אוטיזם וקנאביס רפואי

נכון למועד כתיבת שורות אלו ידוע כי תוצרי קנאביס רפואי עשויים להיטיב את מצבם התפקודי של חלק ניכר מהילדים והבוגרים המאובחנים עם אוטיזם. עשרות מחקרים שהתפרסמו לאורך השנים האחרונות הוכיחו עד כמה הטיפול בקנאביס רפואי אפקטיבי, מקטין תופעות לוואי הכרוכות בשימוש בתרופות ומשפר את איכות החיים של האוטיסט/ית.

האבחון על הספקטרום האוטיסטי לרוב מתבצע במהלך שלוש השנים הראשונות ממרגע הלידה, כאשר ישנם מקרים שבהם ניתן לאבחן תסמיני אוטיזם לפני גיל שנה. האוטיזם משפיע וגורם למגוון רחב של תסמינים בדרגות משתנות, ממש ספקטרום נרחב של תופעות.

במקרים של אוטיזם, על פי רוב במהלך 18 החודשים הראשונים לחיים של הילד.ה, ההורים עלולים להבחין בחלק מהתסמינים כגון: קושי התפתחותי, ליקויים בתקשורת מילולית ופיזית, כמו גם באינטרקציה חברתית.

לאוטיזם דרגות חומרה שונות, אולם תחושות התסכול והבדידות נפוצות אצל אוטיסטים בכל רמת תפקוד, וזאת אחת הסיבות שמובילה לשינויי מצב רוח, התפרצויות, אלימות עצמית, התקפי זעם, היסטריה ואובדן שליטה.

ניתן לטפל, להרגיע ולהיטיב התפרצויות אצל ילדים אוטיסטים במגוון דרכים, כבר מהגיל הרך, אולם הנושא הופך לבעייתי ומורכב יותר ככל שהילדים מקבלים טיפול ותמיכה רק בגיל מתקדם יותר.

במקרים רבים במסגרת הטיפול בהתקפי זעם ותוקפנות נעשה שימוש בתרופות פסיכיאטריות, אולם שורה של מחקרים מצביעים על כך שהשימוש בקנאביס רפואי יעיל יותר ותופעות הלוואי של הקנאביס שוליות בהשוואה לתופעות הלוואי של השימוש בתרופות פסיכיאטריות.

למה צריך קנאביס אם יש תרופה?

קשה להאמין שבשנת 2023 אנשים עדיין שואלים למה צריך להשתמש בקנאביס רפואי במקום שיש תרופות שיודעות לתת מענה לבעיה כלשהי, אבל זאת המציאות ותודה רבה לחברות התרופות האדירות ששולטות בעולם הרפואה.

עובדה: השימוש בתוצרי הקנאביס הרפואי הוכח ככזה המסייע בטיפול בסימפטומים ומחלות מגוונות מאד, ביעילות מרבה ותוך הפחתה משמעותית בהיקף תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש ארוך טווח בתרופות.

בעוד שתרופות רבות גורמות להתמכרות חזקה ומסיבות נזק בלתי הפיך לאיברי הגוף השונים, השימוש בקנאביס בהתאם להתוויה רפואית בטוח לאין שיעור.

צמח המריחואנה בצורתו הגולמית, עלי המריחואנה, רוויים בחומרים כמו נוגדי חמצון, חומרים אנטי דלקתיים ואנטי מסרטנים המסוגלים למנוע ולטפל במחלות כרוניות, כולם אגב חומרים אשר אינם פסיכואקטיביים.

המריחואנה הוכחה כחומר מרפא בעל יכולת חיסונית ייחודית, העשוי לסייע לתפקוד מערכות הגוף כמו תקשורת תאית ומערכת החיסון ומסייע רבות גם לחלק ניכר מהאוטיסטים, כבר מגיל צעיר מאד ולאורך החיים.

הקנאביס הרפואי מסוגל להחליף תרופות מרשם ממכרות וכפי שמתארים הורים רבים לילדים, משפר את איכות החיים של הילד.ה ובני המשפחה ללא התלות בכימיקלים ותרופות.

איך זה עובד?

קנאביס אינו מוגדר כתרופה על פי הגדרה קלאסית, אולם נמצא שיש בקאנביס חומרים שיכולים לסייע למי שסובלים מכשלים והפרעות שקשורות באוטיזם.

החומרים שקיימים בקאנביס משפיעים על ההתנהגויות והתגובות הנפשיות / קוגנטיביות שקשורות לאוטיזם ויכולים לשפר באופן משמעותי את מצבם של המטופלים.

החומרים שבקנאביס משפרים את המערכות בגוף האדם תוך התקשרות עם קולטנים שמצויין במוח ובכך משפרים את יכולת ההתמודדות עם אוטיזם. הרכיבים שנמצאו בקאנביס הם רכיבים צמחיים המכונים קנבינואידים והם בעיקר מסייעים בהעברת איתותים חשמליים בין עצביים במח, ופועלים כמעין מווסתים של חומרים שמופרשים במוח.

ניתן לדמות את הרכיבים הקנבינואידים למשדרים הנמצאים באופן טבעי במוח ומסייעים בהעברת אותות חשמליים בין תאי העצב. משדרים אלה אחראים לוויסות שורה של תהליכים גופניים חשובים, הכוללים פעולות כמו הנחיות גוף במצבי רעב, כאב או מצוקה אחרת.

