הקשר בין אוטיזם והתמכרות למשחקי מחשב

התמכרות למשחקי מחשב ואוטיזםמשחקי וידאו ומחשב מהווים מקום מפלט עבור ילדים ובני נוער רבים, ואת זה קל לדמיין ולא מן הנמנע שהם יפנו ולא יפסחו על ילדים המתקשים לפתח אינטראקציה חברתית.

מחקר חדש אשר פורסם בעיתון פדיאטריקס, קובע כי ילדים ומתבגרים בעלי הפרעות ספקטרום אוטיסטי והפרעות קשב וריכוז, נמצאים בסיכון גבוה יותר להתמכרות למשחקי מחשב שונים, בהשוואה לילדים עם התפתחות נורמטיבית.

הנתונים במחקר הראו כי ילדים עם הפרעות הספקטרום האוטיסיטי מבלים שעות רבות מול משחקי וידיאו כאשר חלקם הציגו קושי להתנתק מהמשחק ואילו אחרים הציגו בעיה התמכרותית קשה בהשוואה לילדים נורמטיביים.

ילדים ומתבגרים עם הפרעות הספקטרום האוטיסטי משקיעים כיפליים את זמנם במשחקי וידיאו לעומת ילדים ללא הפרעות התפתחותיות לפי מחקר חדש. החוקרים גילו כי ילדים עם אוטיזם או בעלי הפרעות קשב וריכוז נמצאים בסיכון מוגבר להתמכרות למשחקים בהשוואה לילדים נורמטיביים. הרושם שנוצר הוא שמשחקי הוידאו תופסים את תשומת לבם.

אין מחקר, לעומת זאת, הבוחן את שלושת הקבוצות ובודק אם תכונות משותפות לאוטיזם והפרעות קשב וריכוז, כמו היפראקטיביות וחוסר קשב, הם הגורמים לשימוש המופרז במשחקי מחשב. לצורך המחקר החדש, גויסו 141 בנים בגילאי 8-18. 56 מתוכם היו בעלי אוטיזם, 44 בעלי הפרעות קשב וריכוז ו-41 נוספים ללא הפרעות התפתחותיות.

תוצאות המחקר

במסגרת המחקר הוצג כי ילדים בעלי הפרעות הספקטרום האוטיסטי שיחקו בממוצע 2.1 שעות במשחקי וידיאו ביום ואילו ילדים עם הפרעות קשב וריכוז בילו כ1.7שעות ביום. ילדים ללא הפרעות התפתחותיות שיחקו 1.2 שעות ביום. הורי הילדים בנוסף, התבקשו לענות על שאלות בנוגע לסוגי משחקי המחשב אשר הילדים נהגו לשחק, על ההתנהגות במהלך המשחק, ועל תסמיני היפראקטיביות והפרעות קשב.

בעוד שילדים ללא הפרעות התפתחותיות נצפו במרבית המקרים בבחירת משחקי וידאו אשר התוכן כולל משחקי ספורט וקרב, ילדים בעלי אוטיזם והפרעות קשב נטו לבחור במשחקים המשלבים תפקידים. משחקים מסוג זה היו קשורים להתמכרות במחקרים קודמים.

החוקרים מצאו כי ילדים עם הפרעת ספקטרום אוטיסטי, או הפרעת קשב וריכוז היו בסבירות גבוהה יותר לפתח סימפטומים של התמכרות למשחקי וידאו או "שימוש בעייתי של משחק וידאו", בהשוואה לאלו עם התפתחות טיפוסית. ממצאי המחקר הצביעו על הקשר בין התמכרות למשחקי מחשב, חוסר ריכוז לבין מספר השעות אותם העבירו הילדים מול המשחקים.

עוד נמצא כי לכ -43 אחוזים מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז היו מערכות משחקי וידיאו בחדר, לעומת 12 אחוזים מתוך הנערים הטיפוסיים.

מה הורים לנערים בעלי הפרעות קשב ואוטיזם צריכים לדעת על משחקי מחשב?

אם כבר מדברים על תשומת לב: זה משהו שהורים לנערים מקבוצות אלה צריכים לשים לב. התמכרות למשחקי וידאו (המכונה במחקר בשם "שימוש בעייתי במשחקי וידאו") מרחיקה את הילדים מהלימודים, משפיעה על אינטקציה חברתית ותופסת את מקומה של פעילות גופנית.

מחקרים קודמים הראו כי שימוש במשחקי וידאו מוגזם יכול להפריע למיומנויות הכרחיות כמו תשומת לב, מציאת פתרון לבעיות, משא ומתן ודחיית סיפוקים. כל השינויים אשר צויינו ממילא מהווים קושי עבור הילדים משתי הקבוצות, דבר המקשה על אורח חייהם אף יותר וגורם בהמשך לקושי בשליטה על חייהם.

כיצד משחקי מחשב יכולים להזיק?

משחקי וידאו יכולים להפחית אמפתיה. הריגה של אנשים ובעלי חיים, גרימת נזק וסבל, מצביעה על אכזריות, ומהווה הרבה יותר נזק בהשוואה למשחק שבו חפצים דוממים או דמויות מצוירות מושמדות. הילדים נוטים לפתח אגרסיביות ומתמכרים בקלות לכך.

ראו גם:
הקשר בין אוטיזם ואוקסיטוצין

אוטיזם אונליין