיזם קל ביותר המתבטא בעיקר בהפרעות חברתיות. במקרים האלה, הילדים יכולים ללכת לגן רגיל ובהמשך לבית ספר רגיל, ולהצליח בלימודים ובחיים.

אבחון שגוי של ילדים הסובלים מאוטיזם

מכיוון שקיים טווח כל כך רחב של הספקטרום האוטיסטי, במקרים רבים מופיע אבחון שגוי של אוטיזם. על פי מומחים, עד 20% מהמקרים מופיע אבחון שגוי של אוטיזם, המופיע על רקע הפרעה שפתית, פיגור קל, הפרעות שמיעה ובעיות נוספות. במקרים אלה, ייתכן מאוד שלאחר טיפול תומך מתאים (גם מבלי לדעת את הבעיה האמיתית) הילדים יראו התקדמו ויגיעו לרמה התפתחותית טובה בגיל מאוחר יותר. הסיבה לכך היא כמובן שאינם אוטיסטים, ובדרך כלל ישלמו את הפער בגיל מתקדם יותר ללא כל בעיה.

טיפול בילדים הסובלים מאוטיזם קל יכול להביא לשיפור משמעותי

בניגוד לילדים הסובלים מאוטיזם קשה ביותר, ילדים הסובלים מאוטיזם קל יכולים באמצעות טיפול מתאים להגיע להישגים מצויינים ולהראות שיפור במצבם. במקרים אלה, מופנים הילדים לגן מיוחד בו עובדים אנשי מקצוע מתאימים אשר באמצעות טכניקות שונות מגיעים לשיפור המצב. במקרים רבים, ילדים בספקטרום האוטיסטי הקל מראים התקדמות אדירה, ויכולים לעבור תוך מספר שנים למסגרות חינוכיות רגילות.

מחקר שבוצע על ידי איוואר לובאס, אחד מראשוני המטפלים באוטיזם בשנת 1987 הראה שיפור משמעותי במצבם של כמחצית (47%) מהנחקרים, וככל הנראה גם אז דובר על ילדים עם אוטיזם קל, שבאמצעות טיפול נכון הראו שיפור במצבם.

צורך במחקר עתידי

ניתן להבין שמחקר זה דורש המשכיות, על מנת להבין טוב יותר אילו ילדים יכולים להראות שיפור, למצוא דפוסי התנהגות המראים על יכולת השיפור או להגיע למרכיבים ביולוגיים אשר יכולים לסייע באבחנה. הבנת חומרת המחלה ומתן טיפול מתאים הם בעצם הבסיס להצלחה, ולשם כך נדרשת הבנה טובה יותר של האוטיזם.

ראו גם:
הקשר בין אוטיזם ואוקסיטוצין

אוטיזם אונליין