הרכיבים קנבינואידים חזקים מספיק בכדי להשפיע ולמתן מגוון נרחב של תסמינים הקשורים לאוטיזם.

קנבינואידים הוכחו כמי שעוזרים לאוטיסטים בכל גיל להפחית: התקפי זעם, חרדות, בעיות קוגניטיביות, הפרעות אכילה, תגובת תוקפנות, ונטייה לפגיעה עצמית.

הרכיבים שבקאנביס גורמים בין היתר למעין תחושה של אופוריה ומסייעים להתמודד בצורה מוצלחת עם הפרעות שינה, בעיות למידה, הפרעות תקשורת, הבעה בעל פה ובכתב ובעיקר להוביל לשיפור כללי באיכות החיים של המטופל/ת ובני המשפחה.

מחקרים הוכיחו יעילות ברורה!

הטיפול באוטיזם עד לפני מספר שנים התמקד בעיקר בטיפול התנהגותי מחד וטיפול תרופתי מגוון וארוך טווח מאידך. המדובר בעיקר על טיפול שכולל תרופות פסיכיאטריות הנועדות להרגעה וכן תרופות נגד דיכאון.

מחקרים רפואיים מצאו כי השימוש בתרופות לטיפול באוטיזם מוגבל ביעילותו [אפקטיביות מוגבלת אם בכלל] ובעל השפעה פוחתת בחלוף השנים. מעבר לכך נמצא כי במקרים רבים הטיפול בתרופות גורם לתופעות לוואי מורכבות, שעלולות להחמיר עם הזמן.

במהלך השנים האחרונות, השימוש בתוצרי קנאביס רפואי נפוץ ושכיח הרבה יותר במסגרת טיפולים המוענקים לאוטיסטים בגיל הרך, בילדות ועד גיל 21 ברחבי העולם המערבי.

הטיפול אושר בישראל על ידי משרד הבריאות החל מחודש מרץ 2021 לאחר שהוכח שיש בקנאביס כדי להפחית מאפייני התנהגות אגרסיבית אצל מי שסובל מאוטיזם. מחקרים רבים הוכיחו שקנאביס רפואי עוזר ומשפר את איכות החיים של ילדים רבים שאובחנו עם אוטיזם, בעיקר בכל הנוגע לשיפור בסממנים התנהגותיים.

המחקרים הראו שהקנאביס הרפואי עוזר להתמודד עם תגובות אגרסיביות, נטייה לפגיעה עצמית, הפרעות התנהגותיות, חרדות ועוד מגוון תסמינים נלווים לאוטיזם.

הקנאביס גורם להרגעה כללית ומונע חוסר שקט, מוריד תדירות ולעיתים אף מונע לחלוטין התפרצויות זעם וכעס בלתי נשלט. בנוסף התגלה שקאנביס מסייע לשיפור ביכולת הקשב והריכוז, שיפור ביכולת לשליטה עצמית וכן שיפור משמעותי ביכולת התקשורת הבין אישית אצל ילדים צעירים.

מחקר ישראלי שפורסם בחודש ינואר 2019 הוכיח שטיפול בקנאביס רפואי מקל משמעותית על סימפטומים של אוטיזם ובין היתר פחדים, דיכאונות והתקפי זעם.

יותר מ-80% מהמשתתפים במחקר דיווחו על שיפור בתפקוד הכללי מתחילת הטיפול בקנאביס. כמו כן הוכפלו דיווחים בכל מה הנוגע לשיפור באיכות החיים, יכולת תפקוד עצמאי ויכולת ריכוז גבוהה יותר אצל אוטיסטים שטופלו בקנאביס רפואי לעומת אוטיסטים שלא קיבלו את הטיפול.

במחקר שבוצע באוניברסיטת תל אביב הוכח כי השימוש בתוצרי הקנאביס הרפואי מקל מאד על אוטיסטים הסובלים מחרדה, בין היתר משום שיש בתוצרי הקנאביס רכיב שגורם למעין אופוריה.

על מנת לקבל רישיון לשימוש בתוצרי קנאביס רפואי עבור ילד.ה על הספקטרום האוטיסטי, יש להוכיח תסמיני אוטיזם משמעותיים הנמשכים מעל חצי ובין השאר: הפרעות התנהגות, התפרצויות זעם וחרדה ופגיעה עצמית.

לצערנו הרב ולצערם של הורים לילדים אוטיסטים, השפעתן של חברות התרופות נמשך וגם בימים אלו, יש צורך רשמי להוכיח כי "הטיפול הקודם שניתן לילד.ה לא עזר" כתנאי לקבלת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי.

כולנו תקווה כי כבר בעתיד הקרוב יחול שינוי אמיתי, כך שהורים לילדים יוכלו לבחור האם לאפשר לילד.ה טיפול בתוצרי הקנאביס, בכל מקרה שבו הוכח כי הטיפול יעיל ומשפר את איכות החיים. אין סיבה שזאת לא תהיה המציאות שלנו.

קריאה נוספת: טיפול בקנאביס רפואי מקל על אוטיסטים בתפקוד נמוך

אוטיזם אונליין